bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۶۱۷
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۸ - ۱۷ مهر ۱۳۹۵
با به صرفه شدن هزینه‌های تولید؛
نصب نیروگاه پشت ‌بامی چند سالی است که با هدف ارتقای استفاده از انرژی پاک در کشور مورد توجه قرار گرفته است اما در این مدت آنطور که باید رشد قابل توجهی نداشته است.
نصب نیروگاه پشت ‌بامی چند سالی است که با هدف ارتقای استفاده از انرژی پاک در کشور مورد توجه قرار گرفته است اما در این مدت آنطور که باید رشد قابل توجهی نداشته است. در بوشهر نیز مردم رغبتی به این طرح نشان ندادند. سال گذشته بامداد جنوب طی گزارشی، به غیر اقتصادی بودن این طرح در استان بوشهر پرداخت و عنوان کرد که یارانه پرداختی دولت به خانوارهای استان برای راه‌اندازی این نیروگاه‌های پشت بامی، تنها برای تولید یک کیلو وات‌برق کافی بود که حتی نمی‌توانست یک کولر گازی را روشن کند اما هم‌اکنون اوضاع اندکی متفاوت‌تر شده است و حالا هر خانوار می‌تواند تا سقف پنج کیلووات برق تولید کند.

در آن زمان، یکی دیگر از دلایلی که باعث کاهش رغبت مردم به این طرح شده بود، نبود طرحی برای خرید تضمینی برق از مردم بود. به‌همین دلیل در آخرین اقدامات، دولت خرید تضمینی را برای نصب نیروگاه‌های پشت بامی در نظر گرفت و از این پس متقاضیان به‌راحتی می‌توانند با اطمینان از کسب سود برای نصب نیروگاه‌های خورشیدی اقدام کنند.
به گزارش ایسنا، دلیل حرکت کند ایران در زمینه انرژی خورشیدی به اقتصاد انرژی برمی‌گردد، زمانی که هزینه انرژی الکتریکی در مقایسه با دیگر هزینه‌های مردم همچون تلفن همراه کمتر باشد و به شکل بسیار ارزان در اختیار مردم قرار گیرد، کمتر کسی برای مصرف بهینه، صرفه‌جویی در مصرف آن و استفاده از انرژی‌های نو اهتمام می‌ورزد.
بدین منظور حل موضوع اقتصاد انرژی الکتریکی از سال ۱۳۹۱ یکی از دغدغه‌های دست‌اندرکاران صنعت برق کشور شد و وزارت نیرو اقدامات تشویقی گسترده‌ای برای حل معضل اقتصاد برق در بخش تجدید‌پذیرها انجام داد.

 یکی از این طرح‌ها ارائه ۵۰ درصد یارانه به متقاضیان نصب پنل‌های خورشیدی بود؛ به‌گونه‌ای که برای ساختمان‌های دولتی صد درصد و برای مشترکان شخصی ۵۰ درصد یارانه احداث نیروگاه خورشیدی در پشت بام پرداخت می‌شد اما به‌گفته مدیر‌عامل سازمان انرژی‌های نو، مشکلاتی با پرداخت این یارانه ایجاد شد که دستگاه نظارتی نسبت به آن انتقادهایی داشتند بر این اساس این روش کلا به خرید تضمینی برق تبدیل شده و دیگر به نیروگاه‌های خورشیدی کوچک یارانه سرمایه‌گذاری پرداخت نمی‌شود.
سیدمحمد صادق‌زاده تصریح کرد: متقاضیان برای ساخت نیروگاه کوچک دیگر نیاز ندارند به سانا (سازمان انرژی های نو ایران) مراجعه کنند، چراکه این سازمان موافقت نامه‌هایی با ۳۹ شرکت توزیع برق  امضا کرد تا این شرکت‌ها از طرف سانا به مشترکان مجوز و پروانه ساخت نیروگاه پشت بامی صادر کنند.

صادق‌زاده با بیان این‌که احداث این نوع نیروگاه‌ها نیاز به مجوز زمین، اتصال به شبکه و محیط زیست ندارد و به‌صورت مستقیم، درخواست منجر به انعقاد قرارداد می‌شود، اعلام کرد: متقاضیان می‌توانند نشانی شرکت‌های توزیع برق کشور را از وبسایت سازمان انرژی‌های نو ایران دریافت و نسبت به نصب نیروگاه اقدام کنند.
وی  همچنین از خرید مازاد تولید برق نیروگاه‌های پشت بامی خبر داده و گفت: کل برق تولیدی متقاضیان خریداری می‌شود، چراکه باتوجه به محاسبه یارانه‌ای برق  شبکه از نظر اقتصادی، برای مشترکان به صرفه‌تر است که از برق شبکه استفاده کنند چون می‌تواند برق تولیدی خود را به شبکه بفروشند البته مشترکانی که می‌خواهند می‌توانند برق مورد نیاز خود را هم از تولید خود تامین کنند.

به‌گفته وی، هر مشترک ایرانی می تواند برای ساخت پنج کیلووات نیروگاه خورشیدی در پشت بام منزل خود مجوز دریافت کند و این مجوز برای مشترکان غیرخانگی مانند بخش صنعتی تا  صد کیلووات  بسته به نوع انشعاب می‌تواند، احداث شود.
برای مثال در یک آپارتمان ۱۰ واحدی هم تک تک مشترکان می‌توانند برای دریافت مجوز برای نصب صفحات خورشیدی به ظرفیت پنج کیلووات اقدام کنند و نیز هر ۱۰ واحد می‌توانند به یک نفر وکالت دهند تا او با مراجعه قرارداد را منعقد و مجوز یک نیروگاه‌ ۵۰ کیلوواتی در آپارتمان دریافت کند و برق تولیدی خود را نیز می‌توانند از طریق انشعابات خود بفروشند.
هزینه احداث هر پنج کیلووات ساعت برق پشت بامی از نوع خورشیدی بدینسان است که متقاضیان با ۲۰ تا ۲۲ میلیون تومان می‌توانند پنج کیلووات صفحه خورشیدی نصب کنند و قیمت خرید تضمینی برق تولیدی نیروگاه‌ها ۸۰۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت برای نیروگاه‌های کوچک خورشیدی و ۳۷۰ تومان برای نیروگاه‌های بزرگ در نظر گرفته می‌شود.
شهروندانی که علاقه‌مند هستند در منزل خود اقدام به تولید برق کنند سه رقم قیمت برای خرید برق مشترکان تعیین شده است؛ برق خورشیدی صد کیلووات و کمتر از آن حدود  ۷۰۰ تومان، برق خورشیدی ۲۰ کیلووات و بیشتر ۸۰۰ تومان و برق تولیدی نیروگاه بادی کوچک تا یک مگاوات  ۵۷۰ تومان محاسبه می‌شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: