bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۱۷۶
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۴ - ۰۲ آذر ۱۳۹۵
شورای شهر سعید شمالی‌نژاد را استیضاح کرد؛
جنب و جوش و فعالیت شوراها و چالش‌های پیش پای شهرداری‌های مناطق مختلف استان پس از مدتی که اوج گرفته بود، اندک‌اندک آرام شده و دست‌کم به‌صورت پنهان‌کاری و در لفافه ادامه دارد...
بامدادجنوب- هما نیکبخت:
جنب و جوش و فعالیت شوراها و چالش‌های پیش پای شهرداری‌های مناطق مختلف استان پس از مدتی که اوج گرفته بود، اندک‌اندک آرام شده و دست‌کم به‌صورت پنهان‌کاری و در لفافه ادامه دارد، این در حالی است که شهردرای برازجان تنها شهرداری بازمانده از این قافله بود که نتوانست در همهمه حاشیه‌ها خود را از این ورطه بیرون بکشد. هر چند هنوز هم دخالت‌ها، درخواست‌ها و خورده فرمایشات برخی از آقایان تازه‌ به دوران رسیده و تشنگان ثروت که شهرداری‌ها را مکانی مناسب برای کسب درآمد خود فرض کرده‌اند باعث کم‌کاری در حوزه شهری برخی از شهرداری‌های استان شده است و اگر کسی باج به حاکمان مستقر در استانداری ندهد، پولش را نمی‌دهند و دستور صادر می‌کنند که ارزش افزوده، عوارض و یا حق آلایندگی آن شهرداری پرداخت نشود، اما در برخی موارد باوجود آنکه شهردارها افراد خوبی هم هستند اما چون نمی‌توانند نظر اعضای شورا را جلب کنند، در پروسه استیضاح می‌روند. در همین راستا روز گذشته جلسه استیضاح شهردار برازجان بار دیگر برگزار شد؛ استیضاحی که دفعات قبل به‌علت شرکت‌نکردن برخی از اعضای شورا برگزار نشد، اما ‌این‌بار با طرح سوال از سعید شمالی‌نژاد در نهایت با هفت رای موافق و یک رای سفید و یک رای مخالف، استیضاح وی قطعی شد و ارسطو قائدی‌برازجانی به‌عنوان سرپرست شهرداری اعلام شد تا این شهر در انتظار تصمیم نهایی شورا برای انتخاب شهرداری جدید بماند. 

برای بررسی بیشتر این مساله با رئیس شورای شهر برازجان گفت‌وگو کردیم. بهادر قائدی برازجانی در خصوص استیضاح سعید شمالی‌نژاد به بامداد جنوب گفت: استیضاح شهردار که از چندین ماه پیش از زمان ریاست آقای نیکجو مطرح بود، براساس درخواست دوباره اعضای شورا روز شنبه نامه‌‌ای را برای حضور در جلسه روز گذشته به شمالی‌نژاد ارسال کردیم که این جلسه با حضور اعضای شورا و معاونان برگزار شد. 
وی در پاسخ به این سوال که بیشترین موارد مطرح شده در خصوص استیضاح حول چه مسائلی بود، افزود: بیش از 50 سوال از سعید شمالی‌نژاد پرسیده شد که به‌نظر من شمالی‌نژاد بسیار انسان سلیم‌النفسی است اما از آنجا که سیستم شهرداری با بودجه و مسائل این‌چنینی سر و کار دارد، نیازمند مدیریت صحیح و مقتدرانه است و بیشترین بحث هم حول مسائل مالی و البته در خصوص پروژه‌های عمرانی و تاخیر آنها بود. قائدی با اشاره به این‌که اعضای شورا پس از پاسخگویی شمالی‌نژاد در نهایت قانع نشدند و وی با هفت رای موافق و یک رای سفید و یک رای مخالف استیضاحش قطعی شد، خاطرنشان کرد: ما باید قدردان زحمات سعید شمالی‌نژاد باشیم و نباید نقاط قوت ایشان را نادیده بگیریم. 

رئیس شورای شهر برازجان در ادامه درباره انتخاب سرپرست شهرداری برازجان تاکید کرد: طبق قانون باید در همان جلسه استیضاح، سرپرست شهرداری را که تا سه ماه می‌تواند سرپرست باشد، انتخاب کرد، از همین رو پس از معرفی گزینه‌های مورد نظر که بین دو تا سه نفر بودند، سرانجام ارسطو قائدی به‌عنوان سرپرست شهرداری برازجان انتخاب شد. وی عنوان کرد: از آنجا که ارسطو برادر من بود، مخالفت کردم اما در نهایت هفت رای از 9 رای روی ارسطو به اجماع رسیدند و دو رای دیگر هم سفید بودند. 
رئیس شورای شهر برازجان در پاسخ به این سوال که آیا درباره گزینه نهایی شهرداری هم رایزنی و صحبتی شد، گفت: به شخصه نظرم این است که گزینه انتخابی سرپرست شهرداری، گزینه شهردار هم باشد اما در جلسه روز گذشته به‌صورت جدی صحبتی در این خصوص نشد و هیچ چیز مشخص نیست.  قائدی در پاسخ به این سوال که گویا اعضای شورا در خصوص عزل شهردار از قبل برنامه داشتند ولی برای سرپرستی هیچ گزینه‌ای نداشتند، عنوان کرد: بله برای انتخاب سرپرست فی‌البداهه تصمیم گرفته شد، چراکه اعضای شورا به قطع و یقین از استیضاح شمالی‌نژاد مطمئن نبودند و احتمال ابقا می‌رفت.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که گفته می‌شود شور نهایی اعضای شورا پس از استیضاح بدون حضور اهالی رسانه انجام شده، گفت: هر چند بنا بر این است که جلسه شورا علنی باشد اما گاهی موضوع مهمی پیش می‌آید و گاهی حرمت‌ها نادیده گرفته می‌شود که به‌سبب حفظ آرامش بنا به صلاحدید رئیس شورا به‌منظور مدیریت جلسه و پرهیز از حاشیه‌ها تصمیم به برگزاری جلسه غیرعلنی گرفته می‌شود اما رسانه‌ها چشم و گوش ما خواهند بود و ما به تعامل با دیگر سازمان‌ها و اهالی رسانه و مطبوعات معتقدیم. امیدواریم با کمک شورا و شهرداری اساس کار را بر قانونمندی، پاسخگویی و درک مشکلات شهروندان و پرسنل شهرداری و تعامل با دستگاه‌های دیگر و رسانه‌ها بنا نهیم و همه به‌سوی توسعه و پیشرفت شهر گام برداریم. 

با نزدیک شدن به انتخابات، شهرداری‌ها با انبوهی از چالش‌ها و حاشیه‌ها روبه‌رو هستند که راه برون‌رفت از این چالش‌ها از عهده مدیری آشنا به عرصه دیپلمات بر می‌آید، کسی که به تمام چاله‌های تخریبی شهرداری آشنا و البته مسلط باشد. حال باید منتظر ماند و دید که پس از تصویب استیضاح شهردار برازجان که برخی بسیار خواب استیضاحش را می‌دیدند و انتخاب ارسطو قائدی به‌عنوان سرپرست شهرداری که تا سه ماه می تواند در این سِمَت باشد، چه کسی سکان شهرداری برازجان را به دست خواهد گرفت و آیا تا پایان اندک عمر شورای فعلی، جایگزین سعید شمالی‌نژاد چگونه این کشتی به گِل نشسته را هدایت خواهد کرد؟
به هر حال آنچه مشخص است، شورای اسلامی شهر برازجان در این مدت کار بسیار سختی را در پیش دارد. در حالی که پیش از این هم این شورا برای انتخاب شهردار جدید دچار اختلاف نظرهای شدیدی شده بود، باید دید از این بحران چگونه بیرون خواهد آمد. البته این امیدواری برای مردم برازجان را باید قائل شد که بتوانند از نظر شهری به توفیقات خوبی برسند. 

نام:
ایمیل:
* نظر: