bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۹۲۹
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۵ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۵
باز هم تلاش برای استیضاح شهردار خارگ؛
شهرداری‌ها و شوراها در استان ما حکایت جالبی دارند؛ حکایتی که نشان می‌دهد آنچه مردم به انتخاب برگزیده‌اند، در گیر و دار دخالت‌های بیجا و غیر قانونی نمایندگان انتصابی دولت نه می‌توانند کار کنند و نه آن‌که بر اثر این دخالت‌ها می‌توانند خوب تصمیم بگیرند.
بامدادجنوب- مرتضی بهادر:
شهرداری‌ها و شوراها در استان ما حکایت جالبی دارند؛ حکایتی که نشان می‌دهد آنچه مردم به انتخاب برگزیده‌اند، در گیر و دار دخالت‌های بیجا و غیر قانونی نمایندگان انتصابی دولت نه می‌توانند کار کنند و نه آن‌که بر اثر این دخالت‌ها می‌توانند خوب تصمیم بگیرند. بامداد جنوب در طول دو سال گذشته بارها و بارها در مورد این رویکرد گزارش‌های متعددی نوشته است. 
به‌عنوان مثال همین هفته گذشته در جلسه‌ای که نماینده دولت با اعضای یکی از شوراها داشته، متکلم‌الوحده بوده و اجازه نداده که اعضای این شورا سخنی بر زبان رانده و پس از متهم کردن آنها، همچنان دنبال اسناد و مدارک دزدی!! می‌گردد و یک شهر را معطل تصمیمات بچه‌گانه خود کرده و نه خود حکم شهردار را می‌زند و تهدید هم می‌کند که اگر رئیس شورا چنین حکمی زد، خودش می‌داند!! با تداوم دخالت‌های بیجای نهاد دولت در مساله انتخابی شوراها و شهرداری‌ها، در طول سه سال گذشته تقریبا بیشتر شوراهای استان دچار چالش‌های عمده‌ای بوده‌اند و به‌نحوی می‌توان رد پای یکی از مسوولان استانداری را در آنها دید. 

دخالت‌های بیجا و غیر قانونی باعث شده تا روند اختلافات میان شوراها و شهرداری‌ها عمیق‌تر شود. این اختلاف بین شورا و شهرداری‌های مختلف استان در دوره‌ای به اوج خود رسید تا آنجا که هر روز خبر استیضاح فلان شهردار به گوش می‌رسید؛ یک روز شهردار برازجان، یک روز شهردار گناوه، روز دیگر شهردار اهرم، اختلافات بین شورا و شهرداری آبپخش و... که پس از مدتی این فضاها آرام شد. نوبرش اما مربوط به شورای جزیره مرجانی است که باز هم استیضاح شهردار را در دستور کار خود قرار داده است. نگارنده به هیچ وجه قصد ندارد بگوید عملکرد شهردار خارگ خوب بوده یا بد، اما آیا اگر عملکرد بارگاهی بد هم بوده در دو ماه پایانی عمر شورا، استیضاح شهردار چه دردی را دوا می‌کند؟ آیا پروژه‌های بر زمین مانده با سرپرست بسامان می‌شود و شهر رونق می‌یابد؟ به‌طور قطع خیر، پس آیا بهتر نیست با تعامل سالم، اتحاد و همفکری و مصالحه این دو ماه و اندی را نیز مدیریت کرد و منتظر انتخابات ماند و دید که مردم با رای خود کدام نماینده اصلح خود را بر کرسی شورا می‌نشانند تا آنها هم شهرداری باتجربه و دلسوز را بر مسند شهرداری بنشانند؟

روز گذشته رئیس شورای شهر خارگ از استیضاح شهردار خارگ خبر داد، این در حالی است که پیش از این نیز شورای خارگ اقدام به استیضاح شهردارشان کرده بودند و ما در تاریخ 10 اردیبهشت 95 که همزمان با روز شوراها بود، گزارشی را با تیتر «شورا و شهرداری خارگ به تفاهم برسند» منتشر کردیم و توضیحاتی را در گفت‌وگو با شهردار و نائب‌رئیس شورای خارگ نقل کردیم. 
مهدی باقری روز گذشته با بیان این‌که پیرو تذکر کتبی شورا و طرح سوال از شهردار در مورخ ١٨ دی ماه و با توجه به حضور نیافتن شهردار در جلسات عادی و فوق‌العاده برای پاسخگویی به سوالات خواستار استیضاح شهردار هستیم، گفت: با توجه به درخواست مجدد طرح سوال از سوی یکی از اعضای شورای شهر خارگ، شهردار خارگ در مهلت ۱۰ روز خود هم حضور پیدا نکرده است. به گفته باقری، در جلسه رسمی شورای شهر خارگ با موافقت همه اعضای شورای شهر مقرر شد امروز (سوم بهمن ماه) جلسه استیضاح در دفتر شورای شهر خارگ برگزار شود. 
در آن گفت‌و‌گو نائب‌رئیس شورای خارگ به ارائه نکردن گزارش مالی شهردار و بر زمین ماندن برخی پروژه‌ها اشاره کرده بود و خواستار ارائه گزارش شفاف شهرداری به شورا شده بود. 

حال باید منتظر ماند و دید که آیا شهردار در این جلسه حضور به هم می‌رساند و نتیجه این استیضاح چه می‌شود و سرانجام در این دو ماه مانده به پایان عمر شوراها چه کسی به‌عنوان شهردار خارگ سکان شهرداری را بر عهده می‌گیرد؟ در سوی دیگر ماجرا اما بارگاهی حرف‌های دیگری را مطرح کرده بود. او گفت که از استانداری بوشهر کسانی که قرار بود به جزیره بیایند، آمدند و بازدید کردند و در مورد بازرسی هم به درخواست بازرسی شهرستان، ما همه اسناد و مدارک موجود را جهت بررسی به مرکز استان ارسال کردیم و منتظر پاسخ آنها هستیم. 
بنا بر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، شورا یکی از ارکان نظام است و یکی از ویژگی‌های خاص شهرداری‌ها، حضور شورای شهر با این امکانات در کنار شهرداری‌ها است. تاکید قانون به شکلی است که از آن اجبار به وجود شورای شهر را می‌توان یافت. هر چند وزارت کشور در زمانی که شورای شهر وجود ندارد به قائم‌مقامی از آن مسوولیت‌دار وظایف است ولی بنا بر تاکیدات و فهم از اصل ۱۰۳ قانون اساسی، ماده ۴۱ و دستور ماده ۴۲ و ۴۳ و ۴۴ همان قانون، نوعی مخالفت با دائمی بودن قائم‌مقامی وزارت کشور را می‌توان یافت. اهمیت شورا در قانون امری بدیهی است اما همین شورا در آستانه انتخابات حق ندارد با احساسات، آرامش و باور مردم بازی و تلاش کند جهت‌گیری سیاسی به آنها بدهد. 
به هر حال شورا حق دارد شهرداری را که خود انتخاب کرده، استیضاح کند اما به‌نظر می‌رسد این رویکرد پیام‌های چندان مناسبی در دو ماه مانده به انتخابات برای مردم خارگ و افکار عمومی نداشته باشد. 


برچسب ها: جامعه ، شهرداری ، خارگ ، استیضاح
نام:
ایمیل:
* نظر: