بامداد جنوب: تولید داخلی برای همه کشورها از اهمیت بالایی برخوردار است و دولتهای مختلف در سراسر جهان از تولیدات داخلی بنگاههای خود حمایت میکنند. بهطور طبیعی کشورهایی که از میزان تولیدات ملی خوب و بالایی برخوردار هستند، از نظر اقتصاد در سطح بالایی قرار دارند؛ بنابراین عامل توسعه و پیشرفت ملی بستگی به تولیدات داخلی هر کشور دارد و هرچه سطح تولیدات و استفاده از محصولات داخلی گستردهتر و متنوعتر باشد، نیاز آنها به کالاهای خارجی کمتر میشود. در نتیجه میزان وابستگی به کشورهای خارجی کاهش مییابد، اشتغالزایی بیشتر می شود، درآمد دولت و اقتدار ملی در عرصه خارجی هم افزایش مییابد.
با این وجود، دولتهایی که در ایران بر سر کار میآیند، تنها شعار حمایت از تولید داخلی سر میدهند و معمولا رغبتی به حمایت از تولید داخلی نشان نمیدهند. در دولت کنونی نیز با وجود اینکه این حمایتها بیش از پیش شده بود اما بهعلت اعمال برخی سیاستهای غلط، اوضاع بهبود پیدا نکرد و یکی پس از دیگری کارخانههای قدیمی تولیدی ورشکست میشوند.
بهنظر میرسد مشکل عمده تولیدکنندگان ایرانی، پس از نبود نقدینگی، پایین بودن کیفیت کالاهای تولیدی آنهاست که پس از گذشته سالها هنوز نتوانستهاند رضایت و حمایت مردم را جذب کنند. در این بین شعارهای مسوولان نیز در نوع خود جالب است، زیرا آنها هر روز مردم را به خرید کالای ایرانی دعوت میکنند اما خودشان کالای ایرانی مصرف نمیکنند.
این اتفاق در ابعاد کوچکتر و در سطح استانها نیز اتفاق میافتد. مسوولان ارشد استان باوجود اینکه از عزم خود برای بهبود وضعیت اقتصاد و معیشت مردم، ایجاد اشتغال، چرخاندن چرخ تولید، توسعه و... داد سخن میدهند، اما در عمل به هیچکدام از این شعارها پایبند نیستند. در همین رابطه برخی تولیدکنندگان استان در گفتوگو با بامداد جنوب عنوان کردند که در پروژههای استانی، از کالاهای ساختهشده داخلی استفاده نمیشود و همین امر موجب رکود و بیکاری در صنایع و شرکتهای تولیدی استان شده است که در شمارههای آتی روزنامه بهطور مفصلتر به آن پرداخته میشود.
در هر حال، حمایت از تولید داخلی تنها با دادن وام و تسهیلات به تولیدکنندگان و دادن شعار حمایتی محقق نمیشود، زیرا اگر این تولیدکنندگان نتوانند کالاهای خود را بهفروش برسانند و بازار داخلی به آنها اطمینان نکند، هیچ فایدهای نداشته و تولیدکنندگان تنها بدهکارتر میشوند. بنابراین اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی، نیاز به یک عزم همگانی داشته و ابتدا باید از خود دولت و مسوولان آغاز شود.
مردم با شعار و بخشنامه کالای ایرانی نمیخرند!
در همین راستا، دبیرکل کانون عالی انجمنهای صنفی کارگران کشور میگوید: مسوولان اول باید به این باور برسند که کالای ایرانی مصرف کنند تا مردم نیز از آنها الگو بگیرند.
هادی ابوی با اشاره به اینکه فرهنگ مصرف کالای ایرانی ابتدا باید از مسوولان شروع شود زیرا این کار هم به نفع مردم و مملکت است هم به تقویت تولید ملی کمک میکند، خاطرنشان کرد: اگر مسوولان و ادارات ما از خود شروع کنند مردم هم به جنس ایرانی اعتماد میکنند.
وی اولین مولفه اقتصاد مقاومتی را توجه به تولید داخلی ذکر کرد و گفت: در سیاستهای اقتصاد مقاومتی راه ایجاد اشتغال و تحول بازار کار از تولید داخلی میگذرد.
ابوی با اشاره به اینکه سیاستهای اقتصاد مقاومتی تاکنون بهطور کامل پیادهسازی نشده است، تاکید کرد: دلیل آن، این است که مسوولان تنها شعار میدهند و عمل نمیکنند. بخشنامههای متعدد و دستورالعملهای مختلفی از سوی سازمانها، دستگاهها و وزارتخانهها برای ممنوعیت خرید کالای خارجی و مصرف کالای ایرانی و جهیزیه ایرانی صادر میشود ولی وقتی به زندگی همین مسوولان نگاه میکنیم لوازم زندگی حتی خودروی آنها غیر ایرانی است پس باید به مردم حق بدهیم که با بخشنامه و شعار جنس ایرانی نخرند.
دبیرکل کانون عالی انجمنهای صنفی کارگران خاطرنشان کرد: وضع معیشتی کارگران بهگونهای است که ناچارند برخی اقلام نامرغوب را بهدلیل ارزان بودن خریداری کنند در حالی که اگر کیفیت تولید داخلی بهتر شود ولو اینکه قیمت آن بالا برود مردم استقبال میکنند.
وی در بخش دیگر از سخنان خود به عوامل موثر در افزایش کیفیت تولید اشاره کرد و گفت: طبعا کیفیت محصول اگر بالا باشد مردم آن را بهعنوان یک سرمایه ملی که به سود اقتصاد و مملکت است خریداری میکنند اما چه عاملی باعث میشود از کیفیت محصول زده یا به آن افزوده شود؟
به گفته ابوی یکی از اصلیترین عوامل، حقوق و دستمزد نیروی کار و عامل دیگر تخصص و مهارت است که وجود هر دوی آنها کیفیت تولید را بالا میبرد اما تا زمانی که نیروی کار دغدغه معاش داشته باشد و هزینه تمامشده کالا برای تولیدکننده بالا باشد، نمیتوان انتظار یک تولید کیفی را داشت.