bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۲۵۶
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۸ - ۰۲ تير ۱۳۹۵
احتمال مهاجرت مردم در پی بی‌آبی و انفعال مسوولان؛
نوشتن درباره بی‌آبی و صحبت کردن از دغدغه مردمی که همزمان با ماه مبارک رمضان و فصل گرما، با بحران کم‌آبی و در برخی مناطق بی‌آبی روبه‌رو شده‌اند، سوژه جدیدی نیست و از سوی دیگر سخن نگفتن درباره آن هم خود دغدغه‌ای دیگر است که رسالت خبرنگاری آن را برنمی‌تابد.
بامدادجنوب- ابوعلی زرین‌قلم: نوشتن درباره بی‌آبی و صحبت کردن از دغدغه مردمی که همزمان با ماه مبارک رمضان و فصل گرما، با بحران کم‌آبی و در برخی مناطق بی‌آبی روبه‌رو شده‌اند، سوژه جدیدی نیست و از سوی دیگر سخن نگفتن درباره آن هم خود دغدغه‌ای دیگر است که رسالت خبرنگاری آن را برنمی‌تابد. این معضل که در روزهای نخست بیشتر در روستاها مشکلاتی را ایجاد کرده بود، در حال حاضر گریبانگیر مرکز شهرستان‌ها شده است.
در حالی که روزنامه بامداد جنوب چند هفته پیش به صراحت تاکید کرده بود که مشکل اصلی در بحران آب استان، مدیریت آن است، امروز بر آن هستیم تا دلیل این سخن خود را واضح‌تر گفته و در ادامه گزارشی از بحران آب در استان را به اطلاع خوانندگان خود برسانیم.

بحران مدیریت داریم، نه آب
متاسفانه مدیریت آب استان به‌شدت مشکل دارد و از آنجایی که مدیریت ارشد استان هم به هر دلیلی‌ - که از گفتن آن در اینجا معذوریم - در حال حمایت بی‌قید و شرط از مدیری ناتوان و ضعیف است. مدیرعامل آب و فاضلاب شهری استان در واقع یک پیمانکار ورشکسته است در سال 1384 از سازمان متبوع خود جدا و با شراکت عده‌ای از دوستانش یک شرکت پیمانکاری تاسیس می‌کند که پس از هشت سال هیچ موفقیتی نداشته و با استفاده روابطی که داشته و کمکی که از داخل استان می‌گیرد، که البته باز هم در این مورد روزه سکوت می‌گیریم، با مدیریت آب استان باز می‌گردد.
در طول سال‌های حضور مدیرعامل جدید آبفا در استان، روند وحشتناک و غیرقابل باور بحران آب در استان شکل گرفت و وی به‌دلیل برخی تصمیمات شخصی و غیر سازمانی دست به تغییرات بنیادی در امور آب استان زد به‌گونه‌ای که یک حسابدار را به‌عنوان مدیر آب یکی از شهرستان‌ها انتخاب و مدیر شهرستان دیگری را هم در حین ماموریت از کار برکنار کرد. 
وی به‌جای تلاش برای حل بحران آب استان و با ایراد بهانه‌های مختلف سعی در رفع مسوولیت از خود داشته و دارد، این بحران البته به نبود آب باز نمی‌گردد بلکه اخباری که از درون اداره آبفای استان به‌گوش می‌رسد نیز ناخوشایند است. علاوه بر سازمان، مردم هم گلایه‌های بسیاری از وی دارند، چرا‌که کافی است شما به سامانه رفع مشکل این اداره تماس بگیرید تا آن‌وقت اوج بیچارگی مردمی را که مجبور به تحمل چنین مدیریت ضعیفی هستند را ببینید.
ما در روزنامه بامداد جنوب در طول یک سال گذشته بارها و بارها تلاش کردیم از روابط خود استفاده کرده و به آقای یاکیده اعلام کنیم که او مدیر آبفای یک استان کم آب است، خشکسالی داریم و آسمان هم خسیس شده و اگر فکری به‌حال آب استان نکند، بحران دامن همه را خواهد گرفت. در طول تاریخ ثابت شده که بحران آب باعث شده حتی یک تمدن فروبپاشد و مردم یک منطقه را تخلیه کنند که شاید این سرنوشت استان بوشهر باشد. حال اگر قرار باشد مدیریت ارشد استان با وعده‌های تخیلی خود در مورد آب همچنان از یاکیده حمایت کنند، آنها را در تشنگی مردم شریک هستند. البته بیش از دو ماه است که حکم وی هنوز تائید نشده و مشخص هم نیست که تایید شود یا نه.

تانکر، یاور مردم استان
در چند روز اخیر در سطح شهر بوشهر با تانکر به منازل شهری آب داده می‌شود. با نگاهی به سال‌های گذشته، به نظر می‌رسد عملکرد مدیران سال به سال موفقیت‌آمیزتر و شکوفاتر بوده که بدینجا رسیده‌ایم. «آب دادن با تانکر!». 
در همین راستا، روز گذشته شهردار بوشهر در نشست با اعضای شورای اسلامی شهر بوشهر با بیان این‌که طی نشست‌هایی که با مردم در نقاط مختلف بوشهر داشته‌ایم، مشخص شد که مهم‌ترین دغدغه مردم «آب» است، گفت: به‌منظور شناسایی مشکلات و رفع نیازهای مردم بوشهر نشست‌های متعددی را با مردم داشته‌ایم و در این نشست‌ها از نظرات مردم استفاده می‌کنیم.
غلامعلی میگلی‌نژاد ضمن تاکید بر این‌که گام‌های بسیار مهمی در راستای توسعه زیرساخت‌های شهری برداشته شده است و امیدواریم با اجرای طرح‌های مهم و زیرساختی بتوانیم تحول خوبی در شهر ایجاد و رضایت مردم را جلب کنیم، با اشاره به مشکلات مطرح شده در زمینه آب در استان تصریح کرد: در نشست‌هایی که با مردم در نقاط مختلف بوشهر داشته‌ایم، مهم‌ترین دغدغه مردم بوشهر «آب» است.
وی در ادامه با اشاره به این‌که هر چند برخی از استان‌ها که با خلیج فارس فاصله دارند نسبت به تامین آب مورد نیاز خود از خلیج فارس اقداماتی را داشته‌اند ولی در استان برنامه مناسبی را در این زمینه مشاهده نمی‌کنیم، با اشاره به این‌که استان کرمان بزرگ‌ترین مجتمع آب‌شیرین‌کن را در کنار خلیج‌فارس احداث کرده است، خاطرنشان کرد: دیگر استان‌ها همچون اصفهان نیز مطالعاتی را برای تامین آب از خلیج فارس داشته‌اند.
شهردار بوشهر همچنین تاکید کرد: باید از سال‌ها قبل و پیش از فرا رسیدن بحران آب برای رفع این مشکل برنامه‌ریزی می‌شد تا به نتایج مورد نظر در این زمینه برسیم تا امروز با مشکلات اینچنینی در زمینه تامین آب آشامیدنی روبه‌رو نباشیم.
رئیس شورای اسلامی شهر بوشهر نیز در جمع اعضای شورا به مشکلات و بحران آب در بوشهر اشاره کرد و گفت: باید راهکارهای اساسی برای رفع مشکلات آب و عبور از این بحران اندیشیده شود.

عبدالخالق بزرگرزاده با اشاره به این‌که باید زمینه توسعه و ساخت تاسیسات آب‌شیرین‌کن در نقاط مختلف استان فراهم شود، افزود: هم‌مرزی با خلیج فارس فرصت مناسبی برای توسعه زیرساخت‌های شیرین‌سازی آب دریا است.
وی با اشاره به این‌که یک آب‌شیرین‌کن ۱۰ هزار متر مکعبی در بوشهر مشکل کم‌آبی را حل نخواهد کرد، ادامه داد: باید در نقاط مختلف استان از شمال تا جنوب، تاسیسات آب‌شیرین‌کن ایجاد شود. مردم استان مردمی صبور هستند ولی باید برای رفع این مشکلات، برنامه‌ریزی شده و مدیریت ارشد استان نیز پیگیری لازم را داشته باشد. 
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر بوشهر نیز در این نشست با بیان این‌که در گرمای طاقت‌فرسای تابستان مردم از بی‌آبی زجر می‌کشند، از وضعیت نوبت‌بندی آب در استان خبر داد و گفت: اکنون با توجه به وضعیت نامساعد کمبود آب آشامیدنی در استان در برخی از نقاط شهر بوشهر با تانکر آبرسانی می‌شود که این نشان دهنده وضعیت بحرانی در توزیع آب در محلات مرکزی بوشهر است.

نصرالله اسدی در ادامه از کاهش آب انتقالی از کازرون به بوشهر خبر داد و گفت: بنا به اظهارات مدیرعامل آب و فاضلاب استان ورودی آب آشامیدنی از چشمه ساسان و رودخانه شاپور کازرون به بوشهر از 160 هزار متر مکعب 50 درصد کاهش یافته است.
وی با تاکید بر اجرائی‌شدن طرح آب‌شیرین‌کن در نیروگاه اتمی بوشهر افزود: مدیر کارگاه نیروگاه اتمی بوشهر در نشست با اعضای شورا وعده داد که با راه‌اندازی آب‌شیرین‌کن نیروگاه اتمی در فاز نخست پنج هزار متر مکعب و در فاز نهایی 200 هزار متر مکعب می‌تواند بخش اعظم مشکل کم‌آبی در استان را برطرف کند ولی اکنون خبری از سرنوشت اجرای این طرح نیست، در حالی که ما افتخار می‌کنیم میزبان نیروگاه اتمی هستیم اما انتظار داریم نیروگاه در این زمینه مشارکت فعال‌تری داشته باشد‌.
به نظر می‌رسد این تابستان هم با روحیه تسلیم‌پذیری و صبوری مردم از فصل بحران عبور کند و به تابستان سال گذشته پیوند بخورد. همان‌طور که در گزارش‌های قبلی خود نیز متذکر شدیم، انتظار می‌رود مسوولان استان با هم‌اندیشی، همدلی و اتحاد تدابیر و راهکارهایی را اتخاذ کنند و البته تنها به سر دادن شعار و بازارگرمی اکتفا نکنند و به آن تدابیر جامه عمل بپوشند.

نام:
ایمیل:
* نظر: