bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۹۳۵۵
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۸ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۶
سامانه جامع شکار به‌زودی راه‌اندازی می‌شود؛
شکار از جمله مقولاتی است که هم آسیب بسیاری به محیط زیست می‌زند و هم با وجود تخلفات گسترده در این خصوص اما همچنان «شکار» معضلی است که صورت می‌گیرد و حیوانات بی‌دفاع در سکوت کامل، قربانی می‌شوند.
بامداد جنوب: شکار از جمله مقولاتی است که هم آسیب بسیاری به محیط زیست می‌زند و هم با وجود تخلفات گسترده در این خصوص اما همچنان «شکار» معضلی است که صورت می‌گیرد و حیوانات بی‌دفاع در سکوت کامل، قربانی می‌شوند. گفته می‌شود برخی از نگاهبانان طبیعت به درخواست مدیران خود و به صورت سفارشی، شکارچیان را به مکان‌های مورد نظر می‌برند!!! و این‌گونه «نگهبان طبیعت، قاتل طبیعت می‌شود»!!!

از آنجا که محیط‌بانان واهمه بسیاری از مدیران خود دارند و این قشر که با درآمدهای اندک، در مناطق سخت ماموریت می‌روند، همواره ترس از اخراج و بیکاری  با آنهاست و همین عامل، دستاویز محکمی است تا پا بر وجدان خود نهند و در خصوص شکار حیوانات بی دفاع سکوت اختیار کنند و مدیران خود را لو ندهند. هر چند که این شکارها همیشه به سفارش مدیران نیست و گاهی خود محیط‌بانان نیز متاسفانه علاقه فراوانی به کشتار حیوانات دارند. 
 منطقه حفاظت شده بیرمی (خاييز) یکی از زيستگاه‌هاي مهم است که داراي تنوع فراوان گياهي و جانوري و چشمه‌های فراوان است. همین عوامل در ايجاد يك اقليم منحصر به فرد در اين منطقه موثر بوده و در اغلب ماه‌هاي سال حضور زيادپرندگان بومي و مهاجر چشم‌انداز زيبايی رابه منطقه می‌دهد. متاسفانه ظرفیت عالی این منطقه و مناطق مشابه، سبب قربانی شدن حیوانات بی‌دفاع می‌شود. همین چند وقت پیش شکارچیان به منطقه بیرمی رفته بودند تا پرنده‌های بی‌زبانی را که برای رفع تشنگی به چشمه‌ها پناه آورده‌اند، هدف گلوله قرار بدهند. 
این در حالی است که همچنان سرنوشت لایحه دفاع از حقوق حیوانات!!! نامشخص و به نظر می‌رسد در حد و اندازه یک شعار!! باقی مانده است، چراکه شکارچیان در گوشه و کنار مشغول شکار هستند و سهمیه فشنگشان هم محفوظ است. 

در همین راستا، مدیر کل حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این‌که سامانه جامع اطلاعاتی شکار در حال تکیمل است، گفت: با کمک این بانک اطلاعاتی دیگر امکان این، وجود ندارد که شکارچی متخلف یک استان در استان دیگر پروانه شکار دریافت کند.
علی تیموری با اشاره به این‌که معاونت محیط زیست طبیعی از مدت‌ها دنبال تشکیل سامانه‌ای بود تا اطلاعات شکارچیان سراسر کشور را جمع‌آوری کند، افزود: ثبت اطلاعات همه شکارچیان از طرف ادار‌ه‌های کل محیط زیست استان‌ها آغاز شده و در حال تکمیل است. 
وی با بیان این‌که سامانه اطلاعاتی شکار ابزاری برای اعمال نظارت دقیق بر موضوع شکار است، تصریح کرد: بعد از این، صدور مجوزهای شکار پرنده و چهارپا حتی در مناطق قرق تنها از طریق این سامانه صورت می‌گیرد.
این مسوول، ضمن اشاره به ثبت تخلفات شکارچیان در سامانه اطلاعاتی شکار، تصریح کرد: سازمان محیط زیست می‌تواند با اتکا به اطلاعات این سامانه مجوز شکار بدهد، بنابراین شکارچیانی که در سطح کشور تخلف شکار دارند، از دریافت مجوز شکار حتی برای پرنده محروم می‌شوند.

تیموری ادامه داد: در گذشته به دلیل این‌که برای این برنامه جامع اطلاعاتی را در سطح کشور نداشتیم، امکان داشت یک شکارچی در استان مازندران تخلف شکار داشته باشد ولی در اصفهان این تخلف شکار ثبت نشده باشد. برای همین می‌توانست در این شهر به راحتی مجوز شکار بگیرد اما در شرایط حاضر سامانه کمک می‌کند همه استان‌ها از تخلفات شکارچیان مطلع باشند و بر اساس آن در مورد صدور پروانه شکار تصمیم بگیرند.
وی با بیان این‌که این سامانه به تازگی راه‌اندازی شده و ادار‌ه‌های کل استان‌ها شروع به ثبت اسامی و اطلاعات شکارچیان کرده‌اند، یادآور شد: این سامانه آنلاین است و به طور مرتب به‌روز می‌شود و اسامی کل شکارچیان کشور و اسامی شکارچیان متخلف ثبت می‌شود.
با وجود منع قانونی برای شکار و اعمال قانون برای شکارچیان، همچنان شکار معضلی زیست‌محیطی است و حال باید منتظر ماند و دید که راه‌اندازی سامانه جامع شکار چه تحولی در آمار شکار ایجاد می‌کند؟ به نظر می‌رسد «انسان‌ها» بی‌رحم‌ترین مخلوق خدا باشند که به خود اجازه می‌دهند موجودات دیگر را از بین ببرند. 

برچسب ها: شکار ، حیوانات ، سامانه
نام:
ایمیل:
* نظر: