bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۷۳۹۳
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۷ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۵
جت اسکی نامی تجاری است که بر روی «موتور آبی» تولید شرکت کاواساکی موتورز (Dawasaki Motors) گذاشته شد اما امروزه لفظ جت اسکی تبدیل به نامی عمومی برای همه مدل‌های »موتور آبی« شده است.
بامدادجنوب- علی تنگستانی:
جت اسکی نامی تجاری است که بر روی «موتور آبی» تولید شرکت کاواساکی موتورز (Dawasaki Motors) گذاشته شد اما امروزه لفظ جت اسکی تبدیل به نامی عمومی برای همه مدل‌های »موتور آبی« شده است. اوایل دهه ۹۰ با پیشرفت تکنولوژی، استفاده از این وسیله بسیار تسهیل شد و به‌شدت بر محبوبیت این وسیله افزوده شد تا آنجا که جت اسکی رکورددار بیشترین فروش قایق در جهان شد. در واقع جت اسکی مخلوطی است از اسکی روی آب و یک قایق پرسرعت که در واقع در عملکرد، مشابه یک موتور سیکلت عمل می‌کند.
باید اذعان داشت که جت اسکی مفهوم تعطیلات کنار دریا را به‌طرز قابل توجهی گسترش داده است. مردمی بودن این وسیله، امکان اجاره کردن و یا خریدن آن به آسانی، دسترسی ساده، امکان استفاده آن در آب‌های متفاوت و آموزش سریع این وسیله هر سال بر محبوبیت آن در سرتاسر جهان می‌افزاید.

این ورزش در کشور ما در چند سال گذشته به‌عنوان یک ورزش تفریحی استفاده می‌شد اما با روی کار آمدن انجمن جت اسکی، نگاه به این رشته شکل تازه‌ای به خود گرفت و مسوولان تصمیم گرفتند که در قالب کلاس‌های آموزشی، دانش این رشته را به علاقه‌مندان منتقل کنند. به‌تازگی کلاس‌های آموزشی مربیگری جت اسکی با حضور رئیس کمیته آموزش جت اسکی کشور و رئیس انجمن این رشته در بوشهر برگزار شده است که علاقه‌مندان این رشته در استان بوشهر در این کلاس‌ها شرکت کرده‌اند. در همین رابطه با مدرس دروس انجمن جت اسکی گفت‌وگو کردیم. 
حسین ذاکری در گفت‌وگو با بامداد جنوب در ابتدا در مورد تشکیل انجمن جت اسکی در کشور گفت: در سال‌های گذشته چیزی به‌عنوان انجمن جت اسکی در کشور وجود نداشته و اکثر مصرف‌کنندگان جت اسکی با زیر مجموعه قرار گرفتن شناورهای زیر 20 متر، از گواهی‌نامه قایق‌رانی استفاده می‌کردند ولی در چند سال گذشته انجمن فعالیت خود را شروع کرده، جت اسکی جزء زیر مجموعه سازمان ورزش و جوانان قرار گرفت. انجمن در این سال‌ها فعالیت‌های خوب و گسترده‌ای را انجام ‌داد به‌طوری‌که در چند سال، در اکثر استان‌های هفت‌گانه ساحلی، کلاس‌های گواهی‌نامه درجه C  مربیگری و داوری برگزار شد. البته ما توانسته‌ایم برای بالا بردن سطح دانش استفاده‌کنندگان جت اسکی این کلاس‌ها را برگزار کنیم. در استفاده از جت اسکی باید دو مساله را در نظر گرفت:

سته‌ایم سطح مهارت بچه‌ها را به اندازه مناسب بالا ببریم و در کنار آن مسابقاتی که که در شهرستان‌ها و در رده‌های سنی مختلف برگزار شده است، باعث افزایش مهارت بچه‌ها نیز شده است. ما به‌دلیل علاقه‌ای که بچه‌های بوشهر به این رشته داشتند، به اینجا آمدیم و با توجه به این‌که برخی از آنها مشکلاتی داشتند، ولی با این وجود اکثر بچه‌ها در کلاس‌ ما شرکت کرده‌اند و استقبال خوبی از این کلاس‌ها کرده‌اند. این مساله نشان می‌دهد که فرهنگ جت اسکی سواری، کم کم در حال جا افتادن در کشور است و می‌توانم به جرات بگویم که در حال رسیدن به توانایی‌هایی هستیم که الان کمیته المپیک مسابقات جت اسکی آسیایی از ما درخواست کرده است که در مسابقات سال آینده که در اندونزی برگزار می‌شود، شرکت کنیم. پس ما به مرحله‌ای رسیده‌ایم که در حال مطرح شدن هستیم. ما در اردیبهشت‌ماه سال آینده مسابقاتی در استان مازندران داریم که آن، تیم ملی را تشکیل دهیم و بچه‌های تیم را برای مسابقات آسیایی اندونزی آماده کنیم. 

وی در ادامه گفت‌وگو در مورد کافی بودن یا نبودن امکانات این رشته در کشور، تاکید کرد: اگر از بُعد امکانات خود جت اسکی و قطعات موردنیاز آن در نظر بگیریم، در وضعیت خوبی قرار داریم چراکه ما الان شرکت‌های خوبی داریم که در این زمینه فعالیت‌های گسترده‌ای دارند و هر نوع وسیله، قطعات و دستگاه‌های مورد نیاز جت اسکی را فراهم می‌کنند. ولی در طرف دیگر، ما مساله فنی در پیش داریم که بایستی آدم‌هایی در مساله فعالیت کنند که بتوانند کار فنی انجام دهند. انجمن جت اسکی در کنار برگزاری کلاس‌های مربیگری و داوری، کارگاه‌‌های آموزش فنی دارد و بچه‌های ما در کلاس‌های آموزشی شرکت می‌کنند تا بتوانند به‌عنوان یک تعمیرکار هم در ساختار جت اسکی فعالیت کنند. به نظر من اگر از نظر تخصصی به مساله نگاه کنیم، پیشرفت خوبی داشته‌ایم. ولی هنوز نتوانسته‌ایم به آن فرم ایده‌آل خود برسیم و دلیل آن هم، عدم آگاه‌سازی صحیح است ولی این رشته همانطور که گفتم طرفداران زیادی در سطح کشور پیدا کرده است. 

الان بیشتر استان‌های آبی کشور از انجمن درخواست کرده‌اند که در شهرهای آن استان‌های کلاس‌های آموزشی برگزار شود، چرا‌که آنها درک کرده‌اند که دانش باید در کنار مهارت باشد. 
رئیس کمیته آموزش جت اسکی کشور در پاسخ به این‌که فاصله ایران با کشورهای مطرح آسیایی تا چه حدی است، یادآور شد: به هر حال ورزش‌های آبی نیاز تمرین دارند و برای این‌که شما بتوانید خود را به یک مرحله بین‌المللی برسانید بایستی باید تمرینات مستمر انجام دهید  چراکه در ورزش‌های آبی در کنار مهارت به سرعت نیز نیاز است. ما نمی‌خواهیم بگویم که در آسیا خیلی جلو هستیم ولی خیلی هم عقب نیستیم. مثلا امارات 24 ساعته در حال برگزاری مسابقات است و در این رشته فعالیت خیلی خوبی دارد ولی در مسابقات خصوصی که سال گذشته بچه‌های ما در آن شرکت کردند، مقام‌های خوبی آوردند ولی این نشان داد که خیلی هم از آنها عقب نیستیم. در تایلند مسابقات جت اسکی با حضور ورزشکاران حرفه‌ای برگزار می‌شود و این مسائل نشان می‌دهد که ما باید خود را به مرحله‌ای برسانیم که در مقام‌های بالا قرار بگیریم، چراکه الان در حد متوسط هستیم. در کل برای کشوری که تازه کار را شروع کرده است و توانسته در مدت زمان کم خودش را به مسابقات آسیایی برساند، خیلی خوب است و این نقطه قوت ما است. البته استان‌های ما تاثیر زیادی در این عملکرد داشته‌اند. استان‌های مازندران و گیلان استقبال بسیار خوبی از این رشته کردند و کلاس‌های بیشتری در آن استان‌ها برگزار کرده‌ام ولی در استان‌های جنوبی (‌سیستان بلوچستان، هرمزگان، جزیره کیش، بوشهر، خوزستان) این رشته در حال جا افتادن است.

ذاکری در ادامه گفت‌وگو با بیان این‌که آینده‌ خوبی برای این رشته پیش‌بینی می‌کند، خاطرنشان کرد: ما علاوه بر این‌که برای مصرف‌کنندگان فعالیت می‌کنیم، برای ساختن کادر انجمن هم فعالیت می‌کنیم. همین الان ما کادرهای فنی بسیار قدری داریم و علاوه بر آن در حال تشکیل کادر آموزشی هستیم. خود ما در بخش انجمن گسترش کار داده‌ایم. این بدین معنی‌ای که ما هم برای مصرف‌کنندگان کار می‌کنیم و هم برای انجمن. یکی از مهم‌ترین اهداف کلی ما در این است که با توجه به این‌که دریا قوانین بین‌المللی خاص خود را دارد، اکثر کار ما به شکلی است که هم تابع قوانین سازمان جهانی دریانوردی باشیم و هم تابع قوانین وزارت ورزش و جوانان باشیم که این مساله خیلی مهم است، چراکه ساختار بچه‌هایی که در حال پرورش هستند باید در هر دو قسمت آگاهی داشته باشد. 

نام:
ایمیل:
* نظر: