bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۹۳۶۵
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۵ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۶
روایت‌هایی از یک اتفاق؛
دو-سه روز پیش خبری در شبکه‌های مجازی مبنی بر منع پذیرش خانمی بارداری در بیمارستان امام خمینی (ره) کنگان که جنینش فوت شده بود، منتشر شد. همراه این خانم باردار در گفت‌وگو با یکی از پایگاه‌های خبری شهرستان عسلویه، اذعان کرده بود: «روز سه‌شنبه بعد از انجام سونو در کنگان وقتی متوجه می‌شوند که جنین هشت ماهه در شکم مادر فوت کرده گفتند شما بومی عسلویه هستید و باید به بیمارستان عسلویه مراجعه کنید.
بامدادجنوب- هدی خرم‌آبادی:
دو-سه روز پیش خبری در شبکه‌های مجازی مبنی بر منع پذیرش خانمی بارداری در بیمارستان امام خمینی (ره) کنگان که جنینش فوت شده بود، منتشر شد. همراه این خانم باردار در گفت‌وگو با یکی از پایگاه‌های خبری شهرستان عسلویه، اذعان کرده بود: «روز سه‌شنبه بعد از انجام سونو در کنگان وقتی متوجه می‌شوند که جنین هشت ماهه در شکم مادر فوت کرده گفتند شما بومی عسلویه هستید و باید به بیمارستان عسلویه مراجعه کنید. پس از این‌که به عسلویه مراجعه کردیم و فهمیدند ضربان قلب مادر بالاست، به ما گفتند عمل کورتاژ را برای خواهرتان انجام می‌دهیم ولی ما در بیمارستان ICU نداریم و ممکن است خطری برای ایشان پیش بیایید و در ادامه با تقاضای ما مبنی بر انتقال به کنگان مخالفت کردند. تا ساعت 12 گرفتار کم‌کاری‌های بیمارستان عسلویه بودیم که در نهایت خواهرم را با خودروی شخصی به بیمارستان تامین اجتماعی بوشهر رساندیم. حال سوال من این است که مگر بیمارستان کنگان مخصوص کنگانی‌هاست یا بر سردرش نوشته شده: «ورود بیمار از عسلویه ممنوع»!!! اگر خدای نکرده برای مادر جنین اتفاقی می‌افتاد چه کسی پاسخگو بود؟!». 

این خبر در یکی از رسانه‌های محلی شهرستان عسلویه منتشر شد اما پس از آن، تکذیبیه‌ای نیز در همین خبرگزاری انعکاس یافت. در ادامه تکذیبیه را با هم می‌خوانیم: «بیمارستان کنگان کلیه اقدامات پزشکی را برای خانم باردار عسلویه‌ای انجام داده و پرونده بیمار موجود است. با بررسی‌های به عمل آمده از طرف پایگاه خبری در خصوص خبر منتشر شده، عدم پذيرش بيمار عسلويه‌ای در بيمارستان كنگان به هيچ عنوان صحت نداشته است». در ادامه آمده است: «به گزارش خبرنگار عسلويه‌نيوز با توجه به اظهارات مديريت بيمارستان عسلويه با تحقيقات صورت گرفته مشخص گرديد كه بيمار مورد نظر در بيمارستان كنگان مورد پذيرش واقع گرديده است، به طوري كه توسط پزشكان و متخصصان داخلي، زنان و زايمان و قلب و عروق مورد معاينه قرار گرفته است.
بنابراین از بيمار نوار قلب و اكو قلب گرفته شده و حتی تعيين‌تكليف نيز شده است و به همين دليل همه اخبار واصله به عسلويه نيوز در خصوص پذيرش نشدن بيمار عسلويه‌ای در بيمارستان کنگان از طرف همسر بیمار خلاف واقعيت ذكر شده است. بدینوسیله تیم خبری عسلویه نیوز از مدیریت و کادر درمانی بیمارستان امام خمینی (ره) دانشگاه علوم پزشکی بوشهر پوزش می‌طلبد».
محمد رحمانی (برادر و همراه خانم باردار) در گفت‌وگو با بامداد جنوب می‌گوید: ما ساکن نخل تقی هستیم. خواهرم را نخست به بیمارستان تامین اجتماعی عسلویه بردیم که پس از انجام سونو گفتند جنین فوت شده و بایست عمل کورتاژ برای خواهرتان انجام شود. وی ادامه داد: پزشکان بیمارستان عسلویه همه آزمایش‌ها و اقدامات لازم از جمله اکو و نوارقلب را انجام دادند و در نهایت گفتند که «ما می‌توانیم عمل را انجام دهیم اما ICU نداریم و اگر خدای‌نکرده برای خواهرتان اتفاقی بیفتد، معذوریم». 

رحمانی با بیان این‌که از آنها تقاضای انتقال به کنگان را کردیم، افزود: پزشکان بیمارستان تامین اجتماعی عسلویه به ما گفتند چون خواهرتان درد ندارد منتقلش نمی‌کنیم و اگر به صورت آزاد و شخصی اقدام کنید، بهتر است. از همین رو خواهرم را با خودروی شخصی به بیمارستان امام خمینی (ره) کنگان منتقل کردیم. برخورد پزشکان بیمارستان کنگان شایسته نبود و به ما گفتند بومی عسلویه چرا به بیمارستان عسلویه مراجعه نمی‌کند؟ اینجا حق بومی‌های کنگان و لامردی‌هاست!!! عسلویه همه امکاناتی دارد و بروید همان عسلویه. 
برادر این خانم باردار در ادامه این‌گونه توضیح داد که پس از خواهش و تمنا پزشک مربوط نگاهی به نوار قلب خواهرم انداخت و باز هم از بستری خواهرم ممانعت کردند. دوباره به عسلویه برگشتیم و عسلویه هم از بازگشت دوباره ما تعجب کردند و گفتند چرا کار درمانتان را قبول نکرده‌اند؟! هر چند به ما گفتند در عسلویه هم می‌توانیم عملش کنیم اما از آنجا که بیمارستان ICU نداشت و ضربان قلب خواهرم هم بالا بود، ترسیدیم و خواهرم را به بیمارستان تامین اجتماعی بوشهر منتقل کردیم که در آنجا عمل کرد و اکنون حالش خوب است. 
سخنان محمد رحمانی در حالی گفته شد که برای پیگیری موضوع با حسن حیدری، رئیس بیمارستان کنگان گفت‌وگو کردیم. 

حیدری در پاسخ به این سوال که براساس گفته همراه بیمار، کادر پزشکی بیمارستان امام خمینی با خواهش و سر و صدا بیمار را پذیرش کرده‌اند، گفت: ما نظارت کامل بر سیستم پذیرش بیمارستان داریم و به‌ویژه در بخش زایشگاه که پرکارترین زایشگاه استان است. سالیانه حدود سه هزار و 500 زایمان طبیعی و رایگان در زایشگاه بیمارستان امام خمینی انجام می‌شود و در خصوص فرهنگ پذیرش بیمار و حقوق وی، دوره‌های گوناگونی برای همه نیروهایمان برگزار کرده‌ایم. 
به گفته وی، این آمار بیانگر اعتماد مردم به این  مرکز درمانی است که همین‌جا از مردم عزیز کمال تشکر را دارم. همه پزشکان شاغل در بیمارستان امام خمینی متخصصان مجربی هستند که مزیت بزرگ این مرکز درمانی است. بیمارستان امام خمینی کنگان در حال حاضر به یکی از قطب‌های درمانی استان بدل شده است.
رئیس بیمارستان امام خمینی کنگان با اشاره به این‌که سال گذشته یک میلیون و 160 هزار مراجعه‌کننده به این مرکز درمانی ثبت شده، تصریح کرد: بیمارستان امام علاوه بر شهرستان‌های جنوب استان، مناطق شمال هرمزگان و جنوب فارس را پوشش می‌دهیم. بیمارستان کنگان در راستای طرح تحول نظام سلامت با اهدافی همچون ماندگاری پزشک در مناطق محروم، کاهش پرداختی از جیب مردم و رضایتمندی آنها موفق ظاهر شده است.

وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود بیمارستان کنگان بیمار یادشده را پذیرش نکرده، خاطرنشان کرد: بیمارستان امام به استان‌های همجوار و علاوه بر آن، به افاغنه که هم فاقد پول و هم فاقد بیمه هستند، خدمات ارائه می‌دهد چطور ممکن است مراجعه‌کننده‌ای از عسلویه را پذیرش نکرده باشند. پس از انجام سونوگرافی مشخص می‌شود که جنین در رحم مادر فوت شده، بنابراین به پزشک عمومی بیمارستان نبی اکرم عسلویه مراجعه می‌کند. پزشک عمومی با گرفتن نوارقلب تشخیص ناراحتی قلبی می‌دهد و چون ضربان قلب بیمار بالا بوده، به او گفته‌اند چون بخش ICU نداریم و احتمال مشکل قلبی می‌رود بهتر است به کنگان بروی. 
وی در ادامه این‌گونه توضیح داد: بیمار به متخصص زنان مراجعه می‌کند و می‌گوید ناراحتی قلبی دارم. از وی نوارقلب و اکو و فشارخون گرفته و مشخص می‌شود که ناراحتی قلبی ندارد، متخصص زنان به بیمار و همراهش می‌گوید پزشک اینجا با پزشک عسلویه تفاوتی ندارد و هر دو یک کار را برای شما انجام می‌دهند، چون ساکن عسلویه هستید آنجا برای ادامه درمان راحت‌ترید که بیمار و همراه هم خوشحال شده و ترجیح می‌دهند که در عسلویه درمان شوند و با رضایت خودشان بیمارستان را ترک می‌کنند. 

گفتنی است، نسخه اکو و نوارقلب و ویزیت بیمار در بیمارستان امام خمینی کنگان برای خبرنگار بامداد جنوب ارسال شد.
حیدری با تاکید بر این‌که پزشک بیمارستان امام خمینی که سالیانه دو هزار سزارین و سه هزار و 500 زایمان طبیعی انجام می‌دهد، از درمان یک بیمار عاجز نیست اما توصیه‌ای به دوستان رسانه‌ای دارم. نخست به عنوان یک شهروند به اسم پایگاه خبری «عسلویه‌نیوز» اعتراض دارم. رسانه در وهله نخست باید هویت خودش را به رسمیت بشناسد و پس از آن در جهت توسعه و بهبود شرایط جامعه گام بردارد. طرح تحول نظام سلامت با موفقیت در جمهوری اسلامی ایران اجرا شد و هیچ دولتی در غرب و حتی امریکا توانایی اجرائی طرح تحول سلامت را ندارند.
در ادامه با ابرهیم مومنی، رئیس بیمارستان نبی اکرم (ص) عسلویه گفت‌وگو کردیم. مومنی در گفت‌وگو با بامداد جنوب در پاسخ به این سوال که چرا بیمار از عسلویه به کنگان و دوباره به عسلویه بازگشته است، تصریح کرد: پس از آن‌که پزشک متخصص کنگان تشخیص می‌دهد بیمار ناراحتی قلبی ندارد، ما برای اقدامات درمانی اعلام آمادگی کردیم اما بیمار و همراه وی براساس آنچه قبل از آن شنیده بودند که اینجا ICU ندارد، ترسیده بودند و خودشان خواستند که برای ادامه درمان به بوشهر بروند و من به شخصه موضوع را برای بیمارستان بوشهر توضیح دادم و تقاضای همکاری با بیمار را کردم.

وی با بیان این‌که بیمارستان نبی اکرم برای سی‌تی، سونو و ام آر آی با مشکلاتی روبه ‌روست، افزود: متاسفانه بیمارستان امام خمینی کنگان آن‌چنان که باید همکاری مناسبی با بیماران و مراجعه‌کنندگان ندارد و برای مثال بیمار برای انجام یک ام آر آی ساعات زیادی را در بیمارستان امام معطل می‌شود.این اتفاق تنها محدود به این خانم باردار نبوده و به کرات رخ داده است.
مومنی در پاسخ به این سوال که چرا بیمارستان عسلویه برای این آزمایش‌ها با کاستی‌هایی مواجه است و چرا ICU ندارد، خاطرنشان کرد: ما در عسلویه مشکل کمبود پزشک داریم. پزشکان تمایلی به اقامت در عسلویه ندارند، از همین رو برای انجام این آزمایش‌ها بیماران را به مراکز درمانی دیگر می‌فرستیم و این در حالی است که تعامل و همکاری لامرد و پارسیان به منظور خدمات‌رسانی به مراجعه‌کنندگان ما بیش از بیمارستان کنگان است.

به گفته وی، با حمایت پتروشیمی جم تا سه ماه آینده دستگاه سی‌تی بیمارستان نبی اکرم نصب و راه‌اندازی می‌شود و رایزنی ما برای بهبود شرایط پزشکان و متخصصان و وضعیت خدمات‌رسانی بیمارستان ادامه دارد. امیدواریم که ریاست جدید بیمارستان زمینه همکاری پزشکان طرحی را در بیمارستان عسلویه فراهم کنند و دکتر رئیسی نیز که به خوبی بر شرایط درمان و بهداشت استان و به‌ویژه عسلویه اشراف دارند، توجه وافری به این وضعیت داشته باشند.

 «کمبود امکانات» در بیمارستان عسلویه همان‌طور که به خانواده بیمار گفته شده، علت اصلی مراجعت وی و همراهش به مرکز درمانی کنگان بوده است. حال آن‌که کمبود امکانات درمانی در پایتخت انرژی ایران به هیچ وجه مناسب حال و در شان شهروندان نیست. ناگفته نماند که شرایط درمان و سلامت در استان نسبت به گذشته پیشرفت محسوسی داشته و همچنان برای رسیدن به شرایط ایده آل، نیازمند زمان و البته رایزنی بیشتر هستیم تا بتوانیم حق شهروندان را با ارائه مناسب خدمات ادا کنیم. هر چند خانم بارداری که جنینش فوت شده بود، در بیمارستان تامین اجتماعی عمل کرد و در حال حاضر هم حالش خوب است اما چنین اتفاقاتی بهتر فرصت برای بازنگری کمبودها و کاستی‌ها هستند تا بدون اعمال نظر شخصی، پیش‌داوری، تبعیض و ... امور را مدیریت و از اتفاقات مشابه این چنینی خودداری کنیم. 

در این بین، به نظر می‌رسد باید توجه ویژه‌ای در نحوه برخوردمان با مراجعه کنندگان داشته باشیم و در نظر بگیریم که آنها اطلاعی در خصوص اصطلاحات پزشکی ندارند و ضروری است که برای تعیین‌تکلیف دقیق بیمار با او به زبانی ساده و با صبوری سخن بگوییم. امیدواریم روزی از راه برسد که هم فرهنگ رفتارهای اجتماعی در بین شهروندان (اعم از مدیر، مسوول، کارمند، کارگر و ... ) ارتقا و هم شرایط درمانی استان آرمیده بر آب‌های خلیج فارس و شهروندان لایقش بیش از اینها بهبود یابد.

نام:
ایمیل:
* نظر: