bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۴۴۴
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۵ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
روز گذشته دوحه ميزبان مقامات نفتي اوپك و غير اوپك براي تصميم‌گيري در خصوص فريز نفتي بود اما ایران به‌دلیل مخالفت با این طرح از حضور در دوحه صرف نظر کرده است.
بامدادجنوب- عبدالله محمد علی پور: با توجه به کاهش جهانی قیمت نفت، روسیه و عربستان در اقدامی هماهنگ تصمیم گرفته‌اند با طرح فریز نفتی همه کشورهای صادرکننده نفت را ملزم به افزایش ندادن صادرات خود کنند. موضوعی که ایران با آن مخالفت کرده و معتقد است باید میزان تولید و صادرات خود را به دوره قبل از تحریم‌ها برگرداند.
توافق اولیه طرح فریز نفتی در ماه فوریه 2016 (بهمن- اسفند 94 ) بین كشورهای روسیه، عربستان، قطر و ونزوئلا حاصل شد. روسیه به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدكننده نفت غیر عضو اوپك و عربستان به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدكننده نفت عضو اوپك نقش اصلی را در عرضه بیش از تقاضای نفت به بازار و کاهش قیمت‌ها دارند. میزان اضافه عرضه نفت به بازار اكنون بیش از دو میلیون بشكه در روز برآورد می‌شود.
در مقابل موضع‌گیری چهار کشور فوق، چند روز پس از این موضع وزیر نفت ایران این طرح را یک طرح «مسخره» و شبیه «جوک» خواند و در مقابل علی‌النعیمی وزیر نفت عربستان اعلام کرد بدون حضور ایران نیز برنامه فریز اجرائی می‌شود.
سهممان را در بازار حفظ می‌کنیم
وزیر نفت ایران در تازه‌ترین اظهار نظر خود درباره طرح فریز نفتی با تاکید بر این‌که طرح فریز نفتی باعث انسجام و اتحاد تولیدکنندگان بزرگ نفت شده و به همین دلیل ایران از این طرح حمایت می‌کند اما آن را کافی نمی‌داند، یادآور شد: ما به اعضای اوپک و برخی کشورهای غیر عضو اوپک همچون روسیه که با ما در ارتباط بودند گفتیم که باید واقعیت بازگشت نفت ایران را به بازار درک کنند، زیرا اگر ایران بخواهد تولید نفت را در سطح ماه ژانویه تثبیت کند بدان معناست که هیچ اتفاقی در رفع تحریم‌های این کشور نیفتاده است.
 بیژن زنگنه بزرگ‌ترین خواسته ملت و دولت ایران را اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و رفع تحریم‌ها دانست و با بیان این‌که مهم‌ترین تحریم علیه ایران، تحریم نفت بود، گفت: در دوران تحریم مقدار صادرات نفت ایران به یک میلیون بشکه در روز رسید، در حالی که این رقم پیش از تحریم‌ها دو میلیون و ٣٠٠ تا دو میلیون و ٤٠٠ هزار بشکه در روز بود.
وی درباره این‌که برخی معتقد هستند رسیدن ایران به سقف تولید پیش از تحریم‌ها با قیمت‌های کنونی نفت نوعی مفت‌فروشی است، آیا شما این موضوع را قبول دارید، گفت: نه ندارم، چون سهممان در بازار چیزی است که اگر از دست بدهیم دیگر نمی‌توانیم آن را به دست بیاوریم، همان‌طور که از آب و خاکمان دفاع می‌کنیم باید از سهمیه‌مان نیز دفاع کنیم چون افزایش تولید نفت سهم و حق ایران است. وزیر نفت با بیان این‌که ما نمی‌توانیم سهمیه‌مان را به این خاطر که دیگران بازار را اشباع کردند و قیمت‌ها کاهش پیدا کرده است از دست بدهیم، گفت: اگر سهممان را برای همیشه از دست بدهیم در تعادل قدرت سیاسی باید چکار کنیم؟ قدرت سیاسی در هر کشوری تابع قدرت اقتصادی است ما اگر قدرت اقتصادیمان را در بازار نفت از دست بدهیم قدرت سیاسیمان را نیز از دست می‌دهیم، اگر تولید نفتمان کم شود قدرتمان برای پتروشیمی نیز کم می‌شود.

در نشست دوحه توافق بر سر چیست؟
به گزارش خبرگزاری رویترز از دوحه، منابع رسمی اعلام کردند که به‌نظر می‌رسد تولیدکنندگان نفت حاضر در نشست دوحه برای محدود کردن عرضه با هدف افزایش قیمت نفت، به توافق نهایی نزدیک شده‌اند.
طبق متن اولیه توافق که میان حاضران در نشست دوحه توزیع شده است، میانگین تولید نفت طرف‌های امضا کننده توافق نباید از میانگین تولید آنها در ماه ژانویه سال جاری میلادی فراتر رود.
متن یادشده نشان می‌دهد که این توافق تا یکم اکتبر سال جاری میلادی (10 مهرماه 95) معتبر است و امضا کنندگان، بار دیگر در ماه اکتبر این سال در روسیه گرد هم می‌آیند تا پیشرفت خود را در بازسازی بازار نفت، ارزیابی کنند.
تا زمان تنظیم این گزارش هنوز متن پیش‌نویس مورد توافق نهایی قرار نگرفته اما برخی منابع رسمی در وزارتخانه‌های نفت و انرژی کشورهای شرکت کننده پیش‌بینی کردند که توافق نهایی قابل دستیابی است.
در متن پیشنهادی توافق آمده است که در دوران محدودیت عرضه، تولیدکنندگان همچنان درباره بهترین راهکار برای تقویت بازار نفت، گفت‌وگو می‌کنند و امکان پیوستن کشورهای دیگر نیز به این توافق وجود خواهد داشت.
این متن همچنین ایجاد یک کمیته سطح بالای نظارتی را پیش‌بینی کرده که دو وزیر نفت از کشورهای عضو اوپک و دو وزیر از کشورهای غیر عضو اوپک در آن عضویت خواهند داشت و یک گروه کارشناسی نیز در خدمت این کمیته خواهد بود.
کارشناسان: احتمال دارد فریز نفتی قیمت را افزایش ندهد
در حالی که طراحان طرح فریز نفتی هدف خود از این پیشنهاد را تلاش برای ثبات و افزایش قیمت نفت معرفی کرده‌اند، برخی کارشناسان به محقق شدن این هدف چندان امیدوار نیستند.
به گفته کارشناسان، تمام چشم‌اندازهای اقتصاد جهانی تا پایان سال 2016 حاکی از آن است که نفت نمی‌تواند قیمتی بیش از 55 دلار را تحمل کند. لذا در صورت افزایش قیمت نفت این افزایش به‌صورت آهسته انجام خواهد گرفت چون در موضوع فریز نفتی هر مقدار که عربستان و روسیه صادرات خود را کاهش دهند کشورهایی هستند که در عرضه جهانی جایگزین آنها شوند. 
همچنین با فناوری‌های جدید تولید نفت شیل ارزان‌تر شده است و اگر قیمت نفت بیش از 45 دلار شود با تولید این نفت، عرضه نفت را افزایش خواهند داد.
برخی کارشناسان نیز عقیده دارند امروز مساله عرضه و تقاضای نفت خام در دنیا با صرف اجرای فریز نفتی حل نمی‌شود بلکه به رشد اقتصادی جهان نیاز دارد که در این‌باره هیچ امیدی برای سال 2016 و 2017 وجود ندارد.

برچسب ها: اقتصاد ، نفت ، اوپک
نام:
ایمیل:
* نظر: