bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۳۵۳
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۴ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۵
انتقاد شدید ائمه جمعه نخل تقی و عسلویه از آلودگی هوا؛
*نماینده مجلس تاکنون سراغی از ما نگرفته است **ابتکار از سفر بازرسان محیط زیست می‌گوید
بامدادجنوب- هدی خرم‌آبادی:
«آسمان همه جا یک‌رنگ است» از بُن ضرب‌المثلی نادرست است، چراکه آسمان همه جا به هیچ وجه هم یک‌رنگ نیستند. چه کسی تائید می‌کند که آسمان بزرگ‌ترین قطب انرژی ایران با پایتخت یکی است. کدام عقل سلیم و چشم بینایی آسمان عسلویه را با آسمان شیراز و اصفهان و تبریز و ... یک‌رنگ می‌بیند؟ آلودگی عسلویه، مساله‌ای است که دیگر باسواد و بی‌سواد، زن و مرد، پیر و جوان و حتی کودکان نیز با پوست و گوشت و استخوان خود آن را می‌بینند و درک می‌کنند، آن هم با تک‌تک سلول‌های بدنشان. پس از آتش‌سوزی پتروشیمی مبین که یکی از مجموعه کلکسیون‌های آتش‌سوزی در این منطقه بود، آسمان عسلویه را سیاهی محض فرا گرفته که تصویر آن در تمام شبکه‌های مجازی منتشر شد. 
روز گذشته امام جمعه اهل سنت عسلویه با انتقاد شدید از مسوولان شهرستان، استانی و حتی کشوری تنها راه حل رفع آلودگی را ورود مستقیم مقام معظم رهبری به این مساله عنوان کرد.

 شیخ ابراهیم محمدی در خطبه‌های نماز جمعه این شهر با دعوت مردم به تقوای الهی به مشکلات آلودگی ناشی از آتش‌سوزی رخ داده در پتروشیمی مبین عسلویه اشاره کرد و افزود: متاسفانه هر از چندگاهی شاهد آتش‌سوزی در شرکت‌های مستقر در منطقه به‌خصوص پتروشیمی‌ها هستیم که بر اثر آتش‌سوزی، آلودگی‌های بسیار زیادی را ایجاد کرده‌اند، به‌طوری که در چند روز گذشته دود حاصل از آتش‌سوزی به‌صورت ابر سیاه تمام آسمان شهر را در برگرفته بود خوشحال شدیم ولی بعد متوجه شدیم که این ابر حامل رحمت الهی نیست بلکه حامل سموم و مرگ برای مردم این منطقه است، آن‌چنان که نفس کشیدن را برای مردم به‌شدت با مشکل مواجه کرده است.
امام جمعه اهل سنت عسلویه با انتقاد شدید از مسوولان نسبت به واکنش نشان ندادن آنها خاطرنشان کرد: بارها از تریبون نماز جمعه و جلسات مختلف موضوع آلودگی را به مسوولان شهرستان، استان و حتی مسوولان کشوری مطرح کردیم و  فریاد زدیم که مردم ازآلودگی و از سمومی که در هوا وخشکی و دریا ازطریق این تاسیسات استنشاق می‌کنند، تلف می‌شوند که متاسفانه تا کنون هیچ‌کدام از آنها نسبت به این موضوع مهم واکنشی از خود نشان نداده است.

شیخ ابراهیم محمدی با بیان این‌که حداقل اگر از جان مردم نمی‌ترسید از به هدررفتن ذخایر ملی جلوگیری کنید. بنده از بی‌مبالاتی مسولان متاسفم، تاکید کرد: مسوولان ظاهرا مسوولیت‌های اجتماعی خود را در قبال مردم به فراموشی سپرده‌اند که ناچار و مستاصل از همه جا دست یاری را به مقام معظم رهبری دراز می‌کنیم تا شخصا وارد عمل شده و با دستورات خود جان مردم را از آلودگی‌های صورت گرفته که در جان مردم رخنه کرده است، نجات دهد.
امام جمعه نخل تقی نیز در گفت‌وگو با بامداد جنوب در خصوص آلودگی موجود گفت: ما همواره درباره آلودگی هوا هشدارهای لازم را اطلاع‌رسانی کرده‌ایم. آسمان عسلویه همیشه سیاه است اما اکنون سیاه‌تر شده است. ما با تمام وجود احساس خطر می‌کنیم. انفجار گاز، آتش‌سوزی و گوگردهای معلق در هوا همه را تلف می‌کند. اگر دریا نبود ما خیلی پیش‌تر از اینها تلف شده بودیم. 
شیخ محمد انزاری با انتقاد شدید از نماینده جنوب استان در مجلس افزود: متاسفانه نماینده ما یک‌بار هم به دیدن ما نیامده است. هر چند ما خود علاقه‌ای به گرفتن وقت دیگران نداریم اما انتظار داشتیم که حداقل یک‌بار برای شنیدن مسائل و مشکلات مردم به ما مراجعه کنند، حال این‌که دلیل این قدم‌رنجه نکردن مسائل حزبی، چنددستگی و درخواست شخص یا اشخاصی بوده نمی‌دانم. انزاری با اشاره به این‌که با مردم بودن و تظاهر به مردمی بودن تنها در دوره انتخابات به هیچ وجه کار صحیحی نیست، خاطرنشان کرد: ما تغییری در اوضاع نمی‌بینیم. اگر نماینده ما حتی در حد نامه‌ای هم اقدام کرده، لازم بود که این اقدام را به اطلاع عموم برساند تا همگان بدانند وی نامه‌نگاری کرده اما به هر دلیلی پاسخی نگرفته است. ما همین اقدامات ابتدایی را هم شاهد نیستیم. به جای این‌که وضعیت مردم این منطقه بهتر شود، روز به روز وخیم‌تر می‌شود. ضروری است نمایندگان به وظایف خود در قبال مردم عمل کنند. 

سخنان ائمه جمعه عسلویه و نخل تقی در حالی گفته شده که رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست روز گذشته با اشاره به حادثه رخ داده در پتروشیمی مبین در منطقه عسلویه تصریح کرد: گزارش‌های خود را درباره خسارات و آسیب‌های وارد شده ارائه و تذکرات لازم برای دقت بیشتر داده شده و هیاتی از بازرسان به منطقه اعزام و پیگیر این موضوع هستند. 
وی با اشاره به جلسات کارشناسی و تخصصی که در این خصوص انجام شده و چند ماه گذشته در پی این جلسات وزیر نفت برنامه مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست عسلویه را ابلاغ کرد که بسیار حائز اهمیت است، گفت: بر این اساس تمام پیمانکاران، مشاوران و افرادی که در عسلویه فعال هستند، مکلف هستند برنامه HSE را در قراردادهای خود لحاظ کنند. متاسفانه در سال‌های قبل این موضوع به‌صورت تشریفاتی مد نظر بود و پیمانکاران برای آن‌که قیمت‌های پایین‌تری ارائه کنند HSE را نادیده می‌گرفتند و آن را در قراردادهایشان حذف می‌کردند. خانم ابتکار به نکته جالبی اعتراف کرده است که بیشتر خود و مجموعه‌اش را زیر سوال برده است. چرا این موضع مهم و حیاتی، به‌صورت تشریفاتی مد نظر بوده و چه شده که محیط زیست الان به‌جد پیگیر این موضوع شده است؟ 

ابتکار ضمن تاکید بر این‌که اکنون این موضوع مورد تاکید شخص وزیر نفت و سازمان محیط زیست است و باید به‌صورت کاملا جدی و محوری و به‌عنوان یکی از مولفه‌های اصلی در قراردادها ذکر و اجرا شود، افزود: هیچ پیمانکاری بدون داشتن برنامه نظام مدیریت محیط زیست نباید اجازه فعالیت داشته باشد. در حال حاضر عسلویه دارای برنامه  HSE است و ما به‌شدت بر آن نظارت می‌کنیم. این در حالی است که در سال 92 هیچ جلسه‌ای در این باره در عسلویه برگزار نمی‌شد و اداره‌ای در آنجا نداشتیم اما اکنون یک اداره خوب در این منطقه داریم که تقویت شده و اقدامات خوبی انجام می‌دهد. کار بسیاری در این منطقه انجام شده و حتی یک کارگاه بین‌المللی با نروژ در آنجا برگزار شد و گزارشی از وضعیت آلاینده‌ها ارائه شده که بسیار دقیق بود.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان این‌که وزارت نفت در زمینه فلرها تلاش‌های جدیدی را انجام می‌دهد، تصریح کرد: ماه گذشته قراردادی در اهواز با حضور بنده منعقد شد که گام بسیار مهمی بود. به‌تازگی توافقات جدیدی در حال انجام است تا بتوانیم در پی آن شاهد کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و گازهای همراه باشیم و این موضوع از تکالیف ملی  ماست. با این برنامه‌ها سه مشکل اساسی زیست‌محیطی در منطقه قابل حل است. ابتکار در پاسخ به پرسشی مبنی بر آلودگی 100 برابری هوای عسلویه نسبت به تهران تاکید کرد: میزان آلودگی متفاوت بوده و ممکن است برخی از مواقع کمتر و برخی مواقع بیشتر باشد. به هرحال عسلویه مشکل آلودگی آب و آلودگی هوا دارد و بسیاری از ترکیبات آلاینده‌های فرار در آنجا بالاست و شرایط مطلوب نیست. از نظر وزارت نفت نیز شرایط مطلوب نیست و در حال تلاش هستیم تا آلودگی‌ها کاهش پیدا کند.
وی با بیان این‌که حادثه‌ای که هفته گذشته رخ داد، در پتروشیمی مبین بود، خاطرنشان کرد: پتروشیمی مبین به بقیه واحدها خدمات می‌دهد و اختلالی که رخ داد باعث شد دو واحد دیگر نیز دچار مشکل شود و فلرهای آنها بسیار آلوده شد و دود سیاه و آلودگی بسیار شدیدی ایجاد کرد که نشان‌دهنده ضرورت توجه به HSE  است.

ابتکار ادامه داد: متاسفانه بسیاری از واحدها ضوابط را رعایت نمی‌کنند، در حالی که این الزامات را بارها اعلام کرده‌ایم و واحدها نیز از آن مطلع هستند. خوشبختانه نگاه خوبی درباره حفاظت از محیط زیست در وزارت نفت وجود دارد و وزارت نفت نیز برنامه‌های خوبی در این خصوص در دست انجام دارد. به هر صورت دوره‌ای از بی‌توجهی را پشت سر می‌گذاریم و بسیاری از شرکت‌ها می‌خواهند پیمانکاری کنند که هیچ شناختی از مسائل زیست‌محیطی ندارند و این مشکلات را ایجاد می‌کنند. اکنون دیگر این رویکرد تغییر کرده و می‌توانیم نسبت به آینده امیدوار باشیم. هر چند امام جمعه محترم نخل تقی از وخیم‌تر شدن اوضاع عسلویه و آلودگی عسلویه خبر داد و نسبت به آنها هشدار داد اما رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست تاکید دارد که می‌توانیم نسبت به گذشته امیدوار باشیم! نفس‌های مردم منطقه از مرز هشدار هم گذشته و ابتکار در پایتخت پایش را روی پای دیگر انداخته و اذعان می دارد که می‌دانیم عسلویه با مشکل عسلویه دست و پنجه نرم می‌کند! به نظر می‌رسد کار از دست مسوولان شهرستانی، استانی و حتی مجموعه محیط زیست در پایتخت هم خارج شده، از این رو لازم است مقام معظم رهبری در این زمینه به پا خیزند و به مساله حیات مردم عسلویه که سهم بزرگی را در اقتصاد و آبروی ایران بازی می‌کند، ورود کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر: