bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۷۲
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۲ - ۰۲ تير ۱۳۹۴
شورای توسعه فرهنگ قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی در همایشی که برای نخستین‌بار برگزار کرد، دستگاه‌ها و استان‌های قرآنی برتر را معرفی و از آنها تقدیر کرد. شوراهای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی استان‌های بوشهر، اردبیل، آذربایجان شرقی، مرکزی و خراسان رضوی در بخش استان‌های قرآنی برتر معرفی و تکریم شدند.
بامداد24: شورای توسعه فرهنگ قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی در همایشی که برای نخستین‌بار برگزار کرد، دستگاه‌ها و استان‌های قرآنی برتر را معرفی و از آنها تقدیر کرد.

پایگاه اطلاع‌رسانی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد: نخستین همایش معرفی دستگاه‌ها و استان‌های برتر قرآنی با حضور جمعی از مدیران و کارشناسان موسسه‌ها و نهادهای قرآنی و دستگاه‌های فرهنگی، یکشنبه 31 خردادماه در محل پژوهشگاه فرهنگ، هنر و معماری برگزار شد.

در ابتدای این همایش قائم‌مقام رئیس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به فعالیت این شورا در زمینه پایش فعالیت‌های قرآنی گفت: منظور از این پایش، مراقبت و نظارت بر انطباق مسیر فعالیت‌های قرآنی و برون‌دادهای آن با اهداف، الزامات و راهبردهای منشور توسعه فرهنگ قرآنی به‌عنوان سند راهبردی علوم قرآنی کشور است و این مراقبت و نظارت بر این انطباق، مهم‌ترین اتفاقی است که شورای توسعه فرهنگ قرآنی باید آن را پیگیری کند.

حجت‌الاسلام حمید محمدی، افزود: بر اساس بند (3) ماده (4) وظایف شورای توسعه، یکی از وظایف این شورا بررسی و بازنگری ماموریت‌ها و وظایف قرآنی دستگاه‌های دولتی و عمومی، شوراها و ستادها و سایر مجامع قرآنی است که این وظیفه شورا در حوزه برون‌دستگاهی در واقع ناظر به همان اهداف پایش، یعنی بازخوانی و بازنگری در ماموریت قرآنی دستگاه‌هاست.

وی برگزاری نخستین همایش معرفی دستگاه‌ها و استان‌های برتر قرآنی را در راستای اعلام نتایج و اطلاعات به‌دست‌آمده در روند پایش توصیف کرد و گفت: در این همایش دستگاه‌ها و استان‌های برتری که در سال گذشته فعالیت‌های قرآنی داشته‌اند، معرفی خواهند شد و این روند در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت و بنا به مصوبه‌ای که در شورای توسعه داشته‌ایم، ما در ابتدای هر سال همایشی را خواهیم داشت که در آن نتیجه پایش سال پیش از آن را که در دو سطح خرد و کلان صورت خواهد گرفت، اعلام می‌کنیم.

محمدی با اشاره به مورد پایش قرار‌گرفتن فعالیت‌های قرآنی 20 دستگاه و 18 استان در نخستین مرحله، گفت: هر چند قصد داشتیم ما در همین مرحله نیز عملکرد بیش از 30 دستگاه و همه استان‌های کشور پایش شوند اما در مجموع توانستیم از میان دستگاه‌هایی همچون سازمان صدا و سیما با تاکید بر رادیو قرآن، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت ارشاد، شورای عالی قرآن، وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش، سازمان اوقاف و امور خیریه، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، شبکه قرآن و معارف سیما، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، جهاد دانشگاهی، وزارت ورزش و جوانان، حوزه علمیه خواهران، نیروی انتظامی، وزارت دفاع، نمایندگی ولی فقیه در سپاه، بنیاد شهید و امور ایثارگران، ارتش جمهوری اسلامی، جامعه‌المصطفی العالمیه و مرکز طبع و نشر قرآن کریم را مورد پایش قرار دهیم.

حمید محمدی از استان‌های بوشهر، مرکزی، اردبیل، خراسان رضوی، کرمان، کرمانشاه، مازندران، هرمزگان، همدان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اصفهان، البرز، خراسان جنوبی، سمنان، فارس، قزوین و کردستان نیز به‌عنوان استان‌های مورد پایش قرار گرفته نام برد.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: می‌توانم این شهادت را بدهم که نوع دستگاه‌هایی که مورد پایش قرار گرفته‌اند، همه از جهت جدیت مسوولان بر پیگیری امور قرآنی و اهتمام ویژه برای توسعه فرهنگ قرآنی برترند و این اراده و نگاه بلند و ویژه نسبت به ارتقابخشی به سطح فعالیت‌ها در کل دستگاه‌ها شکل گرفته است که همه آنها در چند سال گذشته از این جهت دچار تحول شده‌اند.

در ادامه محمد انجم‌شعاع، رئیس هیات پایش عملکرد قرآنی دستگاه‌ها و نهادها در سال 1393 به قرائت گزارش و بیانیه پایانی این پایش پرداخت و سپس مراسم معرفی دستگاه‌ها و استان‌های قرآنی برتر و اهدای تندیس و لوح تکریم به هشت دستگاه و پنج استان برتر انجام شد.
بر‌اساس این گزارش، شوراهای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی استان‌های بوشهر، اردبیل، آذربایجان شرقی، مرکزی و خراسان رضوی در بخش استان‌های قرآنی برتر معرفی و تکریم شدند.

پایان‌بخش همایش معرفی دستگاه‌ها و استان‌های برتر قرآنی اعطای دو جایزه دیگر با عنوان «هدیه فعالیت ویژه» بود که این دو جایزه به لاله افتخاری، رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی به پاس تلاش‌های ایشان در جهت رشد و توسعه فعالیت‌های قرآنی در کشور و سپاه محمد رسول‌الله (ص) برای اجرای فعالیت نکوداشت و تجلیل از شهدای قرآنی تعلق گرفت.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر نیز روز دوشنبه درگفت‌وگو با ایرنا در این‌باره گفت: براساس ارزیابی فعالیت‌های قرآنی استان‌ها و بررسی شاخص، شورای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی، استان بوشهر را به‌عنوان یکی از پنج استان برتر کشور در زمینه فعالیت‌های قرآنی انتخاب کرد.

حمیده ماحوزی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی را در همه استان‌های کشور از جمله بوشهر با هدف گسترش فعالیت‌های قرآنی به ریاست نماینده ولی فقیه دراستان، نائب‌رئیس استاندار و دبیری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل داده است.

وی بیان کرد: تبلیغ و ترویج علوم قرآنی، برگزاری نمایشگاه‌های قرآنی از جمله فعالیت‌های اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر بوده که منجر به کسب این عنوان ارزشمند برای استان شده است.

ماحوزی همچنین یادآور شد: هم‌اکنون 40 موسسه قرآنی درشهرستان‌های استان فعال هستند.
برچسب ها: بوشهر
نام:
ایمیل:
* نظر: