bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۹۰۰۸
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۳ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۶
مدیرکل آموزش و پرورش استان:
امروز لازمه همراهی و مشارکت خانواده‌ها در همه ابعاد آموزش و پرورش، یک ضرورت است. سازمان آموزش و پرورش از نظر زیرساخت‌های سخت‌افزاری با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند اما از نظرگاه نرم‌افزاری که مهم‌ترین بخش آن نیروی انسانی است خوب ظاهر شده و موفق عمل کرده است.
بامدادجنوب- خدی خرم‌آبادی:
روز گذشته نشست خبری مدیرکل آموزش و پرورش استان با اصحاب رسانه به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد. 
در این نشست که راس ساعت 11:30 دقیقه با اندکی تاخیر از سوی خبرنگاران و اصحاب رسانه در سالن کنفرانس خانه معلم برگزار شد، مدیرکل آموزش و پرورش استان با بیان این‌که طرح‌ها و برنامه‌های آموزش و پرورش بدون مشارکت‌های مردمی راه به جایی نمی‌برد، گفت: امروز لازمه همراهی و مشارکت خانواده‌ها در همه ابعاد آموزش و پرورش، یک ضرورت است. سازمان آموزش و پرورش از نظر زیرساخت‌های سخت‌افزاری با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند اما از نظرگاه نرم‌افزاری که مهم‌ترین بخش آن نیروی انسانی است خوب ظاهر شده و موفق عمل کرده است. 

ناصر کرمی با اشاره به طرحی که امسال وارد سال سوم اجرائی می‌شود، افزود: طرح تقویت بنیه علمی دانش‌آموزان با حمایت‌های استاندار دستاوردهایی از قبیل ارتقای یک نمره در نمرات نهایی دانش‌آموزان که رقم قابل توجهی است، کسب 124 رتبه زیر هزار در کنکور 95 و ارتقای جایگاه کنکور از 21 به 18 نقطه قوتی است تا با تلاش بیشتری این طرح را ادامه دهیم. 
وی در خصوص مشکلات و کاستی‌های این نهاد در طرح تقویت بنیه علمی دانش‌آموزان با تاکید بر این‌که یکی از چالش‌هایی که هم‌اکنون مجموعه آموزش ‌و پرورش استان در اجرای این طرح با آن مواجه است، همراهی نکردن برخی دستگاه‌های نظارتی است که سبب کندی کار ما شده است، تصریح کرد:  این در حالی است که آموزش و پرورش هیچ مورد مبهم و هیچ‌گونه پنهان‌کاری ندارد و تمام بودجه‌ها در جایگاه قانونی خودش هزینه شده که کاملا روشن و قابل ردیابی است.

به گفته کرمی، با توجه به نقش شوراهای شهر و روستاها و دهیاری‌ها در اجرای این طرح ضروری است که این بخش‌ها نیز با آموزش و پرورش همراهی کنند. متاسفانه برخی نهادها به وظایف و مسوولیت‌های اجتماعی خود عمل نمی‌کنند، شهرداری‌ها باید بدهی خود را به این سازمان پرداخت کنند تا آموزش و پرورش بتواند در راستای محقق کردن اهداف و برنامه‌های آموزشی و پرورشی دانش‌آموزان گام‌هایش را محکم‌تر بردارد و به‌دنبال آن نتایج بهتری نیز به دست بیاید. 
این مسوول در پاسخ به این سوال بامداد جنوب که آیا در زمینه آموزش و پرورش سازمان مردم‌نهادی فعال است یا خیر، خاطرنشان کرد: سازمان مردم‌نهادی که براساس تعریف دقیق سازمان‌های مردم‌نهاد در این خصوص فعال باشد وجود ندارد اما موسسات خیریه و شوراها تا حدودی در این زمینه فعالیت می‌کنند. 

مدیرکل آموزش و پرورش استان در ادامه با اشاره به انتخاب رشته کنکوری‌ها تصریح کرد: امسال 18پایگاه انتخاب رشته آزمون سراسری دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در مناطق و شهرستان‌های این استان راه‌اندازی و فعال شده است.
کرمی با تاکید بر این‌که این پایگاه‌ها از19 تا 23 مرداد جاری در سراسر استان فعال هستند و در صورت تمدید زمان انتخاب رشته از سوی سازمان سنجش امکان تمدید مهلت فعالیت این پایگاه‌ها تا 26 مرداد وجود دارد، گفت: دانش‌آموزان انتخاب رشته را به روز آخر موکول نکنند. امسال 72 مشاور و 54 نفر از عوامل اجرائی آموزش دیده ‌در پایگاه‌های انتخاب رشته استان کار انتخاب رشته داوطلبان را انجام می‌دهند.

کرمی با اشاره به این‌که یک جلسه مشاوره فردی یا گروهی رایگان برای دانش‌آموزان انجام می‌شود، افزود: با توجه به این‌که امکان جابه‌جایی در دانشگاه‌های پذیرفته شده بعد از قبولی وجود ندارد، به همین دلیل دانش‌آموزان و والدین آنها نسبت به انتخاب خود حساسیت بیشتری نشان دهند، زیرا با این انتخاب سرنوشت فرزندانشان رقم می‌خورد.
کرمی در ادامه با بیان این‌که قانون دسترسی آزاد به اطلاعات و حقوق شهروندی در مجموعه آموزش و پرورش استان آغاز شده و عملکرد و شاخص‌ها برای همگان در دسترس است و می‌توانند آن را رصد کنند، یادآور شد: تجمیع مدارس در سطح استان نه بر اساس نرم کشوری برای تشکیل یک کلاس یا مدرسه یا کمبود معلم انجام می‌شود بلکه کیفیت آموزش مهم است و در این راستا سعی شده هر جا تجمیعی انجام شود، صرفا برای ارتقای کیفی باشد.

به گفته این مسوول، بررسی‌ها نشان می‌دهد که ‌با هزار و 950 نفر معادل با 47 هزار ساعت کمبود معلم داریم که با اضافه تدریس، استفاده از نیروهای بازنشسته آموزش و پرورش، خرید خدمت در مدارس کار و دانش و استفاده از نیروهای حق‌التدریس به دنبال رفع این چالش هستیم.
وی در ادامه تاکید کرد: طی سه سال آینده نزدیک به دو هزار نفر از همکاران آموزشی ما به افتخار بازنشستگی نائل می‌شوند که با توجه به این‌که سالانه از طریق دانشگاه فرهنگیان بین دویست تا سیصد نفر دانشجو می‌گیرد و حداقل هر دوره آموزشی چهار سال طول می‌کشد مشکلات مضاعفی را بر پیکره آموزش و پرورش استان ایجاد می‌کند.

نشست صمیمی مدیرکل آموزش و پرورش با همراهی خوب روابط عمومی این سازمان و جمعی از معاونانش به پایان رسید اما نکات و چالش‌هایی که ناصر کرمی به آنها اشاره کرد، در راستای مرتفع کردن کاستی‌های این سازمان جای تامل دارد تا به راحتی و سرسری از کنار آنها نگذریم. سازمان‌های مردم‌نهادی که در حوزه محیط زیست، میراث فرهنگی و گردشگری و ... در سطح استان فعالیت می‌کنند کم نیستند، این در حالی است که وجود پررنگ یک سمن می‌تواند به کمک آموزش و پرروش بیاید و بخشی از موانع و کاستی‌ها را از میان بردارد که جا دارد شهروندان و فعالان اجتماعی به این نکته توجه وافر داشته باشند تا بتوانیم در حوزه آموزش و پرورش شاهد اتفاقات مثبتی باشیم. 

نام:
ایمیل:
* نظر: