bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۵۹۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۹ - ۱۴ مهر ۱۳۹۵
مدیر آرامستان شهرداری بوشهر در گفت‌وگو با بامداد جنوب؛
گاهی اوقات آنقدر در پیچ و خم و فراز و نشیب زندگی غرق می‌شویم که فراموش می‌کنیم خانه آخِر ما، یک «قبر» است. چقدر خوب است که گاهگاهی به آرامستان‌ها سری بزنیم تا ...
بامدادجنوب- هدی خرم‌آبادی:
گاهی اوقات آنقدر در پیچ و خم و فراز و نشیب زندگی غرق می‌شویم که فراموش می‌کنیم خانه آخِر ما، یک «قبر» است. چقدر خوب است که گاهگاهی به آرامستان‌ها سری بزنیم تا مشاهده تشییع جنازه فلان انسان که تا روز پیش آرزوهای بلندی در سر می‌پروراند و برای پیروز شدن در میدان زندگی و سبقت گرفتن از دیگران، دروغ می‌گفت، خیانت می‌کرد، حق‌‌خوری می‌کرد، حسادت می‌ورزید و برای به دست گرفتن مسند قدرت دیگران را زیر پا له می‌کرد، تلنگری باشد تا اندکی انسانیت بیاموزیم و مهربانی را پیشه کنیم. 
وضعیت آرامستان‌ها در تمام شهرها و مناطق از جمله اماکنی هستند که همواره کاستی‌هایی دارند و از آنجا که یکی از جلوه‌ها و مناظر شهر هستند، از اهمیت بالایی برخوردارند که مسیر دسترسی به آنها، برخورداری از نظم و انظباط در شماره‌گذاری و ردیف قبور، وجود امکانات رفاهی، وجود ظرفیت برای قبور بیشتر و ... از جمله مسائل مطرح شده در آرامستان‌ها هستند.

از آنجا که فاز اول آرامستان جدید به مساحت چهار هکتار در حال آماده‌سازی است، برای بررسی بیشتر این مساله با مدیر آرامستان شهرداری بوشهر گفت‌وگو کردیم. غلامرضا کره‌بندی در گفت‌وگو با بامداد جنوب در پاسخ به این سوال که روند اجرائی آرامستان جدید چند درصد پیشرفت داشته است و پیش‌بینی شما برای تحویل نهایی آن چه زمانی است، گفت: آرامستان جدید تقریبا بیش از 85 درصد پیشرفت داشته اما نمی‌توان زمان دقیق و قطعی را برای پایان آن اعلام کرد، چراکه پایان و تحویل این پروژه منوط به همکاری دیگر اداراتی است که به‌نوعی با این پروژه در ارتباط هستند. با وجود این، در صورت پایان کار مسیر منتهی به تنگک 3 و کار دیگر قبور، کار آرامستان جدید تا آخر امسال نهایی می‌شود.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که کلنگ طرح آرامستان جدید از چه زمانی به زمین خورده، افزود: هر چند کلنگ این پروژه از سال 90-91 به زمین خورد اما هیچ اقدام عملیاتی در آن صورت نگرفت که با روی کار آمدن شهردار کنونی بوشهر و با همت و جدیت آقایان رمضانی (معاون اجرائی و خدمات شهری) و حیدری (معاون عمرانی)، شاهد اقدامات عملیاتی و تسریع در این پروژه بوده‌ایم. 
مدیر آرامستان شهرداری بندر بوشهر با اشاره به این‌که در فاز نخست آرامستان دیوارکشی انجام شده و علاوه بر آن، یک ساختمان اداری شامل دفتر مدیریت، دفتر پذیرش عروجیان، سالن انتظار و دو سالن تطهیر و تکفین زنانه و مردانه به‌صورت مجزا احداث کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: احداث یک حسینیه به متراژ 200 متر هم از دیگر اقداماتی است که در منطقه مورد نظر صورت گرفته است.

کره‌بندی در پاسخ به این سوال که یکی از مشکلات اصلی در آرامستان بهشت صادق، بی‌نظمی و فاقد شماره‌ و ردیف بودن قبور است، در آرامستان جدید چه اقدامی برای مرتفع کردن این‌گونه بی‌نظمی‌ها لحاظ شده، افزود: طی رایزنی‌ها، نشست‌ها و برنامه‌ریزی‌های متفاوت تلاشمان بر این بوده که تجربه تلخ آرامستان بهشت صادق را تجربه نکنیم، چراکه نزدیک به 90 سال از عمر آرامستان بهشت صادق می‌گذرد و خشت اول این آرامستان از ابتدا کج بنا نهاده شد و به‌صورت سنتی کاستی‌ها و کمبودهایی داشت که در آرامستان جدید در اولویت قرار گرفتند. به‌عنوان مثال همسطح‌سازی و هموار کردن و یک اندازه بودن قبرها یکی از این اقدامات بوده است. ما از طریق خریداری نرم‌افزاری تمام امورات از جمله فروش قبر، رزرو آن، اعلام تشییع جنازه، موقعیت جسد و وضعیت آمبولانس و ... را به شهروندان و ارباب رجوع اطلاع‌رسانی می‌کنیم. 
این مسوول در پاسخ به این سوال که چه اعتباری به این پروژه اختصاص یافته، تصریح کرد: مبلغ 750 میلیون تومان اعتبار به پروژه آرامستان جدید اختصاص یافته است.
کره‌بندی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که برای فاز اول چند قطعه و در هر قطعه ظرفیت قبور چقدر است، گفت: پیش‌بینی ما برای فاز نخست، هشت قطعه است که هر قطعه حدود 450 قبر ظرفیت دارد و قطعه دوطبقه که تنها قطعه دوطبقه آرامستان جدید است، حدود 750-800  قبر ظرفیت دارد.

وی با اشاره به این‌که در آرامستان جدید تنها یک قطعه دوطبقه در نظر گرفته‌ایم که در صورت استقبال مردم به‌طور قطع آن را افزایش می‌دهیم، تاکید کرد: قطعه هنرمندان، اتباع خارجه و نوزادان و ... مجزا و تفکیک شده از هم هستند. 
مدیر آرامستان شهرداری بوشهر یادآور شد: با توجه به آمار فوتی، همین فاز نخست پاسخگوی 15 سال آینده خواهد بود. این در حالی است که آرامستان جدید با همت غلامعلی میگلی‌نژاد و معاون اجرائی و عمرانی بجد پیگیری می‌شود و امیدواریم بتوانیم رضایت شهروندان را جلب کنیم. 
حال باید منتظر ماند و دید با تحویل آرامستان جدید که واقع در جاده نیروگاه بعد از کوی تنگک سوم است، وضعیت و شرایط آرامستان به چه صورت خواهد بود و آیا زمینه رضایت مردم فراهم می‌شود؟

برچسب ها: جامعه ، آرامستان
نام:
ایمیل:
* نظر: