bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۳۷۱
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۴ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۵
سه مشکل کمربندی آبپخش را بشناسید؛
آبپخش را همه با کشاورزي و نخيلاتش ميشناسند. آبپخش يکي از مهمترين قطبهاي اصلي کشاورزي استان بهويژه در بخش نخيلات است که تقريبا داراي بيش از يک ميليون و 200 هزار اصله نخل است و ...
بامدادجنوب- هدی خرم‌آبادی:
آبپخش را همه با کشاورزي و نخيلاتش ميشناسند. آبپخش يکي از مهمترين قطبهاي اصلي کشاورزي استان بهويژه در بخش نخيلات است که تقريبا داراي بيش از يک ميليون و 200 هزار اصله نخل است و اين نخيلات گره محکمي با معيشت مردم منطقه خورده است. اين در حالي است که با احداث جاده کمربندي و رد شدن آن از وسط نخيلات، بزرگترين و عمدهترين نقطه اقتصاد مردم اين منطقه نابود ميشود و علاوه بر اقتصاد مردم، محيط زيست آن نيز با اقدامات ناشيانه در معرض نابودي است.  براي بررسي بيشتر مساله با يکي از اعضاي شوراي شهر آبپخش گفتوگو کرديم. حسن صمصامي در گفتوگو با بامداد جنوب در خصوص جاده کمربندي آبپخش تصريح کرد: اين جاده از سه منظر قابل بررسي است، چراکه هم از لحاظ محيط زيست، هم از لحاظ قطع نخيلات و هم از نظر اقتصادي مشکلساز شده است.

وي با بيان اينکه اين جاده در مسير رودخانه حله است که مسيري بسيار بکر و بينظير است، با احداث اين جاده در معرض نابودي قرار گرفته، گفت: در اين محل مرغابي و انواع پرندگاني زيست ميکنند که حيات آنها هم به خطر افتاده است. 
اين عضو شوراي شهر با اشاره به اينکه طي جلسات و نشستهايي که با مجموعه محيط زيست استان و جهاد کشاورزي داشتيم اعلام کردند که هيچگونه استعلامي از آنها در اين زمينه گرفته نشده است، خاطرنشان کرد: تهديد محيط زيست، تهديد حيات انسانهاست و پيش از آنکه فرصتها فوت شود بايد براي اين مساله تدبيري انديشيد.
صمصامي در ادامه به قطع نخيلات در اين مسير اشاره کرد و افزود: بين سه تا چهار هزار نخل در اين مسير وجود دارند که قطع ميشوند و از آنجا که نخيلات نقش و سهم بسيار مهمي در حيات مردم اين منطقه دارد، به منزله تهديدي جدي محسوب ميشود. وي همچنين به ضررهاي اقتصادي قابل توجه که با احداث جاده کمربندي رقم ميخورد، اشاره کرد و گفت: ما نميگوييم جاده کمربندي نباشد اما از مسير نزديکتري رد شود. ما در اين راستا طوماري هم نوشتيم و خواستار تغيير مسير جاده شديم.  اين عضو شورا با اشاره به اينکه در زمان جهانبخش (استاندار اسبق) شرط احداث کمربندي اين بود که بايد مسير مياندشت تا پل کلل (به استثناي داخل شهر)، چهار خطه و پس از آن براي کمربندي اقدام شود، تاکيد کرد: از چهار-پنج سال پيش اقدام براي احداث جاده کمربندي آغاز و تعدادي از نخيلات هم قطع شدند تا اينکه پروژه براي مدتي متوقف شد و در حال حاضر مدت بيست روز است که فعاليت اين پروژه از سر گرفته شده است.  صمصامي با بيان اينکه اگر همان زمان، نخست شرط چهار خطه کردن عملي شده بود، امروز جاده کمربندي ضرورت چنداني نداشت، يادآور شد: با توجه به اينکه تقريبا 20 هزار نفر در آبپخش زندگي ميکنند، معيشت مردم نخستين مسالهاي است که بايد لحاظ شود. 

يکي از شهروندان آبپخشي نيز در خصوص جاده کمربندي و مشکلاتي که به وجود آورده به بامداد جنوب گفت: جاده کمربندي از وسط نخيلات رد ميشود و تا کنون 500 نخل را قطع کردهاند و از آنجا که در اين مسير در حدود سه هزار و 600 نخل وجود دارد، همه نابود خواهند شد. 
محمدرضا صمصامي با بيان اينکه ما با جاده کمربندي مشکلي نداريم، فقط مسير آن را تغيير بدهند تا از وسط نخيلات قطع نشود، افزود: اين جاده در مسير رودخانه است و زمان بارندگي منجر به سيل ميشود که بهطور قطع مشکلات و تهديدات ديگري را رقم ميزند. 
طي تماس تلفني با مديرکل محيط زيست استان، ايشان بهدليل کمبود وقت و مصاحبه فقط حضوري، ما را از اطلاعات و توضيحات خود در اين خصوص که چرا سازمان مربوط براي احداث جاده کمربندي از محيط زيست استعلام نگرفته، محروم کردند. 

تلاشهاي ما براي برقراري تماس با مديرکل راه و شهرسازي هم راه به جايي نبرد تا توضيح دهند که به چه علت شرط استاندار اسبق را مبني بر چهار خطه کردن مسير مياندشت تا پل کلل ناديده گرفتند و با استناد به کدام استعلام و مجوز اقدام به فعاليت و قطع نخيلات کردهاند؟ چرا از مجموعه محيط زيست و جهاد کشاورزي استعلامي نگرفتهاند؟ براساس شنيدهها، گفته ميشود پيمانکار پروژه مربوط گفته ما براي کار عامالمنفعه مجوز نميگيريم! حال اين سوال مطرح ميشود که در چنين شرايطي وظيفه مجموعه محيط زيست و جهاد کشاورزي چيست؟ آيا مديرکل محيط زيست ميتواند به صرف اينکه آنها ميگويند کار عامالمنفعه نيازي به مجوز ندارد، موضوع را خاتمه بدهد؟ مگر قطع نخيلات نياز به مجوز ندارد؟! به هر حال در زمان تنظيم اين گزارش تلاش ما براي برقراري تماس با مسوولان مربوط راه به جايي نبرد و مديرکل محيط زيست هم کمبود وقت و مصاحبه حضوري را دستاويزي نجاتبخش براي رهايي از مصاحبه با بامداد قرار داد.
برچسب ها: جامعه ، کمربنری ، آبپخش
نام:
ایمیل:
* نظر: