bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۸۳۴
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۸ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۵
مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان در گفت‌وگو با بامداد جنوب:
«فرهنگ‌سازی» و انتقال فرهنگ به نسل جوان یکی از موضوعات و دغدغه‌هایی است که امروزه با توجه به گسترش تکنولوژی و آشنایی و خو گرفتن نسل جدید با غولی به نام اینترنت، مقوله آسیب‌های اجتماعی ارتباط تنگاتنگی با فرهنگ دارد.
بامدادجنوب- هدی خرم آبادی: «فرهنگ‌سازی» و انتقال فرهنگ به نسل جوان یکی از موضوعات و دغدغه‌هایی است که امروزه با توجه به گسترش تکنولوژی و آشنایی و خو گرفتن نسل جدید با غولی به نام اینترنت، مقوله آسیب‌های اجتماعی ارتباط تنگاتنگی با فرهنگ دارد و لزوم توجه به این دو حوزه و همکاری، همدلی و وحدت و هماهنگی میان این دو بخش بی‌شک می‌تواند بخش عمده‌ای از بار مشکلات و آسیب‌ها را در این دو حوزه مرتفع کند. بدیهی است که تلاش‌ها و طرح‌های مد نظر در هر دو حوزه بدون در نظر گرفتن دیگری، ثمری نخواهد داشت و همچون بیدی بی‌ثمر تنها گزاف‌کاری خواهد بود و آب در هاون کوبیدن و کاشانه مقابل باد ساختن... . به همین منظور برای آشنایی بیشتر با اقدامات فرهنگی-اجتماعی در استان و لزوم همکاری این دو بخش با یکدیگر با بانوی فرهنگ استان گفت‌وگو کردیم و نظر او را در این باره جویا شدیم. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان در گفت‌وگو با بامداد جنوب در پاسخ به این سوال که چه ارتباطی بین فرهنگ و اجتماع وجود دارد و لزوم هماهنگی بین این دو بخش چیست، گفت: فرهنگ مجموعه همکاری بشر جهت تطابق با محیط و اصلاح امور زندگی است و به عبارت دیگر فرهنگ مجموعه باورها و اعتقادات است که در گروهی معین گسترش می‌یابد. این تعاریف نشان دهنده این موضوع است که نمی‌توان فرهنگ یک جامعه را از اجتماع متمایز ساخت و در نهایت این‌که فرهنگ محتوای قالب‌های اجتماعی را شکل می‌دهد. همچنین لزوم هماهنگی بین اجتماع و فرهنگ، فرایند توسعه جامعه را شکل می‌دهد و بایستی اذعان داشت که فرهنگ زندگی اجتماعی را می‌سازد.
 ماحوزی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که اداره فر هنگ و ارشاد استان در حوزه فرهنگ چه تدابیر و راهکارهایی به‌منظور هماهنگی با مسائل اجتماعی انجام داده، افزود: تمام برنامه‌های فرهنگ و ارشاد در جهت فرهنگ‌سازی و انتقال فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی به نسل جدید است که بخشی از آنها عبارتند از: 

1- فعالیت در زمینه کتاب و کتابخوانی جهت ترویج و انتقال فرهنگ پیشینیان و معرفی الگوهای برتر به نسل نو که در این دو سال سعی کرده‌ایم کتابخوانی را ترویج دهیم.
2- تئاتر که خود نوعی آموزش و درس زندگی اجتماعی است و فعالیت این بخش در این مدت رشد 200 درصدی داشته و نوعی تمرین زندگی و روابط اجتماعی است.
3- توجه به سالم‌سازی و بها دادن به موسیقی اصیل ایرانی و بومی و رشد 300 درصدی آن در این دو سال.
4- توجه خاص به حوزه رسانه و مطبوعات، گرفتن مجوز دو روزنامه و همکاری لازم در جهت فضای باز مطبوعات جهت تبادل اخبار و اطلاعات و ایجاد فرصت برای همه طیف‌های فکری و احترام به اندیشه مردم.
5- ضابطه‌مند و تسریع کردن صدور مجوزهای فرهنگ و ارشاد در زمینه موسسات و انجمن‌های آزاد هنری و فرهنگی.
6- -ایجاد شرایط مناسب در زمینه آموزش قرآن و انتقال مفاهیم قرآنی.
7- توجه به اقتصاد هنر و فرهنگ‌سازی این موضوع که دستاوردهای فرهنگی و هنری دارای ارزش بوده و می‌تواند سبب رونق اقتصادی شود. 
8- رشد سینما که در جهت انتقال فرهنگ و زمینه‌ساز رشد و توسعه عادت‌های خوب و دوری از عادت و شیوه‌های نامناسب در زندگی است.
و در نهایت می‌توان به مساله مهم شناخت و تصحیح شیوه‌های کهنه و پیش گرفتن راه و رسم صحیح زندگی اشاره کرد. 

وی در خصوص این‌که جامعه چه نقشی در بارور کردن فرهنگ‌ها دارد، خاطرنشان کرد: جامعه اصلی‌ترین زمینه ترویج فرهنگ است و متقابلا فرهنگ در بارور کردن اجتماع تاثیر بسزایی دارد و این دو به مثابه دو بال برای پروازند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان یادآور شد: در پایان بیان این نکته را لازم می‌دانم که با توجه به مهم بودن این امر، بایستی با صرف زمان و هزینه بیشتر در جهت تعمیق و ایجاد فضای فرهنگی سعی کنیم فرصت‌های اصلاح نظام اجتماعی را فراهم کنیم تا نسل نو و آیندگان با تفکر نو و استفاده از تجربه‌ها بتوانند مسیر رشد را بهتر طی کنند.
همان‌طور که مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان نیز به‌خوبی به ضرورت ارتباط تنگاتنگ بین فرهنگ و جامعه و لزوم توسعه آن اشاره کردند، تنها اکتفا کردن به شعارهای تبلیغاتی در زمینه فرهنگ و فرهنگ‌سازی و مسائل اجتماعی دردی را دوا نخواهد کرد و ضرورت همدلی میان این دو بخش به کاهش آسیب‌های اجتماعی و بارور شدن فرهنگ‌ها و ارزش‌ها کمک شایانی خواهد کرد که بدون تردید افتخار و سربلندی آن به شخص و نهاد خاصی تعلق ندارد بلکه از آنِ همه مردم است. 
نام:
ایمیل:
* نظر: