bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۷۶۵
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۷ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۵
بوشهر استانی است که عنوان پایتخت انرژی کشور را یدک می‌شد و در دل خود نیروگاه اتمی را جای داده است. عسلویه، خارگ و بهرگان مملو از سکوها و مشعل‌‌های گازی است و...
بامدادجنوب- الهام بهروزی: بوشهر استانی است که عنوان پایتخت انرژی کشور را یدک می‌شد و در دل خود نیروگاه اتمی را جای داده است. عسلویه، خارگ و بهرگان مملو از سکوها و مشعل‌‌های گازی است و هر روز خبرهای خوبی در این حوزه طنین‌انداز می‌شود. بله، این همه عناوین و دارایی مایه فخر و مباهات است اما از آنها تنها نامش برای ما می‌ماند و تنها تحفه این دارایی‌ها و صنایع برای اهالی این دیار، محرومیت، بیماری‌های صعب‌العلاج و فقری ریشه‌دار است. این استان نه تنها شهرستان‌ها و نقاط دور و نزدیکش از بسیاری از حقوق خود بازمانده‌اند بلکه مرکز این استان نیز هنوز با بسیاری از کاستی‌ها و محرومیت‌ها روبه‌روست.
با توجه به این‌که حوزه تخصصی نگارنده ادب و هنر است، در این چند مدتی که پای سخنان هنرمندان این دیار نشسته‌ام، متوجه شده‌ام که بیشتر این هنرمندان حتی از کوچک‌ترین حقوق خود بی‌بهره هستند و همچنان با نامهربانی‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند. روزنامه بامداد جنوب در راستای رسالت رسانه‌ای خود، می‌کوشد تا با بیان مشکلات و کاستی‌ها قدم استواری را در راه رفع این موانع و کمبودها بردارد موضوع گزارش امروز هم نبود نگارخانه‌ای استاندارد و در شأن هنرمندان این منطقه انتخاب شده است که در این گزارش کوشیدیم تا بار دگر توجه مسوولان و بخش خصوصی را به این حوزه معطوف سازیم. 
در این باره با هنرمندان و مسوولان امر گفت‌وگو کردیم تا آنچه را می‌نگاریم مستند و رها از وعده و شعار باشد. چون همان‌قدر که هنر مقدس است، هنرمند نیز ارزشمند. با وجود این‌که هنرمندان بوشهری به‌ویژه هنرمندان تجسمی بارها پیگیری کردند که صاحب نگارخانه شوند و متولیان فرهنگی استان هم در این زمینه بارها این خواسته بحق هنرمندان را دنبال کرده‌اند اما تاکنون شاهد اتفاق خاصی در این حوزه نبوده‌ایم. همان‌گونه که می‌دانیم وجود نگارخانه تاثیر مستقیمی بر هنر و وضعیت هنرمندان این دیار دارد، بنابراین هنرمندان از این طریق می‌توانند برای عرضه و معرفی آثارشان از نگارخانه‌ها بهره بگیرند و مردم را بیش از پیش به سوی هنر خود جذب کنند. خوشبختانه مردم بوشهر نیز هنردوست هستند و از نمایشگاه‌ها و صنایع دستی به‌خوبی استقبال می‌کنند. امید که مسوولان نیز در این باره همکاری کنند و به‌خصوص مدیریت ارشد استان کمی هم به حوزه فرهنگ مدبرانه بیندیشد و در این زمینه اگر خود آگاهی کافی نداشته باشد، از مشاوری بهره بگیرد که هنرشناس باشد نه بیگانه از فرهنگ و هنر. چون تاکنون شاهد اقدام سازنده‌ای از سوی آنها در حوزه فرهنگ و هنر نبوده‌ایم، البته وعده دادن هم پاسخی نیست که ما انتظار شنیدن آن را داشته باشیم. شورای شهر و شهرداری نیز که یکی از وظایف آنها تامین زیرساخت‌های فعالیت‌های فرهنگی است هم تاکنون در زمینه احداث نگارخانه تلاش یا اقدامی نکرده‌‌اند، در حالی که امروز کمتر مرکز استانی وجود دارد که نگارخانه نداشته باشد و نبود نگارخانه در بوشهر بیش از آن‌که مایوس‌‌کننده باشد، گزنده و تلخ است. 

موسس انجمن عکاسان استان که خود از هنرمندانی است که از سال‌ها پیش بارها برای راه‌اندازی نگارخانه در مرکز استان تلاش‌ و پیگیری کرده است، به بامداد جنوب گفت: وجود نگارخانه در استان لازم و ضروری است، چراکه هنرمندان بوشهری به مکانی مناسب برای ارائه و عرضه آثارشان نیاز دارند اما به‌جز گالری سوره که آن هم واقعا هم از نظر محیطی و هم از لحاظ امکانات پاسخگوی نیاز هنرمندان این شهر نیست.
محمود صادقی در ادامه با بیان این‌که هنرمندان تجسمی ما شایسته این هستند که مکانی در خور و در شأن هنرشان برای عرضه آثارشان داشته باشند، افزود: اما با وجود این مطالبه بحق هنرمندان متاسفانه هنوز صاحب نگارخانه دائمی و مناسب نشده‌ایم، در این زمینه شهرداری و شورا می‌تواند در حوزه فعالیت‌های فرهنگی خود ورود کنند و مکانی را به‌عنوان نگارخانه مجهز کنند، به‌هر حال صورت جالبی ندارد که تا الان با وجود این‌که واقعا امکان ساخت یا راه‌اندازی یک نگارخانه برای مسوولان و متولیان ما وجود دارد، از آن بی‌نصیب باشیم. در استان حتی مرکز آن هم از وجود نگارخانه محروم است و واقعا تلاش‌ها و پیگیری‌های ما هم راه به‌جایی نبرده است. 
فاطمه مظفری از هنرمندان حوزه صنایع دستی نیز در این خصوص به بامداد جنوب گفت: وجود نگارخانه در شهر تاثیر زیادی در روند شناخت هنرمندان دارد. وجود گالری‌هایی با فضا و امکانات مناسب در سطح شهر خیلی مهم است. وقتی تعدادی گالری وجود داشته باشد که دائم در حال برگزاری نمایشگاه‌های هفتگی باشد، مردم شهر به وجود این آثار هنری آگاه می‌شوند و به‌‌دلیل برگزار شدن این نمایشگاه‌ها در نگارخانه دیگر محدودیتی در تهیه آثار هنری هنرمندان شهر ندارند و این باعث شناخت هنرمندان در همه رشته‌های صنایع دستی و هنری می‌شود که متاسفانه در این زمینه ما هیچ‌گونه امکاناتی نداریم و خیلی کوتاهی شده است.

وی در ادامه با بیان این‌که اگر این‌گونه مکان‌ها وجود نداشته باشد، هنرمند به تنهایی توانایی برپایی نمایشگاه را ندارد، خاطرنشان کرد: همچنین پول هنگفتی هم برای اجاره مغازه یا مکانی برای معرفی و عرضه کارهایش ندارد، بدون‌شک بی‌انگیزه می‌شود و خیلی زود دست از کار می‌کشد و گوشه‌نشین می‌شود یا دنبال کاری می‌رود که علاقه‌ای به آن ندارد و صرفا فقط به‌خاطر برآورده شدن نیازش و خالی نبودن جیبش است که این دور از انصاف است و هنر کم‌کم جایگاهش را از دست می‌دهد و تا‌کنون نیز این‌گونه بوده و خیلی از صنعتگران و هنرمندان به اینجا رسیده‌اند و همه چیز را بوسیده‌اند و کنار گذاشته‌اند.
مظفری با بیان این‌که در حال حاضر در بوشهر تنها مکانی که از آن به‌عنوان گالری یاد می‌شود، گاری سوره است، یادآور شد: البته این گالری هم تنها امتیازی که دارد، موقعیت مکانی آن است ولی از نظر فضا و امکانات واقعا در شأن هنرمندان این شهر نیست. در این گالری معمولا نمایشگاه‌ها به‌صورت هفتگی برگزار می‌شوند که الحمدلله آن هم به‌دلیل مشکلات تاسیسات برقی تعطیل شده و متاسفانه تنها امید هنرمندان نا‌امید شده و هیچ‌کس به آن فکر هم نمی‌کند.
در این باره تصمیم گرفتیم از پیگیری مسوولان و متولیان فرهنگی شهر هم مطلع شویم و با مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تماس گرفتیم، لازم به‌ذکر است بیشتر مسوولان در روزهای تعطیل یا تلفنشان خاموش است یا در دسترس نسیت و یا اصلا پاسخ نمی‌‌دهند، ولی حمیده ماحوزی همیشه پاسخگوی تماس‌ها و سوالات ما بوده است.
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در خصوص این‌که چرا تاکنون در مرکز استان موفق نشده‌ایم نگارخانه‌ داشته باشیم، به بامداد جنوب گفت: ما هم در سال 93 و هم در سال 94 با توجه به نیاز و مطالبات هنرمندان درخواست ساخت نگارخانه را به استانداری و شورای برنامه‌ریزی استان ارائه کردیم ولی با توجه به پروژه‌های نیمه‌تمامی که در سطح استان وجود داشت، احداث پروژه‌های تازه‌کار در دستور کار قرار نگرفت و متاسفانه با این درخواست موافقت نشد.

حمیده ماحوزی در ادامه با بیان این‌که دوبار ما امسال این درخواست را به شورای برنامه‌ریزی استان ارائه کرده‌ایم، افزود: ممکن است که ان‌شاءالله امسال این طرح مورد موافقت قرار گیرد ولی با توجه به ناتمام ماندن پروژه‌های قبلی این امکان هم وجود دارد که امسال هم این خواسته عملی نشود. چون اولویت با پروژه‌هایی در حال ساخت است. البته در این زمینه سعی کردیم از بخش خصوصی کمک بگیریم و با وجود این‌که در این زمینه شرایطی هم لحاظ کردیم اما بخش خصوصی هم استقبال نکرد.
وی با بیان این‌که در ادامه پیگیری‌هایمان از سوی اداره‌کل راه و شهرسازی قطعه‌زمینی به‌منظور احداث نگارخانه در شهرک نیایش به ما پیشنهاد داده شد، یادآور شد: با وجود این برای ساخت این نگارخانه باید استانداری و شورای برنامه‌ریزی استان اعتبار لازم را اختصاص بدهند، چون هزینه‌های ساخت آن باید از سوی شورای برنامه‌ریزی تامین و تصویب شود.
ماحوزی در پایان گفت: در این زمینه شورا و شهرداری هم با توجه به این‌که در تامین زیرساخت‌ها و کاربری‌های فرهنگی نقش دارند و چون یکی از نیازهای شهروندان و هنرمندان ما برخورداری از یک نگارخانه استاندارد است، اگر در این حوزه شهرداری وارد شود، بدون شک شاهد اتفاق خوبی خواهیم بود. 

بعد از آن تلاش کردیم تا با اعضای شورای شهر تماس بگیریم، چراکه یکی از وظایف مهم و کلیدی شورا ایجاد و حمایت از زیرساخت‌های فرهنگی، اجتماعی، ورزشی است. شورا در پویایی و شادابی جامعه نقش مهمی را ایفا می‌کند و باید بکوشد در این حوزه گام‌های استواری بردارد که متاسفانه پیگیری‌های ما در خصوص آگاهی از تلاش این شورا برای راه‌اندازی نگارخانه در بوشهر نتیجه‌بخش نبود، زیرا تلفن همراه رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی بوشهر خاموش بود، تلفن نائب‌رئیس این کمیسیون هم در دسترس نبود و از دو نفر از اعضای دیگر شورا هم که در کمیسیون‌های دیگر عضویت داشتند، نیز جویا شدیم، اظهار بی‌اطلاعی کردند و یک از این آنها گفت: اجازه بدهید در این باره پرس‌وجو کنم به شما اطلاع می‌دهم و همچنان چشم‌به‌راه ماندیم... . در نهایت به این نتیجه رسیدم که نگارخانه در شورای چهارم ظاهرا مطرح نشده است. به‌راستی در دیاری که دغدغه فرهنگ و هنر و مطالبات فرهنگی این‌گونه کمرنگ است، چه انتظاری برای حمایت از هنر و هنرمندان باید داشت؟ هنر است که یک جامعه را زنده نگه می‌دارد، پس بکوشیم راه ماندگاری آن را فراهم کنیم. نگارخانه در حال حاضر مطالبه و دغدغه‌ بحق هنرمندان این آب و خاک است. امیدوارم مسوولان ما این بار این دغدغه و خواسته را جدی بگیرند. 
برچسب ها: فرهنگ ، هنر ، نگارخانه
نام:
ایمیل:
* نظر: