bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۴۸۰
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۸ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
یک کارشناس امور دینی گفت: در اسلام نقش و مسئولیت بسیار مهم و سنگینی بر عهده پدران گذاشته شده است که این وظیفه نشان از تربیت اسلامی و آموزش‌های دینی به فرزندان دارد،

در طول عمر، آدمی همواره با تغییر و تحولات مختلفی مواجه بوده است که گاهی این تغییرات به نفع فرد و گاهی به ضرر او بوده است. ولی از آنجا که خداوند همیشه در همه لحظات حواسش به بندگان خود بوده و هست، این امر با فرستادن پیامبران الهی ثابت شده است تا با ابلاغ دین خداوند‌ متعال انسان برنامه و مسیر خود را برای زندگی درست فرا‌ بگیرد.

وی افزود: خانواده در جوامع دینی از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است، چراکه تربیت و شکل‌گیری شخصیت فرد در آن صورت می‌گیرد، پس لازم است سنگ بنای تربیت انسانی و اسلامی در خانواده درست گذاشته شود که این امر وظیفه والدین را بسیار سنگین می‌کند.

نقی‌لو تصریح کرد: پدر نقش بسیار مهم و کلیدی را در خانواده ایفا می‌کند و در منظر اسلام نیز برای این نقش وظایف مهمی تعریف شده است. در یکی از روایات که منتسب به پیامبر گرامی اسلام (ص) است که مضمون روایات بدین صورت است که پیامبر (ص) پدران آخر‌الزمان را مورد سرزنش قرار می‌دهد و وقتی اصحاب دلیل این رفتار و سخن ایشان را جویا می‌شوند، می‌فرمایند: زیرا پدران آخر زمان در ظاهر مسلمان هستند ولی دین و آموزش دینی فرزندان خودشان را فراموش کرده‌اند.

این کارشناس دینی افزود: با این روایات به نقش پدر در تربیت فرزندان می‌توان پی برد که تربیت تنها اختصاص به مادر ندارد، بلکه پدر نیز در کنار مادر خانواده که نقش مکمل ایفا می‌کند، بسیار مهم به‌شمار می‌آید.

وی در ادامه گفت: امروزه متاسفانه اهمیت دادن به امور دنیوی اولویت نخستین خانواده‌ها در تربیت فرزندان محسوب می‌شود، ولی به‌راستی چالش دینی چیست که امروزه فرزندان‌مان با آن مواجه هستند و والدین و به‌خصوص پدر خانواده نسبت به آن سست عمل می‌کند؟

این کارشناس تصریح کرد: چالش دینی بدین معناست که فرد نسبت به دین بی‌تفاوت باشد و نسبت به انجام و عمل به امور دینی سست و کاهل است و این‌گونه عمل کردن یعنی سکولار شدن. تا چند وقت پیش تلاش بدخواهان اسلام در سکولار کردن جامعه بود(جدایی دین از سیاست) و امروز این سکولار شدن به خانواده‌ها نیز رسیده است. در منظر پدر، عمل فرزندان به احکام دین باید آن‌قدر مهم و جدی باشد که همه تلاش خود را برای تداوم انجام عمل داشته باشند، ولی متاسفانه این دیدگاه کاملا وارونه شده است و بیشتر امور دنیایی فرزندان در منظر والدین مهم شده است و پدر دیگر برایش مهم نیست که فرزندش به واجبات دین عمل می‌کند یا نه.

وی یادآور شد: پدر واقعی کسی است که دلسوز واقعی فرزند خود باشد و او را در همه جوانب و ابعاد زندگی یاری و حمایت کند و این عمل باید بیشتر متوجه امور دینی و تربیت صحیح فرزندان باشد تا به‌درستی از همان دوران کودکی مسیر الهی و رسیدن به زندگی سالم و سعادت‌مند را یاد بگیرند و زمانی‌که این امر محقق شود این یک پدر ایده‌آلی است که در اسلام از او نام برده شده است.

نقی‌لو خاطرنشان کرد: اصلی‌ترین مولفه خانواده دین است که اگر خانواده خارج از دین حرکت کند جزو جامعه اسلامی محسوب نمی‌شود، پدران همواره باید به این نکته توجه داشته باشند که بنای تربیت دینی فرزندان خود را محکم بگذارند و تنها به دنبال امور مادی نباشند چرا که این موضوع موجب سستی ایمان در فرزندان می‌شود.

برچسب ها: فرهنگ ، دین
نام:
ایمیل:
* نظر: