bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۳۱
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۹ - ۲۴ تير ۱۳۹۴
منصور نریمان متولد۲۰ اسفند ۱۳۱۴ در مشهد، نوازنده بربط و آهنگ‌ساز، ردیف‌دان و پژوهشگر موسیقی سنتی ایران بود و از وی به‌عنوان پدر عود ایران یاد می‌کنند.
بامداد 24: منصور نریمان، استاد پیشکسوت ساز عود بامداد چهارششنبه، 24 تیر 1394 ، دارفانی را وداع گفت. مرحوم نریمان از چند ماه پیش در پی ابتلا به عارضه ریوی در بیمارستان بستری بود. 

منصور نریمان متولد۲۰ اسفند ۱۳۱۴ در مشهد، نوازنده بربط و آهنگ‌ساز، ردیف‌دان و پژوهشگر موسیقی سنتی ایران بود و از وی به‌عنوان پدر عود ایران یاد می‌کنند. پدرش که خود سه تار و تار و نی را به خوبی می‌نواخت از همان دوران کودکی او را تحت آموزش خود گرفت و وی را با ردیف‌ها و گوشه‌های موسیقی ایرانی آشنا کرد و نواختن سه تار را به او آموخت.

نریمان از سن چهارده سالگی همکاری خود را با رادیو مشهد به‌عنوان تکنواز موسیقی آغاز کرد و پس از تسلط کافی بر شیوه نوازندگی عود، در بعضی برنامه‌ها به اجرای موسیقی با این ساز پرداخت. پس از مدتی همکاری با رادیو مشهد، به شیراز نقل مکان کرد و به‌مدت چهار سال فعالیت و همکاری خود را در زمینه موسیقی و اجرا با رادیو شیراز ادامه داد. پس از آن به‌عنوان تک‌نواز رسمی رادیو در کنار اساتید دیگر نظیر جلیل شهناز، فرهنگ شریف، پرویز یاحقی و دیگر تک نوازان آن دوره به فعالیت خود در رادیو تهران ادامه داد. 

منصور نریمان کنسرت‌های فراوانی برای موسسه‌های فرهنگی‌، هنری و عام‌المنفعه اجرا کرده که بیشتر آن‌ها در بیمارستان ریوی شیراز بوده و بسیاری از هزینه‌های متفرقه‌ آن را خودش متقبل می‌شده‌ است. او برای شناساندن هرچه بیشتر موسیقی اصیل ایران و ساز عود که یکی از باستانی‌ترین سازهای ایرانی است‌، مسافرت‌های متعددی به کشورهای آلمان‌، انگلستان‌، ایتالیا، ترکیه‌، ژاپن داشت و آهنگ‌های بسیاری ساخت که اولین آن‌ها «لالایی» نام داشت. 

منصور نریمان سال‌ها قبل براساس دعوت علی رهبری و وزارت فرهنگ و هنر سابق‌، در هنرستان عالی موسیقی ملی و دانشکده‌ موسیقی در سمت استاد عود تدریس کرد‌. در این سال‌ها تصمیم به نگاشتن کتابی برای تدریس این ساز گرفت. این کتاب با نام «شیوه بربت نوازی» در سال ۱۳۷۲ همراه با دوره عالی که شامل پنج اتود متنوع است به چاپ رسید. از تالیفات دیگر نریمان می‌توان به کتاب «۴۲ قطعه برای عود» و «ردیف موسیقی ایرانی برای بربت» اشاره کرد.

آیین تشییع پیکر منصور نریمان، جمعه 26 تیرماه ساعت 9 صبح از مقابل تالار وحدت آغاز خواهد شد و دوستداران این هنرمند، او را تا قطعه‌ هنرمندان بهشت زهرا (س) بدرقه خواهند کرد.

برچسب ها: موسیقی ، عود
نام:
ایمیل:
* نظر: