bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۷۸۴
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۳ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۴
رییس کل بانک مرکزی گفت: نوع خدمات بانکی از صنعت بانکداری دنیا عقب بوده و نیاز به بروز رسانی دارد که شرایط پساتحریم به تحول نظام بانکی کمک خواهد کرد.
بامداد24:
به گزارش ایرنا، ولی الله سیف جمعه شب درنشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان بوشهر با اشاره به این که عقب ماندگی نظام بانکی با یک تصمیم حل نمی شود افزود:در زمان حاضر کمترین نرخ کفایت سرمایه در دنیا 12 درصد است ولی این آمار در نظام بانکی کشور بطور معدل 4.5 درصد است. 

سیف اضافه کرد: در این 4.5 درصد آمار منفی نیز وجود دارد زیرا این رقم به عنوان رقم معدل محسوب شده است. 
وی یادآورشد: حجم تسهیلات غیرجاری و معوق کشور نیز نگران کننده است و مقصر این امر تسهیلاتی است که بصورت تحمیلی و تکلیفی بر بانک ها وضع شده است. 
رییس کل بانک مرکزی گفت: نظام بانکی باید برای بخش خصوصی بماند و نه اینکه به ابزاری برای رفع تنگناهای دولت تبدیل شود. 

وی اظهارداشت: مهمترین مساله کنونی کشور رکود و خروج از این وضعیت است که نظام بانکی باید در این راستا بطور جد نقش خود را ایفا کند و در کنار آن کاهش تورم را نیز دنبال کند. 
سیف ادامه داد: موفقیت در کاهش نرخ تورم از بالای 40درصد به حدود 15 درصد نیز نباید اکتفا کرد بلکه باید برای تک رقمی شدن آن نیز اقدام جدی صورت گیرد. 
وی یادآورشد: ستاد رفع موانع تولید که در استان ها فعال شده باید محیط تفاهم و درک متقابل بخش خصوصی و بانک ها باشد. 

رییس کل بانک مرکزی افزود: ستاد رفع موانع تولید محلی برای شفاف سازی و کارکارشناسی است که باید در آن بر حسب تشخیص استانداران راهکاری مناسب برای معضل های بوجود آمده طراحی شود. 
سیف گفت: منابع تسهیلاتی نظام بانکی محدود است از این رو باید منابع را در سمتی که بیشترین بازدهی و اثر بخشی دارند هدایت کرد. 
وی یادآورشد: زنجیره تولید حلقه هایی به هم پیوسته بوده و چنانچه یک حلقه آن دچار اختلال شود سایر حلقه ها نیز متاثر خواهند شد. 
سیف افزود: نظام بانکی کشور با تحریم های لحاظ شده در مقطعی وضع بسیار ناگواری داشت تا جایی که هدف گذاری ها بر فلج کردن آن بود. 

وی یادآورشد: در جریان تحریم همچنین برخی جیره خوار داخلی و خارجی ایجاد شده بود که این وضعیت در آینده برطرف خواهد و قطعا افزایش ظرفیت تولید و رشد اقتصادی را نیز در بر خواهد داشت. 
سیف گفت: بانک ها و بنگاه های اقتصادی به منظور پیشرفت خود باید درک متقابلی از یکدیگر داشته باشند. 
سیف همچنین با تاکید بر حل مشکل بنگاه های اقتصادی عنوان کرد: این که حل مشکلی از بنگاه ها را به آینده موکول کنیم منطقی نیست زیرا احتمال گسترده تر شدن دامنه آن معضل افزایش پیدا می کند. 
وی گفت: در وضعیت فعلی بهترین راه برای برون رفت از رکود اولویت بندی تسهیلات اعطایی است. 

رییس کل بانک مرکزی اضافه کرد: در این مدت دامنه نوسانات نرخ ارز کاهش پیدا کرده و قطعا مهمترین گام برای رشد اقتصادی ثبات در اقتصاد و قابل پیش بینی بودن آن است. 
سیف همچنین با اشاره به اینکه مسکن مهر یک نمونه ناصحیح برای استفاده از منابع بانک مرکزی بود، افزود: برای این مهم باید 75 میلیون نفر هزینه آن را پرداخت کنند و این در شرایطی بود که بخشی از این جمعیت زیر خط فقر بوده و امکان پرداخت را نداشتند ولی با این وضع با تلاش های که انجام شد آن را مدیریت و حل کردیم. 
وی ادامه داد: بانک مرکزی نسبت به آمار ارایه شده نیز حساسیت و تعصب فراوانی دارد زیرا به عقیده دولت تدبیر و امید یکی از نیازهای رشد و توسعه شفاف سازی آمار ارایه شده است. 
سیف به نمایندگی از هیات دولت تدبیر و امید عصر روز پنجشنبه به استان بوشهر سفر کرده است. 
نشست با استاندار و امام جمعه ، بازدید از چند طرح صنعتی ، نشست در شورای هماهنگی بانک ها و کارگروه اشتغال و سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه از دیگر برنامه های سفر رییس کل بانک مرکزی به استان بوشهر بود.
نام:
ایمیل:
* نظر: