bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۸۴۶
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۷ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۵
از دی‌ماه 93 تاکنون اتفاق افتاد؛
عسلویه را پایتخت انرژی کشور می‌نامند. جایی که همه‌ساله و گاه هر ماه خبرهای بزرگی از آن به گوش می‌رسد. پس از روی کار آمدن دولت روحانی و رسیدن مسند وزارت نفت به بیژن نامدار زنگنه، فازهای پارس جنوبی اولویت‌بندی شد تا ...
بامداد جنوب: عسلویه را پایتخت انرژی کشور می‌نامند. جایی که همه‌ساله و گاه هر ماه خبرهای بزرگی از آن به گوش می‌رسد. پس از روی کار آمدن دولت روحانی و رسیدن مسند وزارت نفت به بیژن نامدار زنگنه، فازهای پارس جنوبی اولویت‌بندی شد تا عقب‌ماندگی سال‌های گذشته و افتتاح‌های ناقص در پارس جنوبی جبران شود. در همین راستا، برخی فازها که در دولت گذشته نیز یک بار افتتاح شده بودند، این بار به‌وسیله روحانی و به‌صورت واقعی افتتاح شدند تا برداشت ایران از پارس جنوبی، پس از سال‌ها به کشور قطر نزدیک شده و حتی از آن عبور کند. البته آذرماه سال گذشته و بر اساس گزارش شرکت انی از تولیدکنندگان گاز، ایران توانست کشور قطر را پشت سر بگذارد. 
در هر حال، گرچه ایران برای انجام این پروژه عظیم، سرمایه و تکنولوژی لازم را در اختیار نداشت اما با همت و تلاش متخصصان کشور و کسب تجربه‌های ارزشمند از شرکت‌های بین‌المللی که مدت‌ها در این میدان مهم گازی جهان، وظیفه پیمانکاری بسیاری از پروژه‌ها را به‌عهده داشته‌اند، استخراج گاز از میدان پارس جنوبی، روز به روز رکوردهای جدیدی در این منطقه، از خود به جای می‌گذارد. 

در همین راستا، روز گذشته مجري طرح توسعه فازهاي ١٧و١٨ پارس جنوبي در برنامه نصب سکوی اقماری فاز 18 اعلام كرد: با تكميل مرحله دوم توسعه فازهای 17 و 18 میدان گازی پارس جنوبی شامل اجرای سكوهاي 17B و 18B ، تولیدات این بخش از میدان مشترک با قطر نیز تا بهمن‌ماه سال جاری و مطابق با اهداف برنامه زمان‌بندی فازهای اولویت‌دار، وارد مدار شده و تولید این فازها بر اساس ظرفيت نهايي به ٥٦ ميليون متر مكعب در روز می‌رسد.
به گزارش روابط عمومي شركت نفت و گاز پارس، حسن بويري در نشست خبري پس از عمليات نصب سكوي 18B با اشاره به اين‌كه سكوي 18B سومين سكوي فازهاي ١٧ و ١٨ محسوب مي‌شود كه ساخت آن به‌طور كامل از سوی پيمانكار ايراني انجام شده است‌، گفت: عرشه اين سكو دو هزار و ٣٠٠ تن وزن دارد كه با احتساب جكت، چهارپايه جکت و سه‌پايه مشعل به وزنی معادل حدود شش هزار و ٦٥٠ تن وزن افزایش می‌یابد.
وی با بیان این‌که در ساخت این سازه عظیم فراساحلی حدود ٩ ميليون نفر ساعت و ١٨ ماه زمان صرف شده است، عنوان كرد: عمليات تكميلي نصب سكوي 18B از سوی هفت فروند كشتي پشتيباني و اصلي با ٢٠٠ نفر نيروي عملياتي در حال انجام است كه با توجه به نصب عرشه و پل رابط سازه مشعل و سكو، اين عمليات روز چهارشنبه، ١٣ مرداد به‌طور كامل پايان یافت.

به‌گفته بویری، با انجام مراحل تكميلي نصب و راه‌اندازي، اين سكو تا پايان آذرماه امسال با ظرفيت توليد روزانه 14 ميليون مترمكعب گاز به بهره‌برداري مي‌رسد.
مجري طرح توسعه فازهاي١٧ و ١٨ طراحي و عمليات فني و اجرائي اين سكو را صد در صد ايراني برشمرد و افزود: در موقعيت اين سكو ١١ حلقه چاه توليدي با ابعاد ٤٥ هزار متر و عمق چهار هزار متر براي هر چاه و به مدت‌زمان ٣٩ ماه به‌وسیله پيمانكار داخلي، با رعايت اصول ايمني انجام شده است.
نصب سكوي 17B تا نيمه نخست مهرماه 
مجري طرح توسعه فازهاي ١٧و١٨ پارس جنوبي با اشاره به اين‌كه سكوي 17B به‌عنوان چهارمين سكوي اين فاز در يارد بندر‌عباس با پيشرفت ٨٨ درصدي در حال ساخت است، ادامه داد: اين سكو از پيشرفت ٤٠ درصدي در مرحله پيش‌راه‌اندازي برخوردار است كه با توجه به برنامه‌ريزي صورت گرفته، ٣٠ شهريورماه سال جاري از محل ساخت، بارگيري شده و پيش‌بيني مي‌شود پس از نصب آن تا نيمه دوم مهرماه‌، مراحل تكميلي عمليات پيش‌راه‌اندازي و راه‌اندازي‌ تا اواخر بهمن‌ماه پايان يابد.
وي در خصوص وضعيت حفاري چاه‌هاي اين سكو افزود: در حال حاضر چاه‌هاي عرشه 17B داراي ٩٩ درصد پيشرفت فيزيكي بوده و آماده عمليات توليد هستند.
بويري با بيان اين‌كه جايگزيني 2 سكوي فاز ١٤ با سكوهاي ١٧و١٨ B به‌دليل اولويت وزارت نفت در برداشت به‌موقع و هدفمند از مخزن مشترك صورت گرفته‌، گفت: سكوهاي جايگزين شده از نظر مهندسي داراي تشابه ٩٩ درصدي هستند و تنها حدود يك درصد تغييرات بسيار جزئي در اين سازه‌ها اعمال شده است.
مجري طرح توسعه فازهاي 17 و 18 با اشاره به اين‌كه منابع گازي اين فازها به‌وسیله چهار سكو با ظرفيت توليد ١٤ ميليون فوت مكعب به پالايشگاه خشكي ارسال خواهد شد، تصریح کرد: هم‌اكنون در بخش پالايشگاه اين فازها نيز چهار رديف شيرين‌سازي با ظرفيت كامل در مدار بهره‌برداري قرار دارد.

بويري با بیان این‌که در حال حاضر رديف‌هاي شيرين‌سازي سوم و چهارم با برداشت گاز از سكوهاي 17 و 18B و رديف‌هاي اول و دوم نيز با برداشت از فازهاي ٦ تا ٨، گاز شيرين اين فاز به ميزان ٣٨ ميليون متر مكعب را به شبكه سراسري تزريق مي‌كنند، ادامه داد: فازهاي ١٧ و ١٨ شامل دو مرحله توسعه‌اي است كه مرحله نخست آن شامل دو سكو و پالايشگاه با ٢٢ حلقه چاه است كه از اسفندماه سال ٩٣ وارد مدار توليد شد.

ارز‌آوري يك و نيم ميليارد دلاري فازهاي ١٧و ١٨ 
به‌گفته وی، از دي‌ماه سال ٩٣ تاكنون حدود 5/9 ميليارد متر مكعب گاز شيرين، شش ميليون بشكه ميعانات گازي، ٨٢ هزار تن اتان به‌منظور تامين خوراك مجتمع‌هاي پتروشيمي‌، ١٣٥ هزار تن پروپان و ٨٧ هزار تن بوتان توليد شده است كه ارزش اقتصادي كل اين توليدات معادل 5/1 ميليارد دلار برآورد شده است. 
مجري طرح توسعه فازهاي ١٧ و ١٨ پارس جنوبي افزود: با تكميل مرحله دوم توسعه اين فاز شامل سكوهاي 17B و 18B، تا بهمن‌ماه امسال هر دو سكوي اين مرحله نيز وارد مدار توليد شده تا ظرفيت نهايي برداشت گاز از حوزه مخزني اين فاز‌ها به ٥٦ ميليون متر مكعب در روز برسد.

بهره‌برداري از واحد گوگردسازي فازهاي ١٧ و١٨ تا پايان مهرماه
بويري در ادامه با تاكيد بر توسعه بخش‌هاي زيست‌محيطي پالايشگاه‌هاي اين طرح، پيشرفت عمليات راه‌اندازي واحد استحصال گوگرد اين فازها را ٩٦ درصد برشمرد و با اشاره به ايجاد وقفه در تامين تجهيزات اين واحد در شرايط تحريمي گذشته افزود: با توجه به اين‌كه ظرف يك ماه گذشته اقلام و تجهيزات اين بخش نيز وارد پالايشگاه شده و عمليات نصب آنها در حال انجام است، پيش‌بيني مي‌شود تا ٣٠ مهرماه اولين واحد گوگرد‌سازي اين فازها وارد مدار توليد شود.
بويري با اشاره به ابلاغيه سازمان محيط زيست به‌منظور پياده‌سازي اصلاحات تكميلي جهت دستيابي به شاخص‌هاي استاندارد زيست‌محيطي در اين فازها‌، تصريح كرد: كارفرما اين موضوع را نيز به پيمانكاران طرح ابلاغ کرده و در دستور كار مديريت اجرائي اين پروژه قرار گرفته است.

برچسب ها: عسلویه ، اقتصاد ، ارز ، سکو
نام:
ایمیل:
* نظر: