bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۷۱۵۰
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۴ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۵
چند روز پیش خبری مبنی بر ریختن اسید در دریا از سوی پتروشیمی متانول کاوه و مرگ صدف‌ها در شبکه‌های مجازی دست به دست شد و پس از آن نمونه‌برداری‌هایی به مرکز محیط زیست استان منتقل شد. در همین راستا مدیرکل محیط زیست استان در این خصوص به ارائه توضیحاتی پرداخت.
بامداد جنوب: چند روز پیش خبری مبنی بر ریختن اسید در دریا از سوی پتروشیمی متانول کاوه و مرگ صدف‌ها در شبکه‌های مجازی دست به دست شد و پس از آن نمونه‌برداری‌هایی به مرکز محیط زیست استان منتقل شد. در همین راستا مدیرکل محیط زیست استان در این خصوص به ارائه توضیحاتی پرداخت.
حسین دلشب در گفت‌وگو با بامداد جنوب با بیان این‌که بررسی‌ها و آزمایش‌های محیط زیست همچنان ادامه دارد، تصریح کرد: با وجود ادامه بررسی‌ها اما آنچه بدیهی است، آن است که تا بدین جای کار برای محیط زیست محرز است که «آلودگی» علت مرگ صدف‌ها نبوده است، چراکه پتروشیمی متانول کاوه هنوز راه‌اندازی نشده و فعالیتی ندارد. دوم این‌که فاصله پتروشیمی با حادثه روی داده  نزدیک به دو مایل است و نکته سوم این‌که با بررسی‌های به عمل آمده همه صدف‌ها از گونه همسان سن و اندازه بوده‌اند، بنابراین اگر آلودگی علت مرگ بوده باشد، باید گونه‌های مختلف در سنین و اندازه‌های دیگر نیز به همین علت از بین رفته باشند، در حالی که گونه‌های دیگر زیر آب زنده هستند. 

دلشب با اشاره به این نوع از صدف‌ها این‌گونه توضیح داد: به نظر می‌رسد این دوکفه‌ای‌ها که از رده نرم‌تنان هستند، با توجه به طوفان و شرایط دما و جریان آب نتوانسته‌اند به آب بچسبند و از بین رفته‌اند. ضمن این‌که هیچ آلودگی مشاهده نشده است و اگر این گونه‌ها به‌علت آلودگی از بین رفته باشند، زیر آب می‌مردند، ته‌نشین می‌شدند و گوشت آنها متلاشی شده و پس از آن از آب بیرون می‌آمدند، در حالی که صدف‌ها همه گوشت دارند و این به معنای آن است که صدف‌ها زنده بوده‌اند. 
وی در ادامه تاکید کرد: با وجود این تحقیقات ما همچنان ادامه دارد و به محض قطعی شدن آن را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. 
در همین خصوص، مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی صنایع پتروشیمی خبر منتشر شده درباره ورود پساب‌های پتروشیمی به خلیج فارس و مرگ ‌ها هزار صدف در سواحل منطقه مورد نظر را تکذیب کرد.
به گزارش آنا، حمیدرضا عجمی مدیر ایمنی، بهداشت، محیط زیست و پدافند غیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تکذیب خبر ریختن اسید و مواد شیمیایی از سوی طرح متانول کاوه به خلیج فارس، پیشنهاد کرد اگر مرگ صدف‌ها در سواحل مورد اشاره رخ داده است، عوامل دیگر بررسی شوند.
عجمی با بیان این‌که به‌دنبال این شایعه حتی کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست استان نیز از محل بازدید و نریختن اسید و مواد شیمیایی از سوی طرح متانول کاوه را تائید کردند، افزود: تمامی طرح‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی همواره رعایت اصول محیط زیستی را به‌عنوان یکی از الزامات راهبردی خود، مد نظر دارند.

برچسب ها: جامعه ، محیط زیست ، دریا ، ساحل ، صدف
نام:
ایمیل:
* نظر: