bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۱۵۳
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۳ - ۰۱ آذر ۱۳۹۵
رئیس شورای شهر برازجان در گفت‌وگو با بامداد جنوب؛
مساله ساخت و سازهای غیر مجاز در برازجان و به دنبال آن تخریب آنها خبری بود که هفته پیش رسانه‌ای شد. ساخت و سازهای غیر مجاز هر چند که اکنون به معضلی کشوری بدل شده اما در برازجان سر به فلک گذاشته و صدای معترضان و منتقدان را در آورده است.
بامدادجنوب- هدی خرم‌آبادی:
مساله ساخت و سازهای غیر مجاز در برازجان و به دنبال آن تخریب آنها خبری بود که هفته پیش رسانه‌ای شد. ساخت و سازهای غیر مجاز هر چند که اکنون به معضلی کشوری بدل شده اما در برازجان سر به فلک گذاشته و صدای معترضان و منتقدان را در آورده است. پس از برگزاری سلسله‌نشست‌هایی در نهایت تصمیم به قلع و قمع این ساخت و سازهای غیر مجاز گرفته می‌شود. برای بررسی بیشتر این مساله با رئیس شورای شهر برازجان گفت‌وگو کردیم. بهادر قائدی برازجانی در خصوص ساخت و سازهای غیر مجاز و تخریب آنها به بامداد جنوب گفت: مساله ساخت و سازهای غیر مجاز در حاشیه شهرها و حریم شهرها به یکی از معضلات کشوری تبدیل شده است و این پدیده را در بیشتر شهرها می‌توان دید که باید از جنبه‌های مختلف به این قضیه نگریست.
 
وی با بیان این‌که از یک‌سو با مردمی سر و کار داریم که مشکل مسکن دارند و به‌دلیل قیمت بالای زمین و مسکن قادر به تامین هزینه مورد نیاز نیستند و از سوی دیگر با زمین‌خوارانی سر و کار داریم که از این نقطه ضعف استفاده کرده و با قیمت پایین زمین را در اختیار مردم با وسع مالی پایین قرار داده و از قِبَل آن سود کلان می‌برند، تصریح کرد: طبق قانون و طرح تفضیلی و جامع شهری، شهرها محدوده معین و مشخصی دارند و نمی‌توان پا را از آن فراتر نهاد و به‌تبع آن هر گونه ساخت و ساز خارج از محدوده شهر ضوابط خاص خودش را دارد.
این مسوول ضمن تاکید بر این‌که آنچه که مسلم است باید با ساخت و سازهای غیر مجاز طبق قانون عمل کرد و حتی پیشگیری و تمهیدات مقتضی صورت گیرد، افزود: یکی از راهکارها در این زمینه ایجاد «کمربند سبز» در اطراف شهر است.
قائدی برازجانی در ادامه با اشاره به این‌که تخریب ساخت و سازهای غیر مجاز اخیر در اطراف برازجان در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر ممانعت از تعدی از املاک و اموال ملی و مصوبات شورای حفظ و صیانت از اراضی ملی بوده است، خاطرنشان کرد: ضروری است مردم در خرید زمین برای مسکن دقت کنند و همچنین مسوولان مربوط نیز همچون اقدام اخیر در برازجان اهتمام و جدیت کافی را داشته باشند.
وی در پاسخ به این سوال که شورا در این خصوص چه اقدامی انجام داده است، گفت: در این مورد اخیر چون در منطقه خارج از شهر بوده، شهرداری و شورای شهر صرفا دخیل نبوده‌اند ولی شورا در ایجاد کمربند سبز جدیت دارد، هر چند همکاری دیگر نهادها نیز الزامی است.

رئیس شورای شهر برازجان ضمن تاکید بر این‌که دیگر تخلفات ساختمانی شامل ساخت و سازهای کلان تجاری شهر است که در این میان حق و حقوق مردم ضایع می‌شود و عموما از پرداخت عوارض هم سرباز زده‌اند که این عوارض رقم بالایی است، عنوان کرد: موضوع دیگری که تا چند ماه آینده دنبال خواهیم کرد، انتخاب شهری به‌عنوان خواهرخوانده برازجان است که در احیای جایگاه شهر برازجان نقش بسزایی خواهد داشت. در بیشتر شهرهای دنیا و حتی در ایران نیز خواهرخواندگی مرسوم است و شورا و شهرداری که به‌صورت کلان به امورات می‌نگرند و شهر را به‌مثابه یک عنصر پویا در سطح ملی و حتی بین‌المللی می‌بینند وارد مذاکره می شوند و شهری را در داخل یا خارج از کشور که متناسب با شهر خودشان باشد به لحاظ فرهنگی، جمعیتی و دیگر شاخصه‌ها با تفاهم طرفین به‌عنوان خواهرخوانده انتخاب می‌کنند. 
وی در ادامه افزود: در این میان مراودات فرهنگی بین دو شهر اتفاق می‌افتد و حداقل سود آن تبادل اطلاعات در حوزه‌های مختلف خواهد بود. علاوه بر این، انتخاب شهری به‌عنوان خواهرخوانده زمینه‌ساز بستر شناسایی پتانسیل شهرها و در نهایت مسبب تفاهمات اقتصادی نیز خواهد شد. به‌عنوان مثال برازجان در این فرایند پتانسیل‌های اقتصادی - فرهنگی را در معرض عموم خواهد گذاشت و در راستای جذب سرمایه‌گذار برای هر دو طرف مفید فایده خواهد بود.
قائدی برازجانی در پایان یادآور شد: همان‌طور که اتفاقات ناخوشایند همچون بزهکاری‌ها، جرم و جنایت‌ها و حتی اقداماتی مانند ریختن گِل و مسدود کردن مسیر رفت و آمد یک ارگان، عامل مخرب دیگری برای چهره شهر است، اقدامات این‌چنینی همچون خواهرخوانده یا پایتخت کتاب عاملی موثر در تقویت جایگاه شهر در کشور خواهد بود.

بی‌شک بهره‌گیری از مشاوران  نخبه و کارشناسان متخصص و استفاده از نقطه‌نظرات آنها می‌تواند به منزله چراغی روشن فراروی مسیر پر فراز و نشیبی باشد که نیاز به هموار کردن دارد. به‌طور قطع بررسی شهرهای دیگری که تا حدودی قابل مقایسه با شهر دیگری باشند می‌تواند راهکارهای برون‌رفت بسیاری را پیش پای مسوولان بگذارد تا با در پیش گرفتن و محقق کردن آنها گام به‌سوی توسعه و بهبود بردارند، در این بین اما لازم است همه شهروندان دست در دست یکدیگر برای فردایی آباد بدون غرض‌ورزی‌ها و منافع شخصی به یاری مسوولان شهری بشتابند. 

نام:
ایمیل:
* نظر: