bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۹۰۴
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۸ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۴
جواد شکریان:
روز گذشته گزارش اصلی صفحه سه روزنامه بامداد جنوب در‌خصوص حرف‌های یکه‌زارع، رئیس شرکت ایران‌خودرو بود. از زمانی که مردم در اقدامی خودجوش برای دفاع از حق و حقوق خود، اقدام به نخریدن خودروهای صفر ساخت داخل کردند، خودروسازان در مصاحبه‌های خود نسبت به این موضوع موضع گرفته و در اظهارنظرهای مختلف، این حرکت را محکوم کردند و همگی بر افزایش قیمت خودرو تاکید داشتند. درست حرکتی در خلاف خواسته‌های بحق مردم.


خودروسازان داخلی که به‌عقیده کارشناسان، سال‌هاست از انحصار بازار داخلی خودرو سود می‌برند، دیگر این انحصار را حق قانونی خود دانسته و انواع و اقسام بی‌عدالتی‌ها را بر مردم ایران تحمیل کردند. این بی‌عدالتی‌ها از تاخیر در تحویل خودروهایی که ماه‌ها قبل پولشان پرداخت شده، تغییر بدون اطلاع در رنگ و موارد درخواستی مشتریان، تا نبود خدمات پس از فروش درخور مشتری را در بر می‌گیرد. کم‌توجهی خودروسازان به مشتری که اتفاقا در عصر مشتری‌مداری اتفاق می‌افتد تا جایی پیش رفته بود که مشتریان درمانده این شرکت‌ها، گذاشتن دستگاه پخش، ترمز ABS و حتی بالابر برقی شیشه عقب را یک آپشن می‌دانند. مردمی که واقعا لیاقت بیشتر از اینها را دارند.
مردمی که با دادن رای اعتماد به دولت تدبیر و امید، از این دولت انتظار داشتند تا پس از برداشته شدن تحریم‌ها از پیش پای ملت، زمینه کاهش قیمت خودرو و افزایش کیفیت آن را فراهم آورد. انصافا هم این دولت در این زمینه تلاش خود را به‌کار بسته و تا حدود زیادی هم موفق عمل کرده است.

اما درست در زمانی که مردم از خواسته‌های بحق خود می‌گویند و انتظار کاهش قیمت خودرو را دارند، نعمت‌زاده، وزیر صنعت در اظهار نظری عجیب، حق را به خودروسازان داده و از افزایش قیمت خودرو ازسوی آنها حمایت کرده است تا با ریختن آب پاکی روی دست مردم، تشکیل کمپین نخریدن خودرو از سوی مردم را خیانت به کشور عنوان کند. نکته قابل توجه این است که چگونه است که آقای وزیر تا پیش از این، بلاهای وارد شده از‌سوی خودروسازان به مردم را خیانت به مردم و کشور اعلام نکرده است؟ وقتی که می‌داند برخی خودروهای داخلی، به‌تنهایی بیش از کل جنگ هشت ساله تحمیلی در ایران جان مردم را گرفته است.
بر همین اساس، وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص کمپین نخریدن خودروهای صفر داخلی گفت: اگر کسی چنین کمپینی را دنبال کند، به نیروی انسانی و اشتغال و تولید داخلی و درآمد ملی خیانت می‌کند.

محمدرضا نعمت‌زاده، روز گذشته در نشستی خبری به مناسبت هفته دولت، با بیان این‌که چه کسی گفته است که خودرو ارزان می‌شود، تصریح کرد: عده‌ای به حق یا ناحق موضوعی را درباره این‌که «خودرو نخرید، ارزان می‌شود» مطرح می‌کنند اما ما، خودروسازان و شورای رقابت نگفته‌ایم که خودرو ارزان می‌شود. سال گذشته بیش از یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شد و پیش‌بینی می‌شود امسال دو برابر شود.

وی با تاکید بر حمایت همه‌جانبه از تولید داخلی و مصرف کالاهای ساخت داخل در خصوص کمپین نخریدن خودروهای صفر داخلی تصریح کرد: اگر کسی چنین کمپینی را دنبال کند به نیروی انسانی و اشتغال و تولید داخلی و درآمد ملی خیانت می‌کند.
نعمت‌زاده با بیان این‌که بخشی از توقف تولیدات خودروسازی‌ها مربوط به تعطیلات تابستانی آنها بود و به هر صورت مقداری رکود در کالاهای بادوام در کشور وجود دارد و شاید هم برخی از رسانه‌ها کم و بیش مطالبی می‌نویسند، خاطرنشان کرد: مردم انتظار دارند بعد از مذاکرات 1+5 شاید یک تغییراتی در قیمت باشد و به همین دلیل اگر مصرف ضروری نداشته باشند دست نگه می‌دارند، هیچ مشکلی در فروش نیست و به‌طور عموم در لوازم خانگی، اتومبیل و کالاهایی که نیاز روزمره نیست شاید در این یکی دو ماه پنج تا شش درصد افت بازار داشته باشیم که طبیعی است.
نعمت‌زاده درباره خروج خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل تصریح کرد: خروج خودروهای فرسوده در حال انجام است و به‌خاطر محدودیت منابع بودجه نمی‌شود خیلی سرعت بیشتر داد و این موضوع را دوستان دیگر ما در نهاد ریاست جمهوری دنبال می‌کنند، البته هرچه زودتر این کار را انجام دهیم، بیش از ‌هزار خودروی سواری کاربراتوری کاملا فرسوده با سن بیش از 20 سال در کشور داریم که به‌طور حتم باید از چرخه حمل و نقل کنار برود که مصرف این خودروها 40 تا 50 درصد بیشتر از خودروهای یورو4 است که ما تولید می‌کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: اگر خروج خودروهای فرسوده را از چرخه حمل و نقل سرعت ببخشیم این به بازار خودرو کمک می‌کند، ادامه داد: 
وی در پاسخ به این سوال «عدم رضایت مردم از کیفیت خودروهای ساخت داخل را قبول دارید؟» گفت: مردم خودشان باید تصمیم بگیرند، ما فکر می‌کنیم خودروها طبق استاندارد تولید می‌شود و هر روز کیفیت بهتر و بیشتر می‌شود اما خیلی جای کار دارد.
نعمت‌زاده افزود: دوستان به‌شدت روی مسائل کیفی و نوآوری‌ها کار می‌کنند و آنچه ما شاهد هستیم و خودم هر دوهفته یک بار جلسه دارم این است که یک مقدار کم‌لطفی است که نسبت به تولیدات داخلی چنین تبلیغ شود، من آنچه می‌توانم شاهد باشم دوستان در خودروسازی و در مراکز تحقیقاتی فعالیت می‌کنند و به‌طور قطع ما استانداردهای ملی و محیط زیست را رعایت می‌کنیم و اگر غیر از این باشد خودروها شماره گذاری نمی‌شود.


 

نام:
ایمیل:
* نظر: