bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۶۲۴
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۶ - ۱۱ دی ۱۳۹۵
بین عدم برنامه ریزی صحیح و میزان مشارکت معلمان در فعالیت های نهضت سوادآموزی در راستای کاهش بی سوادی درسطح جامعه ارتباط معناداری وجود دارد بنابراین با توجه به اهمیت این امر ضروری است مسئولین مربوطه نسبت به ارائه برنامه‌ریزی‌های کارشناسانه درجهت مشارکت بیشتر معلمان در فعالیت‌های نهضت سوادآموزی اقدامات لازم را انجام دهند.
 پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج فرهنگیان - خدیجه سردشتکی*: یاد گیری و یاد دهی از اولین روزهای زندگی بشری همواره وجود داشته و با زندگی انسانها عجین می باشدچرا که بدون آموختن نمی توان در اجتماع زندگی کرد و حتی زنده ماند. "درمکتب اسلام نیزجهل ونادانی بزرگترین دشمن انسان معرف شده است.

در جوامع انسانی نهاد آموزش و پرورش از اهمیت ویژه ای برخورداراست. این نهاد از مهم ترین عوامل رشد اجتماعی، اقتصادی وتربیتی در هر جامعه ای است و عامل رشد آگاهی و ساماندهی نیروی انسانی برای پیشرفت جوامع، نظام آموزشی وپرورش است.

به طورکلی نظام آموزش و پرورش از عناصرمختلفی تشکیل شده که هرکدام از این عناصر در پیشبرد اهداف آن موثرند. معلم به عنوان یکی ازعناصر، اهمیت خاصی درنظام تعلیم وتربیت دارد و امروزه درمیان دست اندرکاران تعلیم وتربیت کمترکسی یافت می شودکه به اهمیت کارمعلم وکیفیت ونقش موثراوتوجه نداشته باشد ازسویی دیگر باتوجه به اینکه سوادآموزی به عنوان یک شرط اجتناب ناپذیربرای توسعه همه جانبه وبهبودشرایط زندگی انسانهای محروم ازسواداست انجام تحقیقاتی برای بهبود وارتقاکیفیت برنامه های سوادآموزی بیش ازپیش احساس می شود.

بنابراین باتوجه به مطالب مطرح شده واهمیت آموزش وپرورش درتحقق فرایند سوادآموزی بی سوادن در سطح هر جامعه ونقش غیرقابل انکارمعلم دراین فرایند، در این نوشته در نظر داریم نقش معلمان در سوادآموزی بی سوادان را بررسی کنیم، عوامل عدم مشارکت بهینه وفعال معلمان درفعالیت های نهضت سوادآموزی و عوامل جلب بیشتر میزان مشارکت پذیری آنان و درنهایت راه های جلب مشارکت معلمان و موانع و مشکلات و دلایل عدم مشارکت آنان را ارائه نماییم.

سوادآموزی واهمیت آن دردنیای امروزی

ازدهه 1970 تعاریف متعددی درمورد سواد شکل گرفته است که ناشی ازدیدگاه های مختلف تعریف کننده های آن هااست. درحالی که برخی پژوهشگران سواد را به عنوان کسب مجموعه ای ازمهارت ها شامل خواندن، نوشتن و حساب کردن مطرح نموده اند برخی دیگر اشاره می کنندکه سوادنمی تواندخارج ازموقعیتی که به کاربرده می شودتعریف شود. یکی ازاین تعاریف مربوط به سازمان علمی وفرهنگی یونسکو (1997) است:

فرد با سواد کسی است که بتواند در تمام فعالیت هایی که لازمه آن ها سواد است شرکت نموده و عملکرد موثری برای گروه وجامعه خود داشته باشد، باسواد کاربردی است. این سازمان درتعریف دیگر باسواد تابعی را چنین تعریف کرده است: باسواد شخصی است که پس ازکسب مهارتها و معلومات اساسی بتواند درکلیه فعالبت های اجتماعی که مستلزم داشتن سواداست به نحو موثری شرکت جوید و با استفاده ازتوانایی های خواندن، نوشتن وحساب کردن برای رشدخودوتوسعه جامعه اش گام بردارد.

برای این تحلیل در یک جامعه آماری 193 نفری از معلمان اداره اموزش وپرورش منطقه شبانکاره درسال 1393 بوده است.
برچسب ها: سوادآموزی ، معلمان
نام:
ایمیل:
* نظر: