bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۷۲۰۱
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۵ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۵
در پی بارش‌های بی‌سابقه اخیر؛
بارانی که در پاییز و دی‌ماه جای خالی‌اش بسیار محسوس بود و برای آمدنش در جای‌جای استان نماز اجابت خوانده شد، طی روزهای اخیر زمین بایر بوشر را سیراب کرد و خنکای نسیمش بر گونه پنجره روح‌ها و دل‌ها را نوازش کرد اما بارش بارندگی در 30 روستای استان به‌صورت سیل شهروندان را با مشکل رفت و آمد و در برخی مناطق با قطعی گاز، آب و برق مواجه کرد.
بامدادجنوب- هدی خرم‌آبادی:
بارانی که در پاییز و دی‌ماه جای خالی‌اش بسیار محسوس بود و برای آمدنش در جای‌جای استان نماز اجابت خوانده شد، طی روزهای اخیر زمین بایر بوشر را سیراب کرد و خنکای نسیمش بر گونه پنجره روح‌ها و دل‌ها را نوازش کرد اما بارش بارندگی در 30 روستای استان به‌صورت سیل شهروندان را با مشکل رفت و آمد و در برخی مناطق با قطعی گاز، آب و برق مواجه کرد. در این بین کشاورزانی که نگران محصولات خود از بی‌آبی و خشکی بودند، اینک با وقوع سیل اراشی‌شان به زیر آب رفته است. قشر زحمتکشی که امسال با وضعیت پیش آمده به طور قطع با مشکل تامین مخارج زندگی روبه‌رو می‌شوند.
 
برای بررسی وضعیت پیش آمده در استان و اطلاع از راه‌های مواصلاتی با مسوولان استان و شهرستان گفت‌وگو کردیم. مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان در گفت‌وگو با بامداد جنوب با بیان این‌که در هشت شهرستان به جز گناوه و دیلم با وقوع سیل مواجه بودیم، تصریح کرد: 30 روستای استان در معرض سیل قرار داشتند و جمعیت هلال احمر با حضور 100 تیم امدادی توانست 680 خانوار آسیب دیده که در مجموع شامل سه هزار و 400 نفر می‌شدند را پوشش بدهد. 
حسین درویشی ضمن تاکید بر این‌که با وضعیت پیش آمده 300 نفر را اسکان اضطراری دادیم، افزود: در این بین به افراد مانده در سیل امدادرسانی شد و نیروهای امدادی همچنان در آماده‌باش کامل به سر می‌برند.
به گفته وی، توزیع اقلام امدادی به خانواده‌های حادثه دیده تا ساعت 12 روز گذشته بدین شرح بوده است: رهاسازی 515 دستگاه خودرو، 80 چادر، 735 تخته پتو، 323 تخته موکت، 2000 قوطی کنسروجات، 110 شعله والور، 40 ست ظروف، 14 پاکت پودر لباسشویی، 1330 کیلوگرم برنج، 25 عدد کلمن و 4230 کیلوگرم نایون بوده است. 
امدادرسانی نیروهای هلال احمر در شرایطی بوده که روز گذشته دبیرکل هلال احمر و رئیس سازمان امداد و نجات به استان بوشهر سفر کردند و از مناطق سیل‌زده بازدید کردند. 
در همین خصوص با مدیرکل مدیریت بحران استان گفت‌وگو کردیم. قاسم قائدی که در گزارش سه روز پیش بامداد در خصوص طغیان رودخانه مُند هشدار داده و از مردم خواسته بود که همچنان احتیاط کنند، درباره سیل روز پیش گفت: برخی از راه‌های مواصلاتی مسدود شده که نیروهای امدادی در حال باز کردن این محورها هستند. بزرگراه سیراف، محور برازجان به گناوه، محور جم به فیروزآباد که دچار ریزش کوه شده بود، پل کلل و محور پل مُند از جمله این راه‌های مواصلاتی هستند که بیشترین مشکل را داشته‌اند. 

به گفته قائدی، در برخی مناطق شبکه‌های برق صدمه دیده که نیروهای مربوط در تلاش برای ترمیم شبکه‌ها هستند. 
وی با تاکید بر این‌که پس از این، کار کارشناسی و دقیق ستاد مدیریت بحران برای برآورد خسارت‌ها آغاز می‌شود، از قطع گاز در جم و قطع شدن محور فیبر نوری در عسلویه خبر داد و تصریح کرد: البته فیبر نوری عسلویه پس از مدتی وصل شد و با توجه به این‌که در بخش کشاورزی خسارت‌های فراوانی به کشاورزان وارد شده و بسیاری از سطح اراضی زیر آب رفته، به قطع و یقین میزان خسارت‌ها به کشور اعلام می‌شود. 
در ادامه فرماندار دشتی در خصوص وضعیت پیش آمده در این شهرستان توضیحاتی را ارائه کرد. غلامرضا مهرجو با بیان این‌که در شهرستان دشتی نیز که حوزه آبریز رودخانه‌های فارس است، اغلب مسیرهای روستایی به‌خصوص سمت بخش‌های مرکزی و شُنبه دچار آبگرفتگی و مسدود شد.، گفت: همچنین آب تا پایه‌های پل مند رسیده و عبور از این مسیر با احتیاط و تنها برای خودروهای عمومی امکان‌پذیر است. 
به گفته فرماندار دشتی، با ادامه تخلیه آب، نگرانی درباره تخریب پل وجود ندارد و فیلمی هم که مبنی بر شکسته شدن آن در فضای مجازی منتشر شده، مربوط به این پل نیست. 
این مسوول با اشاره به این‌که شرایط پل شرقی مند لحظه به لحظه رصد شده بر ضرورت آماده‌باش بودن نیروهای امدادی تاکید و خاطرنشان کرد: برخی مزارع کشاورزان در حاشیه رود مُند زیر آب رفته که پس از برآور خسارات، میزان آن را جهت تامین اعتبار به ستاد مدیریت بحران اعلام می‌کنیم. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا در شهرستان دشتی و روستاهای آن با قطعی گاز و آب و برق و مصدومی مواجه بودیم یا خیر، افزود: مشکل عمده ما در حجم آب‌آورد رودخانه مُند بود که در حدود 100 تا 160 میلی‌متر بارندگی متعارف داشتیم و تنها در یکی از فازهای شهرک‌های خورموج با قطعی آب مواجه شدیم و دیگر هیچ مشکلی در خصوص برق و گاز و آب نداشتیم. 
مهرجو با اشاره به این‌که خوشبختانه وقوع سیل هیچ قربانی جانی و هیچ مصدومی در بر نداشت، تاکید کرد: طغیان رودخانه مُند همچنان در وضعیت خطر است و لازم است ساکنان حاشیه این رودخانه همچنان احتیاط کنند. 
بارانی که پس از روزها چشم‌انتظاری بوشهری‌ها، طی روزها و هفته‌های اخیر زمین خشک استان را سیراب کرد، در 30 روستای استان با وقوع سیل خود را نشان داد و متاسفانه قسمت اندوهبار باران دوست‌داشتنی، فوت خانمی 38 ساله اهل روستای شاه پسرمرد در بخش بوشکان بود که برای بررسی وضعیت دام‌ها به آغل رفته بود، به‌دلیل کاه‌گلی بودن آغل و ریزش این محل جان باخت. علاوه بر این، پل شهر کلمه در بارندگی شکسته شده، آبشار تنگ ارم نیز به جریان افتاده و مسیر ارتباطی این بخش به برازجان قطع شد. اینها در حالی است که ورودی شهر برازجان نیز دچار آبگرفتگی و تردد به استان فارس مسدود شد. این در حالی است که وقوع سیل باعث شده تا ۱۵ روستای شهرستان دشتستان در محاصره سیل قرار بگیرد. 
در همین خصوص، رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان دیر نیز از نجات دو خودرو سواری پراید با شش سرنشین در سیلاب پیش آمده در دیر خبر داد.

مهدی نظامیان در حاشیه کمک‌رسانی به خسارت دیدگان بارندگی‌های اخیر در شهرستان دیر با بیان این‌که دو خودرو سواری پراید که در مسیر شرکت پتروشیمی متانول کاوه به سمت دیر در حال حرکت بود به دلیل طغیان یکی از رودخانه‌های فصلی از جاده منحرف و دچار واژگونی شد که با تلاش دو ساعته نیروهای امدادی این جمعیت، همه سرنشینان این دو خودرو سالم نجات یافتند، گفت: با توجه به اعلام ستاد مدیریت بحران شهرستان دیر و همچنین استان بوشهر، ۳۳ نفر از امدادگران جمعیت هلال احمر شهرستان دیر از اوایل هفته جاری تا کنون به طور ۲۴ ساعته در حال آماده‌باش هستند.
وضعیت پیش آمده در برخی روستاهای دشتی به‌صورتی است که شهروندان خواستار کمک‌رسانی به خانوارها و صدمات و آسیب‌های مالی شده‌اند که به آنها وارد شده است. هر چند هیچ کدام از مسوولان حرفی از کمبود امکانات نزدند (شاید به واقع با کمبود امکانات مواجه نبوده و نیستیم) اما ضرورت دارد که مسوولان، این مناطق را روز پس باران به فراموشی نسپرند و در برآورد خسارات مراقب کمترین آسیب‌هایی که به روستاییان وارد شد، باشند و آنها را لحاظ کنند. 

برچسب ها: جامعه ، سیل ، بوشهر ، دشتی ، رودخانه ، خسارت ، سد
نام:
ایمیل:
* نظر: