bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۸۳۸
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۵ - ۰۵ آبان ۱۳۹۵
مدیر کمیته امداد شهرستان عسلویه در گفت‌وگو با بامداد جنوب؛
کمیته امداد امام خمینی (ره)، به دستور امام خمینی (ره)، در ۱۴ اسفند ۱۳۵۷ برای پشتیبانی از محرومان و مستضعفان و خودکفا کردن آنها تاسیس شد. ریاست این کمیته هم‌اکنون بر عهده پرویز فتاح است.
بامدادجنوب- هدی خرم‌آبادی:
کمیته امداد امام خمینی (ره)، به دستور امام خمینی (ره)، در ۱۴ اسفند ۱۳۵۷ برای پشتیبانی از محرومان و مستضعفان و خودکفا کردن آنها تاسیس شد. ریاست این کمیته هم‌اکنون بر عهده پرویز فتاح است. کمیته امداد امام خمینی از همان ابتدای تاسیس خود، علاوه بر کمک‌های بودجه‌ای دولتی‌ها، تاکید بسیاری بر روی کمک‌های مردمی برای حمایت از خانوادهای بی‌بضاعت داشت و در این زمینه هر چند توفیقات خوبی کسب کرده اما به‌عنوان یک نهاد امدادرسان دولتی، هنوز هم دارای بودجه‌های خوب در مقیاس کشورهای دیگر نیست.
با این حال، در استان بوشهر و از زمانی که شرکت‌های مختلفی در پارس جنوبی شکل گرفتند، نگاه به آنها برای کمک به این نهاد انقلابی بیشتر شد. انتظار آن بود که این شرکت‌ها که سالانه ده‌ها هزار میلیارد تومان درآمد دارند، به فقرزدایی در محیط پیرامونی خود کمک کنند و این مساله از همان ابتدا در دستور قرار گرفت. با این حال، هنوز هم می‌توان گفت که خانواده‌‌های کم‌بضاعت بسیاری در سطح شهرستان عسلویه حضور دارند که نمی‌توان وجود آنها را توجیه کرد. با این حال، سیاست کمک به خانواده‌های فقیر در این منطقه در دستور کار قرار دارد و به مناسبت‌های مختلف این کمک‌ها از طریق کمیته امداد امام خمینی در اختیار این خانواده‌ها قرار می‌گیرد. 

علاوه بر این مساله، با توجه به آمارهای موجود، شرکت‌های مختلف فعال در منطقه پارس جنوبی خود نیز در کارهای عام‌المنفعه حضور دارند و این گزارش تلاش دارد تا بخشی از این کمک‌ها را که از طریق کمیته امداد امام خمینی ارائه شده است، پوشش دهد. 
در مورد ساختار اجرائی کمیته امداد این نکته قابل ذکر است که شورای مرکزی، عالی‌ترین رکن این نهاد است که مسوولیت کلی امور امداد را عهده‌دار است. سرپرستی به‌عنوان بالاترین مقام اجرائی و عضو شورای مرکزی امداد، مجری مصوبات شورای مرکزی است، اداره کل کمیته امداد در استان به‌عنوان هماهنگ کننده و ناظر بر امور شاخه‌های اصلی مستقر در شهرستان‌‌ها است. این در حالی است که شعبه کمیته امداد در شهرستان عسلویه به‌دلیل بهره‌گیری از کمک‌های منطقه ویژه و دیگر شرکت‌های واقع در منطقه در زمینه توانمندسازی روستاییان و حمایت خانوارهای نیازمند بسیار کوشاست.  
در همین راستا، برای بررسی بیشتر وضعیت و شرایط خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد شهرستان عسلویه، با مدیر کمیته امداد شهرستان عسلویه گفت‌وگو کردیم. سیدعلی حسینی در گفت‌وگو با بامداد جنوب در پاسخ به این سوال که در کمیته امداد عسلویه چه تعداد افراد تحت پوشش هستند، گفت: 915 خانوار معادل تقریبا دو هزار نفر شامل 350 دانش‌آموز، 80 دانشجو، 178 یتیم،250 کودک با خانواده‌های بدسرپرست و 100 بیمار صعب‌الاعلاج تحت پوشش کمیته امداد شهرستان عسلویه هستند. 

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که با توجه به وجود منطقه ویژه و شرکت‌های پتروشیمی دیگر، آیا کمکی از سوی منطقه ویژه و دیگر شرکت‌ها صورت می‌گیرد یا خیر، افزود: جا دارد همین‌جا از مدیرعامل منطقه ویژه، مهندس یوسفی و مدیران دیگر شرکت‌ها تقدیر و تشکر ویژه داشته باشم که در مناسبت‌های مختلف همواره کمک‌های خود را از کمیته امداد دریغ نکرده‌اند. سیدعلی حسینی در خصوص کمک‌های مجتمع گازی پارس جنوبی به کمیته امداد نیز گفت: این مجتمع در جشن عاطفه‌ها کمک کالایی شامل لوازم‌التحریر داشته است و در حوزه‌های دیگر هم کمک‌های خوبی به کمیته امداد ارائه کرده است. 
وی با بیان این که مجتمع گازی پارس جنوبی در ماه رمضان 100 حامی را در مجتمع جذب کرد، افزود: با نگاه ویژه‌ای که مدیرعامل این مجتمع نسبت به خانواده‌های بی‌بضاعت دارد، در ماه رمضان بسته‌های حمایتی به مددجویان داده شد. حسینی ضمن تاکید بر این‌که با توجه به رویکرد امداد نسبت به سفرهای زیارتی در قالب طرح شوق زیارت، تقاضا داریم مجتمع گازی پارس جنوبی در خصوص تامین هزینه رفت و آمد با نگاه خوبی که دارد، ما را یاری کند.

حسینی در خصوص برنامه‌های کمیته امداد شهرستان عسلویه ضمن تاکید بر این‌که یکی از طرح‌های اولویت‌دار کمیته امداد توانمندی‌های خانواده‌های امدادی در بحث اشتغال است. امسال 78 طرح اشتغال را در برنامه داریم. در همین راستا، 70 واحد مسکونی را با همکاری سپاه در روستاهای شهرستان می‌سازیم. در مرحله نخست 20 خانه را شروع کردیم که در حدود 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و پنج خانه را در هفته دفاع مقدس تحویل دادیم.
وی با بیان این‌که سعی داریم در 22 بهمن‌ماه نیز تعدادی از این خانه‌ها را افتتاح کنیم، عنوان کرد: در زمینه فعالیت‌های فرهنگی نیز شوق زیارت و تشویق خانواده‌ها جهت اعزام به سفرهای زیارتی مشهد و عتبات عالیات را مد نظر داشته‌ایم که تا پایان سال حدود 400 نفر به سفرهای زیارتی مشهد و عتبات عالیات اعزام می‌شوند. 
مدیر کمیته امداد شهرستان عسلویه با اعلام سفر سیدپرویز فتاح، رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) به عسلویه یادآور شد: با حضور آقای فتاح افتتاح مرکز نیکوکاری در روستای چاه‌مبارک در مسجد علی‌ابن ابی‌طالب، بازدید از خانواده‌های تحت حمایت کمیته، همایش توانمندی روستایی و امضای تفاهمنامه‌هایی با مدیرعامل منطقه ویژه و دیگر شرکت‌ها جهت جذب کمک به مددجویان از جمله برنامه‌های ما در این راستاست. 
کمیته امداد به‌عنوان نهادی که خانواده‌های بدسرپرست و افراد نیازمند را حمایت می‌کند، نقشی بسیار تاثیرگذار در خصوص تامین و جذب کمک‌های مالی برای این افراد دارد. ضرورت فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی برنامه‌های این نهاد بر همگان مبرهن است و در سایه همین اطلاع‌رسانی‌هاست که می‌توان به جذب کمک‌های خیرین نیز امیدوار بود. 


نام:
ایمیل:
* نظر: