bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۵۱۴
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۲ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵
در حال حاضر در ایران برگزاری کنسرت موسیقی سودآورترین فعالیت موسیقیایی است، اما سوالی که اینجا مطرح می‌شود، این است که چرا با وجود هنرمندان و گروه‌های مطرح موسیقی، کمتر در بوشهر شاهد برگزاری کنسرت‌های آنها هستیم؟
بامدادجنوب- الهام بهروزی: بوشهر دیاری است که همواره با موسیقی پیوندی دیرینه دارد. مردمان این سرزمین از دیرباز به موسیقی بومی خویش بالیده‌اند و در راستای معرفی نواها و سازهای محلی‌شان پژوهش‌ها و اجراهای فراوانی را صورت داده‌اند اما تنها به این اکتفا نکرده‌اند و با تشکیل گروه‌های موسیقی به عرضه و معرفی این هنر همت گماشته‌اند، به‌گونه‌ای که امروزه نه تنها در سطح کشور بلکه در خاورمیانه و جهان، موسیقی بوشهری هواداران زیادی دارد. البته با وجود گروه‌های موسیقی مطرح در استان، مردم بوشهر کمتر از اجراهای این هنرمندان برخوردار بوده‌اند، چراکه بیشتر این گروه‌های موسیقی برای برگزاری کنسرت‌هایشان با مشکلاتی رو‌به‌‌رو هستند، بنابراین ترجیح می‌دهند که در نقاط دیگر اجرا داشته باشند.
در حال حاضر در ایران برگزاری کنسرت موسیقی سودآورترین فعالیت موسیقیایی است که البته این سودآوری در مقایسه با دیگر کشورهای جهان بسیار ناچیز است. به‌طور معمول بزرگ‌ترین کنسرت موسیقی که در ایران برگزار می‌شود، بین سه تا پنج هزار نفر است، این در حالی است که کوچک‌ترین کنسرت‌های جهان با این تعداد افراد برگزار می‌شود. البته قیمت بلیت کنسرت در ایران هم نسبت به کشورهای دیگر بسیار پایین است اما با توجه به این‌که هنرمندان موسیقی در تولید آلبوم‌ خود باید مراحلی را طی کنند که گاه نزدیک به یک سال یا بیشتر زمان می‌برد و بعد از تولید برای عرضه به بازار نیز باید مراحل قانونی دیگری را پشت سر بگذارند که جدای از این مراحل، وجود افراد و سایت‌های سودجو نیز مزید علت شده و معمولا سوددهی کارشان را مختل می‌سازد، بنابراین بیشتر به برگزاری کنسرت و تور کنسرت گرایش یافته‌اند.
اما سوالی که اینجا مطرح می‌شود، این است که چرا با وجود هنرمندان و گروه‌های مطرح موسیقی، کمتر در بوشهر شاهد برگزاری کنسرت‌های آنها هستیم؟ هر چند در این سال‌هایی که حمیده ماحوزی مدیریت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان را به‌‌دست گرفته است، تلاش کرده است که تعداد اجراها و کنسرت‌ها را افزایش دهد و در این زمینه هم شاهد رشد بوده‌ایم اما با وجود این تلاش‌ها عده‌ای در این زمینه کارشکنی می‌کنند وگاه یک کنسرت درست قبل از اجرا به یکباره با ممانعت مواجه می‌شود و در اینجاست که محرومیت مردم ما نمایان می‌شود، چراکه این حق طبیعی یک شهروند است که از تفریحات و سرگرمی‌های فرح‌بخش و شاد برخوردار باشد. در این باره با تعدادی از شهروندان گفت‌وگویی را انجام دادیم.

امیرحسن حقیقی که دانشجوی رشته الکترونیک است، در گفت‌وگو با بامداد جنوب گفت: اسم کنسرت که می‌آید نشاطی مضاعف در وجود آدمی سر بر ‌می‌آورد. همه هنرمندان دوست دارند آثار تولیدی خود را به مردم و طرفداران خود ارائه دهند که این امر هم برای خود آنها و هم برای مردم شادی‌بخش و هیجان‌‌‌‌‌انگیز است. بنابراین آنها با اجرای کنسرت این کار را انجام می‌دهند، به‌طوری که چند سالی است در کشور بازار کنسرت‌ها به‌خصوص در سبک پاپ داغ است و بوشهر هم از این قاعده جدا نیست.
وی با بیان این‌که تاکنون خوانندگان زیادی به بوشهر آمده‌اند که تقریبا در همه این کنسرت‌ها حضور و همکاری داشته‌ام، کنسرت خوانندگانی مانند علیرضا قربانی، بابک جهانبخش، محسن یگانه، فریدون آسرایی و...، افزود: البته هر کدام از این کنسرت‌ها از مرحله‌ اطلاع‌رسانی تا اجرا راه پر فراز و نشیبی را طی می‌کنند و در این مسیر با مشکلاتی دست‌ به گریبان هستند، از جمله این مشکلات در بوشهر نبود یک سالن مناسب برای برگزاری کنسرت است که به اجبار این کنسرت‌ها در سالن‌های سینمایی این شهر برگزار می‌شوند. البته پیش از این استاندار در نخستین ماه‌های فعالیتش در این سمت که به تماشای کنسرتی در سالن ورزشی نشسته بود، با دیدن وضعیت نامطلوب سالن کارگران قول ساخت سالنی ویژه را برای اجرای کنسرت‌ داد که البته تاکنون اثری از این سالن نیست.

تابان یوسفی که در یکی از آموزشگاه‌های استان مدرس زبان انگلیسی است، در گفت‌وگو با بامداد جنوب گفت: حقیقتا زیاد اهل کنسرت رفتن نیستم و آنچنان هم که باید پیگیر نیستم. البته خواننده‌هایی هم که به استان می‌آیند، جزء خواننده‌های مورد علاقه من نیستند، شاید این مساله هم در نرفتن من به کنسرت دخیل باشد. 
وی با بیان این‌که براساس شنیده‌ها فضایی که در آن کنسرت برگزار می‌شود، بسیار نامناسب است، افزود: این فضای نامناسب نه در شأن هنرمند و نه مناسب هم استانی‌هایمان است که هزینه زیادی را هم برای دیدن این کنسرت‌ها متقبل شده‌اند. البته ناخوشایندترین مشکل در برگزاری کنسرت در بوشهر، محدود کردن اجرای گروه‌های موسیقی محلی استان است که متاسفانه چنانکه دیده‌ام، تعدادی از این هنرمندان مجبور به مهاجرت از استان و یا حتی کشور شده‌اند. این در حالی است که موسیقی محلی هر استان نماد هویت آن استان و آن جامعه است و بی‌توجهی و بی‌اهمیتی به آن در واقع ضربه زدن به پشتوانه تاریخی و سنتی آن دیار است. موسیقی بوشهر ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک برخوردهای منطقی‌تری را نسبت به موسیقی این دیار از سوی مسوولان و متولیان شاهد باشیم.
گلاره جلالی که در بخش بازرگانی یک موسسه مشغول به کار است، در خصوص استقبال نکردن از کنسرت در بوشهر در گفت وگو با بامداد جنوب بیان کرد: یکی از مهم‌ترین عاملی که باعث می‌شود، مردم و به‌خصوص حودم به کنسرت نرویم، این است که امکانات سالن اجرای کنسرت‌ها از امکانات کافی برخوردار نیستند. دومین مشکل هم بی‌کیفیتی دستگاه‌ها پخش صدای سالن‌هاست، همچنین بهای بالای بلیت هم مزید علت است. در مجموع از اجرای خواننده‌ای مطرح که از شهرهای دیگر می‌آیند، بیشتر خوشم می‌آید اما متاسفانه تاکنون خواننده‌های برجسته و چهره که محبوبیت خاصی در میان مردم دارند، به بوشهر نیامده‌اند که اگر هم به اینجا بیایند، شاید با اجرای آنها موافقت نشود مانند استاد شجریان.

یک جوان شهرستانی که سال اول دانشگاه است و حسابداری می‌خواند، در گفت‌وگو با بامداد جنوب گفت: در شهر ما (تنگستان) تاکنون یک کنسرت خاص یا برنامه‌ریزی شده اجرا نشده است ولی از طریق رسانه‌ها و دنیای مجازی کلیپ‌های از اجرای کنسرت‌های موسیقی دیده‌ام و خیلی دوست دارم که برای یک بار هم که شده، یک کنسرت را از نزدیک تماشا کنم. البته در شهر ما که در زمینه موسیقی محلی استعدادهای خوبی را پرورش داده است، دور از تصور نیست که با همت مسوولان بتوانیم شاهد برگزای یک کنسرت باشیم. 
قاسم آقامحمد قاسمی با اشاره به این‌که کنسرت‌هایی هم که در بوشهر برگزار می‌شود، به‌دلیل اطلاع‌رسانی ضعیف به‌موقع از برگزاری آنها مطلع‌ نمی‌شویم، یادآور شد: ما با رعایت قوانین می‌توانیم شاهد برگزاری کنسرت‌های متنوعی در سطح استان باشیم نه این‌که مخالف اجرای کنسرت باشیم، چراکه جوان امروز موسیقی را به‌ویژه موسیقی بومی خود را دوست دارد. بنابراین ما با هموار کردن راه برای هنرمندان جوان و با استعدادمان می‌توانیم زمینه برگزاری کنسرت را در شهرهای محل زندگی‌شان فراهم کنیم که امیدوارم بتوانیم از تمام استعدادها و ظرفیت‌های شهرها استفاده کنیم.
یک دانش‌آموخته رشته مهندسی شیمی نیز به بامداد جنوب گفت: بدون‌شک موسیقی از دیرباز نقش مهمی در زندگی انسان‌ها بازی می کرده و این نقش هم‌اکنون نیز کاملا روشن است. در این میان کنسرت‌ها در جوامع امروز از موقعیت‌هایی هستند که در آن مردم به‌صورت مستقیم با این تراشکار روح آدمی ارتباط برقرار می‌کنند و جا دارد که هر دولتی به‌‌صورت سازماندهی شده این شرایط را برای مردم کشور متبوع خود فراهم کند تا هم به نوعی اوقات فراغت مردم پر شود و هم باعث رشد و تجلی فرهنگ یک مرزبوم شود ولی متاسفانه در استان بوشهر موسیقی آن‌گونه که شایسته مردم این منطقه است، از کنسرت‌ها به گوش آنها نمی‌رسد. این در حالی است که بوشهر در موسیقی خود صاحب سبک است و این سبک هم در کشور با استقبال گسترده‌ای روبه‌رو شده است. بنابراین مردم این استان بسیار مشتاق هستند که موسیقی محلی خود را در یک کنسرت به تماشا بنشینند و به گوش جان بسپارند. جای بسی تعجب است که مردم این استان زمانی که فیلمی از کنسرت موسیقی محلی خود می‌بینند و یا در اندک کنسرت‌های موسیقی محلی شرکت‌ می‌کنند، این موسیقی جذابیت و تازگی بسیاری برای آنها دارد، چراکه آن‌گونه که باید تاکنون با موسیقی محلی آشنا نشده‌اند، به‌گونه‌ای که اگر از افراد تحصیل‌کرده و فرهیخته استان درخواست شود تا اندکی در مورد موسیقی خود سخن بگویند، در می‌مانند، حال اگر این وضعیت موسیقی محلی یک استان باشد، دیگر جای صحبتی برای موسیقی‌های ملی و جهانی باقی نمی‌ماند. باشد که مسوولان امر به این مهم رسیدگی کرده و بار مسوولیتی خود را در این زمینه به منزل برسانند.
وی با تاکید بر این‌که بدون‌شک در هر حادثه و اتفاقی و هر انتظاری اولین و مشخص‌ترین عامل، همیشه عوامل یک حکومت مطرح هستند اما این امر نباید باعث شود که تمامی تقصیرها به دوش مسوولان گذاشته شود، خاطرنشان کرد: خود مردم و در این مورد گروه‌های موسیقی نیز گاه با رفتار ناصحیح خود که ناشی از شناخت نداشتن آنها از وضعیت جامعه است، موجب می‌شود که شرایط برای مسوولان بسیار سخت شود و در این راستا باعث تسهیل امور که نمی‌شود، هیچ بر وخامت اوضاع نیز می‌افزایند. به‌هر حال ما در یک جامعه مشخص با یک مجموعه از هنجارهای مشخص زندگی می‌کنیم و باید به قوانین موجود احترام گذاشت و ذیل این مجموعه از قوانین فعالیت کرد و اگر هم برای اصلاح آن اقدام کرد، این‌گونه که تاکنون شاهد آن بوده‌ایم، برخی گروه‌های موسیقی مطلب یاد‌شده را به‌درستی درک نکرده‌اند و در بعضی موارد با انجام برخی حرکات باعث می‌شوند که روال قانونی برای اجرای کنسرت یا طی نشود و یا با مشکلات فراوان روبه‌رو شود. 


برچسب ها: فرهنگ ، هنر ، کنسرت
نام:
ایمیل:
* نظر: