bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۷۸۰
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۶ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
علت اصلی فوت کودک پنج ساله اعلام شد؛
راساس گزارش کمیسیون نظام پزشکی، این کودک چند روز پیش از مراجعه به بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر دچار بیماری «گاستر وانتریت» بوده و...
بامدادجنوب- هدی خرم‌آبادی: «... خداوند روز قيامت، درباره آنچه اختلاف كرده بودند، حكم مي‌كند.» (بقره: 113). اهمیت پیش‌داوری و قضاوت در اسلام بر همگان مبرهن است و نیازی به ذکر شاهدمثال نیست. این در حالی است که برخی انسان‌ها یا شاید بتوان گفت قریب به اتفاق انسان‌ها، ظاهربین و سریع‌القضاوت هستند. این مساله با گسترش شبکه‌های مجازی برای همه ما محسوس و ملموس است. عکس تبهکاری در یکی از گروه‌های مجازی منتشر می‌شود و پس از آن در مدت‌زمان اندکی به‌سرعت در سایر گروه‌ها انتشار می‌یابد، فارغ از این‌که آیا اصلا چنین چیزی صحت دارد یا نه، با آبروی صاحب عکس بازی شده است. آیا آبروی رفته را می‌توان برگرداند؟ این مساله آنجا دردناک و غیر قابل تحمل می‌شود که دیگرانی که هیچ اطلاعی از اصل ماجرا ندارند، شروع به لعن و نفرین صاحب عکس کرده و انواع و اقسام فحاشی‌ها را نثار خانواده فرد مورد نظر می‌کنند. تقریبا ده روز پیش بود که خبر به کما رفتن کودک پنج ساله در بیمارستان خلیج فارس رسانه‌ای شد و در پی کشف علت فوت این کودک هجمه‌های فراوانی متوجه پزشک مربوط و جامعه پزشکی شد. 

به گزارش ایرنا، رئیس سازمان نظام پزشکی استان عصر شنبه با بیان این‌که این سازمان کمیسیون پزشکی ویژه‌ای برای بررسی پرونده درمانی کودک پنج ساله بوشهری که در بیمارستان شهدای خلیج فارس این شهر فوت شد، برگزار کرد، گفت: براساس گزارش کمیسیون نظام پزشکی، این کودک چند روز پیش از مراجعه به بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر دچار بیماری «گاستر وانتریت» بوده و با کاهش سطح هوشیاری و اختلال «پرفیوژن بافتی» در اورژانس بیمارستان پذیرش شده بود که مدیریت بحرانی به‌هنگام و تاثیرگذار درمانی تشخیصی برای بیمار اجرا شد.
سیدحسن معینی ضمن تاکید بر این‌که در سیر طبیعی بیماری، کودک فوت شده دچار «هیپرناترمی» شدید می‌شود و «ترومبوز» عروق مغزی و «ادم» مغزی متعاقب به وقوع می‌پیوندد و آنگاه تشنج روی می‌دهد که پس از درمان مناسب به بخش مراقبت‌های ویژه جراحی (تخت کودکان) انتقال می‌یابد، افزود: پس از این متوفی دچار «تنتوریال هرنیشین» با افت شدید سطح هوشیاری و مرگ مغزی می‌شود.
وی با اشاره به این‌که کودک چند روز بعد با تابلوی مرگ مغزی (با اجرای درمان‌های حمایتی کافی و استاندارد) فوت می‌شود، خاطرنشان کرد: بررسی کارشناسانه حاکی از سیر بسیار پیش‌رونده و برق‌آسای بیماری است که باعث تشدید وخامت وضع بیمار شده و نه به‌دلیل اهمال پزشک و کارکنان تیم پزشکی، تا جایی که می‌توان ادعا کرد که این گونه بیماران با این وضعیت بالینی حتی در پیشرفته‌ترین مراکز درمانی جهان مرگ و میر بالایی دارند.
رئیس سازمان نظام پزشکی استان با بیان این‌که پزشک متخصص کودکان، اورژانس بیمارستان و تیم پزشکی با تمام مهارت و دلسوزی، هر آنچه را شایسته درمان و تشخیص بیمار بوده است، در هنگام مناسب انجام داده و هیچ‌گونه کوتاهی نداشته‌اند، تاکید کرد: در این خصوص حتی از پتانسیل سایر همکاران در بهبود مدیریت درمان استفاده کردند (مستندات پرونده و مشاوره‌های متعدد تخصصی و فوق تخصصی)، بنابراین سیر برق‌آسای بیماری همراه با «ویرولانس» ذاتی عامل بیماری و نوع پاتولوژی حادث شده مسبب مرگ بیمار تلقی می شود (هیچ‌گونه امکان پیشگیری وجود نداشته است ) و هرگونه کوتاهی درمانی پزشک (پزشکان) و کادر درمانی در فرایند مدیریت درمانی قویا منتفی اعلام می‌شود و بیمار به هیچ‌گونه عمل جراحی نیز نیاز نداشته است.

معینی در ادامه درباره کمیسیون ویژه بررسی پرونده این بیمار که سه ساعت به طول انجامید، گفت: با وجود سیر عادی بررسی پرونده‌ها در سازمان نظام پزشکی بوشهر، این کمیسیون ویژه با حضور پزشکان متخصص اطفال، جراح مغز و اعصاب، داخلی مغز و اعصاب، آسیب‌شناس، رادیولوژیست، پزشکان فوق تخصص قلب اطفال و فوق تخصص بیماری‌های کلیه اطفال برگزار شد.
وی ضمن ابراز همدردی با خانواده متوفی افزود: همه جزئیات پرونده متوفی به‌صورت کامل بررسی و مورد بحث و تبادل نظر کارشناسانه قرار گرفت و پس از احصای نظر پزشکان به این نتیجه رسیدند که همه اقدامات درمانی برای متوفی به‌موقع و به‌درستی انجام پذیرفته است.
وی با اشاره به این‌که نوع بیماری در نامبرده بسیار سریع و پیش‌رونده و به‌گونه ای بوده است که با وجود اقدام‌های درمانی یاد شده نتیجه‌ای حاصل نشده است، افزود: مسائلی که در فضای مجازی و از سوی افراد غیر کارشناس مطرح می‌شود نظیر استفاده از داروی دیازپام، تسریع در عمل جراحی بیمار، تسریع در انتقال بیمار به بخش مراقبت‌های ویژه به هیچ عنوان در مرگ بیمار دخالتی نداشته و متاسفانه منجر به تشویش اذهان عمومی شده است.

هر چند بامداد جنوب با نوشتن این گزارش به هیچ وجه قصد نداشته و ندارد که اشتباهات رخ داده در سیستم پزشکی را انکار کند، ضمن ابراز همدردی با خانواده کودک پنج ساله، تنها نسبت به قضاوت‌های کورکورانه و مغرضانه‌ای هشدار می‌دهد که منجر به جریحه‌دار کردن خانواده متوفی و بی‌اعتمادی مردم به جامعه پزشکی می‌شود. اندکی سعه صدر و حوصله به خرج دادن تا تکمیل پرونده برای کشف علت اصلی فوت کودک پنج ساله به هیچ وجه صورت مساله و دردناک بودن واقعه را پاک نمی‌کرد بلکه می‌شد با اطمینان خاطر بیشتری به اظهار نظر پرداخت. ماجرای غم‌انگیز بودن قضاوت‌های سرسری و غیر کارشناسانه تنها به این ماجرا ختم نمی‌شود، پیش از این هم شاهد چنین مواردی بوده‌ایم اما انتظار می‌رود با آگاهی شهروندان نسبت به عمق دامن زدن به چنین شایعات و پیش‌داوری‌ها دست‌کم کمتر شاهد چنین اتفاقاتی باشیم. 

نام:
ایمیل:
* نظر: