bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۲۲۶
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۵ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۵
مجسمه‌سازی هنری است که با بهره‌گرفتن از آن می‌توان بسیاری از مفاهیم انتزاعی و واقعی را به ببیندگان منتقل کرد. این هنر همواره در میان جوامع دارای جایگاه خاصی است و با اندکی تامل متوجه می‌شویم که ...
بامدادجنوب- الهام بهروزی:
مجسمه‌سازی هنری است که با بهره‌گرفتن از آن می‌توان بسیاری از مفاهیم انتزاعی و واقعی را به ببیندگان منتقل کرد. این هنر همواره در میان جوامع دارای جایگاه خاصی است و با اندکی تامل متوجه می‌شویم که در بسیاری از کشور‌ها و شهرهای دنیا مجسمه‌هایی دیده‌ می‌شوند که به‌عنوان نماد آن سرزمین‌ها به شمار می‌روند، مانند تندیس «مسیح» در کشور برزیل یا مجسمه «آزادی» در امریکا. بنابراین بسیار مهم است که ما امروز از هنر مجسمه‌سازی در مبلمان و زیباسازی شهری خود به‌منظور ایجاد فضایی شاد، پویا و تاثیرگذار بهره بگیریم. هرچند این رویکرد امروزه در شهر‌های کشور به چشم می‌خورد اما بیشتر کارهایی که در سطح شهرها با آنها روبه‌رو می‌شویم، آثاری است که کپی شده و کارخانه‌ای هستند، در این زمینه باید هدفمندتر پیش برویم و سعی کنیم در سطح شهر از مجسمه‌هایی استفاده کنیم که نمادی از آن شهر یا مرتبط با یکی از ویژگی‌های اقلیمی، فرهنگی، اجتماعی و ... آن دیار باشد.

شهر تبریز که به‌عنوان پایتخت جهان اسلام در سال 2018 معرفی شده است، در تلاش است تا با تدارک برنامه‌ها و گردهمایی‌ها از هنر و تجربه هنرمندان داخلی و خارجی برای زیباسازی هر چه بیشتر این شهر بهره بگیرد. در همین راستا سازمان زیباسازی شهرداری این شهر سومین سمپوزیوم مجسمه‌های سنگی را در راستای تداوم سمپوزیوم‌های اول و دوم، به‌صورت بین‌المللی و با هدف شناساندن میراث فرهنگ ایران اسلامی و به‌دنبال آن شناساندن فرهنگ بومی تبریز، استفاده از ظرفیت مجسمه‌سازان بین‌المللی به‌منظور ایجاد تعامل سازنده با هنرمندان دیگر کشورها به‌منظور شناساندن فرهنگ و هنر ایران‌زمین و تبریز، تشویق هنرمندان به ارائه ایده‌های خود در قالب مجسمه‌های شهری برای ایجاد ارتباط موثر با شهروندان و مخاطبان هنر شهری، آموزش و انتقال مهارت‌های هنری به هنرجویان و علاقه‌مندان به هنر مجسمه‌سازی، به نمایش گذاردن مجسمه‌های سنگی معاصر به‌عنوان شکلی از هنر عمومی و تامین امکان آموزشی برای تعلیم تکنیک‌های مجسمه‌های سنگی خلاقانه و جذب مخاطب از سراسر کشور و ایجاد زمینه برای مشاهده روش خلق آثار هنری در ابعاد بزرگ برگزار کرده است تا از این طریق از بهترین‌ها برای فضاسازی و زیباسازی شهری خود سود جوید و سازمان زیباسازی این شهر با انتشار فراخوان سومین سمپوزیوم مجسمه‌های سنگی در این شهر تلاش کرد تا هنرمندان را به حضور در این سمپوزیوم فرابخواند و بعد از دریافت آثار هنرمندان داخلی و خارجی در نهایت هیات انتخاب این سمپوزیوم پس از دو بار بررسی و بازبینی آثار، کارهای 45 هنرمند ایرانی و خارجی را برای حضور در این سمپوزیوم انتخاب کرد که در این میان، فرزاد دشتی‌زاده، هنرمند مجسمه‌ساز گناوه‌ای به همراه دستیار خود به‌نام حمید سرداری نیز به مرحله پایانی این سمپوزیوم در بخش تراورتن راه یافتند. این سمپوزیوم از 25 مردادماه در پارکینگ ضلع جنوبی پارک ائل‌گلی جنب اتوبان شهید کسایی با رقابت هنرمندان داخلی و خارجی آغاز شده است و تا 15 شهریورماه ادامه دارد. در این خصوص گفت‌وگویی را با این هنرمند هم‌استانی و دستیارش که در این سمپوزیوم حضور دارند، صورت دادیم.

فرزاد دشتی‌زاده در خصوص حضورش در این سمپوزیوم به بامداد جنوب گفت: اولین و دومین دوره این سمپوزیوم مجسمه‌سازی به‌صورت ملی برگزار شد و من در آن دو دوره به‌عنوان دستیار حضور داشتم ولی در سومین سمپوزیوم که به‌صورت بین‌المللی در حال برگزاری است، من به‌عنوان استاد در این دوره حضور دارم البته حمید سرداری هم به‌عنوان دستیار در این زمینه مرا همراهی می‌کند.
این هنرمند مجسمه‌ساز گناوه‌ای در ادامه با بیان این‌که این سمپوزیوم مجسمه‌سازی در واقع یک گردهمایی تخصصی هنری میان هنرمندان و متخصصان این حوزه از سراسر دنیا است، افزود: این گردهمایی بر اساس فراخوان اتفاق می‌افتد و در هر دوره هم با یک موضوع خاص خود برگزار می‌شود. البته یک‌سری کارها در این سمپوزیوم‌ها به‌صورت آزاد پذیرفته می‌شوند. در نهایت با پایان دوره آثار برگزیده معرفی می‌شوند، البته رتبه‌بندی آثار فقط در ایران اتفاق می‌افتد. 
وی با اشاره به این‌که حضور در این سمپوزیوم‌های نقش موثری در تجربه‌اندوزی و فراگیری تکنیک‌های مجسمه‌سازی هنرمندان حاضر در این دوره‌ها دارد، خاطرنشان کرد: در واقع این سمپوزیوم‌ها خود یک دانشگاه هستند، زیرا در این دوره‌ها ما به‌طور مستقیم با نمونه‌های متنوعی از مجسمه‌ها و سبک و تکنیک کاری هنرمندان ایرانی و خارجی روبه‌رو می‌شویم و در واقع نوعی تبادل اطلاعاتی و هنری میان هنرمندان صورت می‌گیرد که بدون شک در آموزش و افزایش مهارت ما تاثیر خواهد داشت. 
دشتی‌زاده با بیان این‌که ما در این دوره با اثری با مضمون «بازگشت» حضور داریم، تصریح کرد: این اثر یک نوع اثر انتزاعی و مدرن است که بازخورد رفتاری انسان را با طبیعت نمایش می‌‌دهد. در واقع یک فرم پیچ در پیچ است که از هر طرف به آن نگاه کنیم، باز به نقطه اول خود برمی‌گردد.
این هنرمند مجسمه‌ساز در پایان با اشاره به این‌که با وجود یک‌سری ناهماهنگی‌ها تمام تلاش خود را خواهیم کرد که این اثر را در موعد مقرر به پایان برسانیم، یادآور شد: سموپوزیوم اتفاقی است که در هر نقطه از جهان که پیش آید، از هر نظر باصرفه است، به‌عنوان نمونه از نظر اقتصادی این شهرها با کمترین هزینه صاحب مجسمه‌هایی زیبا می‌شوند، افزون بر این در هر شهری که این رویداد تخصصی برگزار می‌شود، موجب این می‌شود که دید شهروندان آن شهر نسبت به فرم‌ها و مجسمه‌های رئال تغییر ‌کند و با ورود مجسمه‌‌های مدرن به این شهرها ذهنشان از کارهای رئال به سوی دیگر آثار نیز معطوف ‌شود.

امیر سرداری نیز در خصوص این سمپوزیوم به بامداد جنوب گفت: در این سمپوزیوم بین‌المللی در کنار هنرمندان ایرانی، 21 هنرمند خارجی از کشورهای ترکیه، آرژانتین، سوریه، اسلوونی، بلاروس، یونان، لهستان، تایوان، ایتالیا، اسپانیا، ژاپن، شیلی، بلژیک، بلغارستان و صربستان حضور دارند.
وی در ادامه با بیان این‌که با وجود یک‌سری بی‌برنامگی‌های از سوی برگزار کنندگان این سمپوزیوم ما سه چهار روز عقب افتادیم ولی تلاش می‌کنیم اثر خود را تا 15 شهریورماه ارائه دهیم، افزود: با توجه به افزایش حجم تعداد آثار شرکت‌کننده در سمپوزیوم امسال، این سمپوزیوم جزء پنج سمپوزیوم بزرگ مجسمه‌سازی جهان به‌شمار می‌رود.
سرداری با اشاره به این‌که این سمپوزیوم یک نوع سرمایه‌گذاری در حوزه زیباسازی شهری است، افزود: تبریز در این زمینه بسیار خوب پیش رفته است و سازمان زیباسازی این شهر در نظر دارد تمام مجسمه‌هایی که در این دوره و دو دوره پیش ساخته شده است، در پارکی که به‌منظور نمایش این آثار ساخته می‌شود، نصب کنند.
این هنرمند مجسمه‌ساز هم‌استانی در پایان با اشاره به این‌که باید بکوشیم در شهرهای خود به‌جای به‌کار بردن آثار رئال و کپی شده از مجسمه‌های مدرن استفاده کنیم، یادآور شد: ما می‌توانیم مجسمه‌هایی که مرتبط با فضا، آداب و رسوم و ... شهریمان هستند، به شکل مدرن و سورئال ارائه کنیم تا به این طریق شهروندان را به کندوکاو و تفکر واداریم. بنابراین هنرمندان می‌توانند با نگرشی نو مفاهیم انتزاعی و مدرنی را به مخاطبان خود در عرصه شهری عرضه و با این کار شهروندان را به تفکر در زمینه‌های گوناگون دعوت کنند. متاسفانه بیشتر شهرهای ما فاقد المان‌های بومی هستند که لازم است در این زمینه از شهرهای موفقی چون تبریز الگو بگیریم و از کاربرد مجسمه‌های تکراری و کپی شده خودداری کنیم. در واقع در زیباسازی شهری از مجسمه‌هایی بهره ببریم که امضای هنرمند پای آن باشد.
یادآوری می‌شود، سومین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تبریز در دو بخش و با حضور 40 هنرمند در بخش مجسمه‌های تراورتن و 5 هنرمند در بخش مجسمه‌های گرانیتی در حال برگزاری است. 
برچسب ها: فرهنگ ، هنر ، مجسمه ، گناوه
نام:
ایمیل:
* نظر: