bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۹۳۷
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۴ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۵
اهدای عضو، اهدای زندگی؛
انسان‌ها می‌توانند دوبار و گاهی سه بار یا بیشتر هم متولد شوند. هر چند فلسفه این تولدها با یکدیگر متفاوت است. بهترین و اعلاترین تولدها، ولادتی است که خداوند متعال به انسان‌ها عطا می‌کند و ...
بامدادجنوب- هدی خرم‌آبادی:
انسان‌ها می‌توانند دوبار و گاهی سه بار یا بیشتر هم متولد شوند. هر چند فلسفه این تولدها با یکدیگر متفاوت است. بهترین و اعلاترین تولدها، ولادتی است که خداوند متعال به انسان‌ها عطا می‌کند و از دوح خود در کالبد اشرف مخلوقاتش می‌دمد و گاهی انسان‌ها به یکدیگر حیات و تولدی دوباره می‌بخشند. این‌که هر مرگ مغزی می‌تواند جان هشت نفر را نجات دهد، تائیدکننده مصداق همین امر است که بنی‌آدم اعضای یکدیگرند. 
این در حالی است که پیش از پیشرفت و رشد تکنولوژی و شیوع فضاهای مجازی و تبادل اطلاعات خانواده‌ها کمتر تمایلی به اهدای عضو عزیزانشان داشتند اما با تبلیغات موثر، فرهنگ‌سازی مناسب و آگاهی‌بخشی در خصوص ثوابی که اهدای عضو دارد و حیات دوباره‌ای که به بیماران دیگر می‌بخشد، امروز «اهدای عضو» دیگر امر غریب و ناملموسی نیست و همه به این درک و باور رسیده‌اند که جسم عزیزشان زیر خاک دیگر نه زنده می‌شود و نه دردی را دوا می‌کند اما با اهدای اعضایش جان انسان‌هایی را از چنگال مرگ نجات می‌دهد. 

آنچه بدیهی است، این است که فرهنگ‌سازی در این خصوص به‌خوبی و به بهترین شکل صورت گرفته، هر چند هنوز هم بی‌نیاز از این امر نیستیم، چراکه هنوز برخی خانواده‌ها به‌سبب تعصب و علاقه شدید به عزیزشان حاضر به اهدای عضو نمی‌شوند و بعدها ابراز ندامت و حسرت می‌کنند. 
روز گذشته جوان 13 ساله‌ای بر اثر تصادف دچار مرگ مغزی شد و اعضای بدنش را اهدا کردند. در همین راستا، مسوول واحد فراهم اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: اهدای اعضای نوجوان 13 ساله برازجانی که بر اثر سانحه دچار مرگ مغزی شده بود به سه بیمار، جانی دوباره بخشید.
علیرضا باقری روز گذشته با بیان این‌که اعضای این نوجوان 13ساله اهل و ساکن برازجان که بر اثر سانحه تصادف با تخریب برگشت‌ناپذیر سلول‌های مغز و تشخیص مرگ مغزی ابتدا در بیمارستان شهید گنجی برازجان و سپس در بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر بستری بود، با رضایت کامل خانواده‌اش به نیازمندان اهدا شد، افزود: این نوجوان به نام عباس غانمی فرزند جانباز و آزاده سرافراز عدنان غانمی بود که ایثارگری را از پدرش به ارث برده و چندین روز قبل از حادثه به مادرش گفته بود که اگر اتفاقی برای من افتاد اعضای من را اهدا کنید.

باقری در این زمینه با اشاره به این‌که این خانواده به‌ویژه پدر ایثارگرش در چنین لحظات حساسی که مرگ جگرگوشه بسیار دردناک است رضایت دادند که جان فرزندشان در کالبدی دیگر ادامه حیات دهد و فرزند خود را فدای شادی همنوعان خود کنند، خاطرنشان کرد: با انجام مراحل مختلف هماهنگی‌های پزشکی و فراهم کردن شرایط پیوند سه عضو این بیمار شامل دو کلیه و کبد برای پیوند به بیماران دیگر برداشته شد.
مسوول واحد فراهم اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در ادامه ضمن تاکید بر این‌که هر فرد مرگ مغزی شده تا هشت عضو را می‌تواند اهدا کند و این بیمار شرایط آن را داشت اما به‌دلیل بُعد مسافت استان با بیمارستان‌های پیوند اعضا در شیراز و تهران این امکان وجود نداشت، تصریح کرد: این اهدای عضو نهمین مورد در استان بوشهر در سال جاری است و بیست و یکمین مورد در تاریخ استان است.

این مقام مسوول در ادامه یادآور شد: علاقه‌مندانی که خواستار دریافت کارت اهدای عضو هستند باید از طریق سامانه دانشگاه علوم پزشکی اقدام کنند و خانواده خود را نیز در جریان این کار خداپسندانه قرار دهند.
 بیمار مرگ مغزی، حرف نمی‌زند، نمی‌بیند، به هیچ‌یک از تحریکات خارجی پاسخی نمی‌دهد و بدون استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی قادر به نفس کشیدن نیست. تصادفات رانندگی، وارد آمدن ضربه شدید به سر، سقوط از ارتفاع، غرق شدن در آب، مسمومیت‌ها، خونریزی‌های داخلی مغز و همچنین سکته مغزی از شایع‌ترین علل مرگ مغزی‌اند.
در مرگ مغزی، خون‌رسانی به مغز متوقف شده، اکسیژن‌رسانی به آن انجام نمی‌شود. مغز تمام کارکرد خود را از دست می‌دهد و دچار تخریب غیرقابل برگشت می‌شود. اگرچه پس از مرگ مغزی اعضای دیگر از جمله قلب، کبد و کلیه‌ها هنوز دارای عملکرد هستند اما به‌تدریج در طی چند روز آینده از کار خواهند افتاد.
«اهدای عضو، اهدای زندگی...»، شعاری دوسر است؛ یک سرش شادی و پایکوبی است و سر دیگرش غم و ماتم و اندوه. عزیزی می‌میرد تا عزیز دیگری زنده بماند. مادر و پدری در غم فرزندش سیاه می‌پوشد تا در خانه‌ای دیگر مراسم جشن و پایکوبی برگزار شود. نقش صدا و سیما، رسانه‌ها و مطبوعات و از سوی دیگر تعامل مسوولان امر و پزشکان در زمینه اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به شهروندان غیر قابل انکار است.

نام:
ایمیل:
* نظر: