bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۹۰۹
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۳ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۴
اگر کسی کتاب خروس ابراهیم گلستان را خوانده باشد، می‌داند که رفت و آمد از همان زمان به جزیره طلایی چقدر سخت بوده است و امروز هم با وجود گسترش وسایل ارتباطی، هنوز سفر به این جزیره سخت است.
بامدادجنوب- هدی خرم‌آبادی: در جزیره مرجانی و کوچک خارگ که منطق‌ها حکم می‌کند خبر و حادثه کمتری وجود داشته باشد اما این جزیره کوچک آنقدر سوژه و خبر در درون خود داشته که تا کنون بارها موضوع گزارش‌های مختلف روزنامه بامداد جنوب شده است. بنا بر رسالت روزنامه‌نگاری و عهد و پیمان قلممان، کمبودها و مسائل مطرح در این جزیره را انتقال می‌دهیم شاید که مسوولان توجه و نگاهشان به درّ یتیم خلیج فارس و به‌عبارتی قلب منابع نفتی ایران ویژه شود و در همین راستا مردم محروم و رنج کشیده آن پس از مدت‌ها به اندک رفاهی نسبی دست یابند.

اگر کسی کتاب خروس ابراهیم گلستان را خوانده باشد، می‌داند که رفت و آمد از همان زمان به جزیره طلایی چقدر سخت بوده است و امروز هم با وجود گسترش وسایل ارتباطی، هنوز سفر به این جزیره سخت است.

از مدت‌ها پیش در پی اعترا‌ض‌های مردمی به‌علت خرابی کشتی که در مسیر خارگ-بوشهر فعالیت می‌کرد، زمزمه و شایعه فعال شدن کشتی جدیدی که در مدت 45 دقیقه در این مسیر شروع به کار خواهد کرد، زبانزد خاص و عام شد. با وجود این چشم‌انتظاری، صبر مردم به سر آمده و به‌نظر می‌رسد این شایعه را مانند شایعات دیگر و وعده‌های دیگر مسوولان به فراموشی سپرده شده باشند. گویا مردم خارگ تن به قضا داده و راضی به سرنوشت خود شده‌اند. ساکنان خارگ دیگر به وعده‌های مسوولان در این زمینه باور ندارند، چراکه وعده از حد بشد و خبری از محقق شدن آن وعده‌ها نیست.



با تمام این نقدها و نظرها، شایعات بالاخره به حقیقت نزدیک خواهد شد و قرار است به‌زودی کشتی جدیدی بین بندر بوشهر تا جزیره خارگ فعال شود. این خبر در حالی منتشر می‌شود که انتظار می‌رود حمایت‌های دولتی از این خط کشتیرانی بیش از پیش شود.

به همین مناسبت با خسرو مومنی، مالک کشتی جدید که شایعه آن از مدت‌ها پیش بر سر زبان‌ها افتاده بود، گفت‌و‌گو کردیم. وی به خبرنگار بامداد جنوب با تائید خبر عملیاتی شدن کشتی مسافربری «گلاره» گفت: این کشتی‌از مدت‌ها پیش قرار بوده که در مسیر راه بیفتد اما بنا به دلایلی هنوز راه نیفتاده است. مومنی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که دلایل اصلی این تاخیر چیست، تاکید کرد: بحث‌های زیادی در این رابطه وجود داشته، یکی از این بحث‌ها که بسیار هم حائز اهمیت بوده، بحث فنی و آبخورهای اسکله بوشهر بود که در حال حاضر حل شده است. بحث بعدی رایزنی و تعامل با اسکله والفجر بوشهر است که پس از رسیدن به یک تفاهم جامع، هفته آینده کشتی به آب انداخته خواهد شد. وی درباره این‌که این تعامل و رایزنی در چه زمینه‌ای است که روند را طولانی کرده، تصریح کرد: در آغار اندکی اختلاف سلیقه در خصوص هزینه‌ها و تخلیه شناور وجود داشت. اسکله والفجر می‌گوید که پس از تخلیه باید نقل مکان کرده و در جای دیگری پهلوگیری کنید و این امر برای ما امکان‌پذیر و مقرون به صرفه نیست. به هر حال اگر قبول کنند، این کشتی هر چه سریع‌تر برای رفاه حال شهروندان این جزیره به آب انداخته خواهد شد.

 مالک این کشتی می‌گوید: در یک ماه گذشته گلاره را برای سر پا ماندن به‌صورت آزمایشی به آب انداختیم و روز سه‌شنبه هم این کار را انجام می‌دهیم. این آزمایش بدون مسافر و تنها با پرسنل کشتی و حضور کارشناسان صورت می‌گیرد. مومنی در پاسخ به این سوال که قرار بود کشتی جدید و نویی در این مسیر فعال شود، یادآور شد: این کشتی کاملا نو نیست و بازسازی شده است. وی درباره مدت‌زمانی که این کشتی در مسیر خارگ-بوشهر طی خواهد کرد، گفت: پیش از جداسازی پایه‌ها آبخور کشتی 5 متر بود اما در حال حاضر آبخور آن 3 متر شده است، بنابراین گلاره با طی 1:45 دقیقه در این مسیر تردد خواهد کرد. وی افزود: با توجه به تحریم‌ها خواستار افزایش قیمت بلیط که در حال حاضر 20 هزار تومان است شده‌ایم.
فرماندار بوشهر نیز با تائید خبر راه‌اندازی کشتی جدید در مسیر بوشهر – خارگ آن را هدیه‌ای به مردم خوب جزیره دانست و گفت: این کشتی که قرار بود همزمان با هفته دولت حرکت خود را آغاز کند به‌دلیل مرخصی کارکنان و کاپیتان آن، این مساله با تاخیر مواجه شد.

حسن ابراهیمی با تاکید بر این‌که با رایزنی‌های صورت گرفته با مسوولان امر همه مشکلات در مسیر را‌ه‌اندازی این کشتی حل شده است، گفت: با نفت هم صحبت شده و قرار بر آن شد که به‌صورت روزانه 500 بلیط این کشتی پیش خرید شده تا مالک کشتی با قوت بیشتری کار خود را ادامه دهد.

«گلاره» در حالی از بوشهر به خارگ رفت و آمد خواهد کرد که به ‌نظر می‌رسد با توجه به نزدیکی بندر گناوه و بندر ریگ به این جزیره، لازم است که در آینده‌ای نزدیک کشتی‌های دیگری در سطح و کلاس آن برای رفت و آمد در این مسیر به آب انداخته شوند. با توجه به انگیزه بخش خصوصی برای ورود به این حوزه، در صورت حمایت‌های دولتی، به ‌نظر می‌رسد که بتوان کشتی‌های جدید و به‌روزی را وارد مسیر دریایی کشور کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: