bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۸۰۹۹
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۷ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۶
مروی بر کارنامه یک شهرداری؛
بندر بوشهر این روزها زیباتر از گذشته است، این را از هر فردی که می‌خواهید بپرسید، فرقی هم نمی‌کند. شاید برای شمال جالب باشد که در این شهر چه رویداد مهمی بوده است که باعث شده تا این بندر زیباتر باشد. کسانی که سه سال پیش به بوشهر آمده‌اند، کافی است امروز هم به اینجا سفر کنند، خروجی آن مشخص است. همه این حرف ما را تائید خواهند کرد.
بامداد جنوب: بندر بوشهر این روزها زیباتر از گذشته است، این را از هر فردی که می‌خواهید بپرسید، فرقی هم نمی‌کند. شاید برای شمال جالب باشد که در این شهر چه رویداد مهمی بوده است که باعث شده تا این بندر زیباتر باشد. کسانی که سه سال پیش به بوشهر آمده‌اند، کافی است امروز هم به اینجا سفر کنند، خروجی آن مشخص است. همه این حرف ما را تائید خواهند کرد.

در همین روزنامه بامداد جنوب در طول دو سال گذشته رویدادهای بسیاری را در مورد شهرداری بندر بوشهر انعکاس داده‌ایم، از جمله انتشار ده‌ها مورد مناقصه مختلف برای نوسازی و بازسازی چهره شهر در روزهایی که حتی پولی هم در کشور وجود نداشت. مناقصه‌هایی که خیلی سریع زیر کار می‌رفت و به‌جز یکی دو مورد که دلیل فنی و مشکلات خاص دارد، بقیه یا تکمیل شده و یا در حال تکمیل شدن است. نکته جالب اما، مخالفت عده‌ای خاص با این پروژه‌ها و نوسازی فضای شهری مرکز استان است.

دلیل این مخالفت‌ها هم از همان ابتدا مشخص بود، برخی‌ها که هم پول دستشان است و هم زور، دوست ندارند که اتفاق خاصی در بندر بوشهر بیفتد، در حالی که دستاورد خاصی در حوزه مدیریتی‌شان نداشته‌اند، دیگران را ببینند که با اندک بودجه‌ای،‌ کارهای بزرگی می‌کند. در این مسیر البته برخی هم ایرادات و انتقاداتی به عملکرد شهرداری بندر بوشهر داشته‌اند و قرار هم نیست انسان در حوزه اجرائی، بدون ایراد باشد. این ایرادات اگر در حوزه فنی باشد، که پذیرفتنی است اما برخی اوقات هم مشاهده شده که این طرح‌ها و پروژه‌ها به شکل غیرقابل باوری، در حوزه سلیقه‌ای مورد انتقاد قرار گرفته و می‌گیرند.
روز گذشته روابط عمومی بندر بوشهر کار خوبی کرد و برخی از این پروژه‌ها را با تصویر و اطلاعات آماری در اختیار شهروندان قرار داد. ما هم طبق رسالت اطلاع‌رسانی خود، تصمیم گرفتیم ظرف امروز و فردا 11 پروژه را که به پایان رسیده و آنها بهره‌برداری شده است، با زبان خود معرفی کنیم. این مهم هم بر اساس قاعده همکاری متقابل میان رسانه‌ها و نهادهای خدماتی صورت گرفته است. 

نخستین موردی که قصد پرداختن به آن را داریم، موضوع مهم بازگشایی گذرها در سطح شهر است. بوشهر هر چند شهر بزرگی نیست، اما این روزها خارج شدن از ترافیک سنگین آن حوصله می‌خواهد و کسی هم نیست که نداند بیرون آمدن از برخی از محلات تا چه اندازه سخت است. یکی از اقدامات خودب شهرداری بندر بوشهر در طول چند سال گذشته، بازگشایی گذرها بوده است. بر اساس آمار موجود، از سال 1392 تا 1395 در مجموع 16 گذر در این شهر بازگشایی شده است که عدد سال 1395 بیش از یک سوم را در بر می‌گیرد،‌ یعنی شش گذر که این اقدامات هم بدن خرید و واگذاری املاک مردم و هزینه‌های مالی میسر نبوده است.
پارک‌های محله؛ از آن دست اقداماتی که در همه کشور به شدت رو به گسترش گذاشته تا در شرایط سخت و ترافیک فراوان، خانواده‌ها بتوانند خیلی ساده و در کمترین مسافت از محل سکونت خود به وسایل بازی دسترسی داشته باشند. در سال 1392 همه آنچه که روی داده بود، تنها بهسازی پارک مادر بود. در سال 1393 در مجموع دو پارک محله‌ای احداث شد، این رقم در سال 1394 به عدد قابل توجه 14 پارک رسید که برخی از آنها از یک پارک محله‌ای هم بزرگ‌تر بودند. در سال 1395 هم با تکمیل فضای شهری، سه پارک حاشیه‌ای احداث شد.

به گزارش بامداد جنوب، آمارها در حوزه آسفالت خیابان‌های اصلی شهر هم گویای رشد شتابنده است. شهر این روزها تن‌پوش سیاه و تمیزی را بر خود دیده که دست‌اندازی در آن نیست. هر چند هنوز جای کار زیاد است اما وقتی نسبت به سال 1392 آن را می‌سنجیم، تفاوت را احساس می‌کنیم. بزرگ‌ترین کار در سال 1394 صورت گرفت که 157500 متر مربع از خیابان‌های شهر آسفالت شدند. این رقم در سال 1392 تنها 13هزار متر و در سال 1393 16640 متر بود باقیمانده طرح‌های آسفالت هم در سال 1395 روی داد که به عدد 70هزار مترمربع رسید و این اقدامات همچنان در دستور کار شهرداری بندر بوشهر قرار دارد.
یکی دیگر از طرح‌ها، نهضت آسفالت کوچه‌های خاکی بود که سیمای مرکز یک استان زرخیز را نه چندان دلچسپ کرده بود. در این نهضت آسفالت که با همیاری خود اهالی صورت گرفت، بسیاری از کوچه‌ها و پس‌کوچه‌های دورافتاده‌ترین محلات شهر هم آسفالت شد،‌ اقدامی که باعث شده تا این روزها حرکت در سطح شهر آسان‌تر شود. شاید جالب باشد که بدانید در سال 92-93 چیزی حدود 68 کوچه و در سال 94-95 بالغ بر 393 کوچه لباس سیاه بر تن کردند تا خاک زندگی مردم را آلوده نکند.

بهسازی میدان‌های شهر هم در دستور کار قرار گرفت. پنج میدان در نقاط مختلف شهر بازسازی و نوسازی شدند، 9 زمین چمن هم در مناطق مختلف شهر به‌صورت محله‌ای احداث شد تا در حوزه تربیت بدنی و مسابقات محله‌ای هم گام مهمی برداشته شود. لازم است به مساله زیباسازی شهر هم اشاره کنیم، در حالی که در سال 92، 18 هزار مترمربع، در سال 93 چیزی بیش از 16 هزار مترمربع فضای سبز اجرا شده بود، در سال 1394 بالغ بر 46هزار مترمربع و در سال 1395 نیز بیش از 254هزار مترمربع فضای سبز شهری ایجاد شد که در نوع خود رکوردی بزرگ به شمار می‌رود.
ادامه این گزارش را فردا با هم می‌خوانیم. 

نام:
ایمیل:
* نظر: