bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۴۶۹
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۳ - ۰۱ دی ۱۳۹۵
رئیس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش بوشهر:
اجرای برنامه‌ها و طرح‌هایی همچون طرح آهن‌یاری و ویتامین D و طرح صبحانه سالم، با تمایل خانواده‌ها به غذاهای فست‌فودی که عادات غذایی ناسالم را رقم می‌زند و در کنار آن کوتاهی قد و...
بامدادجنوب- هدی خرم‌آبادی:
اجرای برنامه‌ها و طرح‌هایی همچون طرح آهن‌یاری و ویتامین D و طرح صبحانه سالم، با تمایل خانواده‌ها به غذاهای فست‌فودی که عادات غذایی ناسالم را رقم می‌زند و در کنار آن کوتاهی قد و اضافه‌وزن دانش‌آموزان نسل جدید که به منزله زنگ خطری برای سلامت این نسل محسوب می‌شود ما را بر آن داشت تا با رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره‌کل آموزش و پرورش گفت‌وگو کنیم. عبدالمحمد شعرانی در گفت‌وگو با بامداد جنوب در خصوص کوتاهی قد و اضافه‌وزن دانش‌آموزان تصریح کرد: علت عمده و اصلی کوتاهی قد و اضافه‌وزن دانش‌آموزان، تغذیه ناسالمی است که متاسفانه با گرایش به سمت فست‌فودها در سایه بی‌توجهی و ناآگاهی والدین شیوع پیدا کرده است. 
وی در پاسخ به این سوال که یکی از دلایل گرایش دانش‌آموزان به تغذیه ناسالم، بوفه‌های دائر در مدارس است که گاه منجر به رواج تغذیه ناسالم در بین دانش‌آموزان و بدل شدن به عادت غذایی آنها می‌شود، افزود: بوفه‌های مدارس دو متولی دارد؛ متولی اجرائی که زیر نظر سازمان دانش‌آموزی است و متولی دیگر آن نظارتی و زیر نظر اداره سلامت و تندرستی است. 

این مسوول با بیان این‌که شهریورماه دستورالعمل بوفه مدارس را که دربرگیرنده ویژگی‌های واجد شرایط راه‌اندازی یک بوفه، شرایط و محل دائر کردن آن، داشتن کارت سلامت متصدی بوفه در کنار اقلام مجاز است، ابلاغ و ارسال کردیم، خاطرنشان کرد: در راستای نظارت بر فعالیت بوفه‌ها بازدیدهای دوره‌ای از تمام بوفه‌های مدارس صورت می‌گیرد و خدا را شکر در مدارس ابتدایی در این خصوص مشکلی نداریم، چراکه در حدود 80 مربی بهداشت کار نظارت و کنترل تغذیه سالم دانش‌آموزان را عهده‌دار هستند و در این بخش وضعیت نسبتا خوبی داریم. 
رئیس اداره سلامت و تندرستی در ادامه با اشاره به این‌که چندین مورد تخلف در بوفه مدارس را با جدیت پیگیری کردیم و در وهله نخست با ارائه تذکر شفاهی و کتبی و در وهله دوم با برخورد براساس ضوابط و قوانین، فعالیت بوفه‌های مدارس را رصد می‌کنیم، در پاسخ به این سوال که پیگیری بوفه مدارس و تغذیه سالم در مدارس متوسطه به چه صورت است، گفت: در مدارس متوسطه از آنجا که مربی بهداشت نداریم، یک رابط از نیروهای آموزش و پرورش به‌عنوان رابط بهداشت در نظر گرفته شده که عهده‌دار این مساله است و در آزمون استخدامی جدید که احتمالا تا آخر هفته اعلام نتایج می‌شود، هفت مربی بهداشت را برای مقاطع ابتدایی جذب می‌کنیم. 
وی در پاسخ به این سوال که چرا با توجه به این‌که در مدارس متوسطه مربی بهداشت ندارید، این هفت مربی جدیدالورود را برای مقاطع ابتدایی جذب نمی‌کنید، عنوان کرد: مدارس ابتدایی در اولویت هستند و به ازای هر 750 دانش‌آموز ابتدایی باید یک مربی بهداشت به کار گرفته شود.

به گفته شعرانی، تعامل بسیار خوبی با علوم‌پزشکی برقرار است و تمام سعی و تلاش این دو مجموعه بر «پیشگیری» است. 
این مسوول با اشاره به اجرای 20 برنامه در این حوزه با بیان این‌که 35 هزار دانش‌آموز دختر مقطع متوسطه اول و دوم در طرح آهن‌یاری تحت پوشش قرار گرفتند که این قرص هفته‌ای یک عدد به‌مدت 16 هفته به دانش‌آموزان داده می‌شود، افزود: در طرح ویتامین D نیز که به‌صورت ماهیانه یک عدد قرص است 35 هزار دانش‌آموز دختر و پسر متوسطه تحت پوشش قرار گرفتند. 
رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره‌کل آموزش و پرورش با اشاره به انعقاد تفاهمنامه با اداره‌کل بهزیستی در زمینه غربالگری بیماری‌های ژنتیکی تاکید کرد: والدین به مجموعه متولی و مسوول آموزش و پرورش در این حوزه کمک کنند، چراکه بخش عمده‌ای از عادات غذایی دانش‌آموزان در خانه شکل می‌گیرد.

شعرانی در ادامه به طرح دیگری اشاره و تصریح کرد: 200 مدرسه را به‌عنوان مدرسه مروج سلامت که استانداردهای سلامت را رعایت می‌کنند، در نظر گرفته‌ایم و با رتبه‌بندی و نصب لوگویی برای آنها والدین هنگام ثبت نام فرزندانشان اطمینان خاطر حاصل می‌کنند که فرزندشان را در مدرسه‌ای با استانداردهای سلامت ثبت نام کرده‌اند. 
وی در خصوص چاقی دانش‌آموزان در استان با بیان این‌که این معضل در مناطق جنوبی استان مانند جم، دیر، کنگان و دشتی کمتر از شمال استان است، افزود: این نکته به منزله «زنگ هشداری» است که توجه بیش از پیش والدین را می‌طلبد. 
 شعرانی به ارسال شش بند در بخش صبحانه سالم به مدارس به‌منظور در دستور کار قرار گرفتن و لحاظ کردن، خبر داد و خاطرنشان کرد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای والدین، برگزاری طرح سفیر سلامت که در آن از ظرفیت خود دانش‌آموزان استفاده کردیم و 10 درصد دانش‌آموزان تحت پوشش این طرح قرار گرفتند، برگزاری مسابقات بزرگ، جشنواره سیب، جشنواره شیر و خرما، آموزش و پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان، طرح دادرس، آموزش اصول ایمنی، ایستگاه بازیافت زباله، ایجاد پایگاه سلامت سیار روستایی، جشنواره روز جهانی غذا و ... از جمله برنامه‌های اجرا شده و در دست اقدام از سوی اداره‌ سلامت و تندرستی است که امیدواریم با همکاری و همدلی خانواده‌ها بتوانیم با آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی صحیح و آموزش لازم در محقق کردن اهدافمان موفق شویم. 

اظهر من الشمس است که یک دست صدا ندارد و از آنجا که بخش عمده‌ای از تربیت کودک در خانه شکل می‌گیرد، وجود تضاد و تناقض در تغذیه و رفتارهای بهداشتی و سلامت این نسل هم در خانه و در ارتباط با دیگر افراد خانواده به عادات روزمره تبدیل می‌شود، به عبارتی اگر کودکی در خانه مدام در حال خوردن پفک و چیپس است، حتی اگر این اقلام غیر مجاز در بوفه مدارس توزیع نشوند، کودک با مراجعه به خانه باز هم به این تغذیه ناسالم ادامه می‌دهد و پیشگیری، آموزش و برنامه‌های اداره‌ سلامت و تندرستی نیز برای این قشر از دانش‌آموزان آنچنان که باید و شاید جواب نمی‌دهد و تاثیرگذار نخواهد بود. با توجه به گفته‌های رئیس اداره‌ سلامت و تندرستی اداره‌کل آموزش و پرورش «چاقی» به مرز هشدار رسیده و ضروری است که خانواده‌ها در این خصوص با آموزش و پرروش همکاری لازم را داشته باشند. 

نام:
ایمیل:
* نظر: