bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۷۴۴
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۵ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۴
در دهه‌های اخیر به‌ منابع‌ انسانی‌ به‌‌عنوان‌ عنصری‌ هوشمند توجه‌ شده‌ است‌ که‌ با مهارت‌ و خلاقیت‌ خود می‌تواند نقش‌ اساسی‌ در سیستم‌ ایفا ‌کند.
در دهه‌های اخیر به‌ منابع‌ انسانی‌ به‌‌عنوان‌ عنصری‌ هوشمند توجه‌ شده‌ است‌ که‌ با مهارت‌ و خلاقیت‌ خود می‌تواند نقش‌ اساسی‌ در سیستم‌ ایفا ‌کند. ‌نیروی‌ انسانی‌ کارآمد جزء سرمایه‌های‌ ارزشمند یک کشور به‌شمار می‌آید. اساسا «سرمایه دانشی» از «سرمایه تولیدی» بسیار مهم‌تر است. 

کشورهای‌ درحال‌ توسعه‌ از سرمایه‌ انسانی، بیش از سرمایه فیزیکی بهره‌ دارند. «توسعه پايدار»، انسان‌محور است و با توجه به گستردگي مباحث و قابليت هاي بسيار آن به‌سرعت به مهم‌ترين مناظره کنوني و نيز يکي از مهم‌ترين چالش‌هاي دهه‌هاي اخير تبديل شده است. 
بنابراين، دانش و دانايي ملي، رکن اصلي توسعه و نظام آموزشي و هم گذرگاه نيل به دانايي ملي به‌شمار مي‌آيد و جامعه زماني به اهداف خود دست مي‌يابد که از طريق توسعه انساني مسير خود را هموار کند.‌

یکی از عوامل توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی، گسترش آموزش و تربیت نیروی انسانی کارآمد است. اگر جامعه‌ای بخواهد نظام اقتصادی‌، صنعتی‌، سیاسی و اجتماعی خویش را دگرگون سازد و آن را با مقتضیات جدید همساز کند، ناچار است که سیاست جامعی در توسعه نیروی انسانی داشته باشد و این میسر نیست مگر این‌که به منابع انسانی به‌عنوان سرمایه‌ای هنگفت بنگریم و تلاش همه‌جانبه در آموزش و پرورش آن کنیم. در قرآن کریم همچنین آمده است: آیا برابرند آنان که می‌دانند با آنان که نمی‌دانند؟ از این آیه شریف چنین استنباط می‌شود که در پیشگاه خداوند متعال به‌عنوان مدیر برتر عالم هستی، بین افراد دانا و نادان تفاوت بنیادین وجود دارد، بنابراین، منابع انساني کارآمد باعث افزایش سرمایه، بهره‌برداری از منابع مختلف جامعه و ساخت و تولید روزافزون می‌شود. 

كشوري كه نتواند مهارتها و دانش مردمش را توسعه دهد و از آن در اقتصاد ملي به نحو مؤثري بهره‌برداري كند، قادر نيست هيچ چيز ديگري را توسعه بخشد. بنابراین  سازمان ها می بایست بر روی آموزش صحیح نیروی انسانی خویش مترکز شوند. آموزش بر روی رفتار افراد سازمان تاثیر دارد و باعث تغییر در رفتار می‌گردد. دوره‌هاي آموزشي بايد قدرت آن را داشته باشند كه ضرورت تغيير و نیاز به آن را در سازمان به كاركنان نشان دهند. در بطن دوره‌هاي آموزشي است كه كاركنان بايد از وظايف خود و شيوه‌هايي كه براي برآوردن انتظارات شغلي وجود دارد آگاه گردند.امید آنکه در راستای توسعه روزافزون ایران اسلامی، مدیران و سرپرستان سازمان¬ها در راستای پرورش نیروی انسانی کارآمد گام های موثر بردارند و به این موضوع مهم با دید استراتژیک بنگرند.
.

نام:
ایمیل:
* نظر: