bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۹۷۹
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۴ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۴
تابستان گرم بوشهر رو به پایان است و دارد نفس‌های آخرش را می‌کشد تا پاییز میزبانی خود از مردم را شروع کند. تابستان شاید برای خیلی از بوشهری‌ها فصل کسل‌کننده‌ای باشد، زیرا گرمای روز و شرجی‌های شبانه‌اش نمی‌گذارد کسی از دریا و طبیعت لذت ببرد اما هرچه باشد برای بچه‌ها یک سه‌ماهه شیرین محسوب می‌شود، زیرا برای آنها تابستان یعنی فصل تعطیلی.
بامداد24/جواد شکریان:
تابستان گرم بوشهر رو به پایان است و دارد نفس‌های آخرش را می‌کشد تا پاییز میزبانی خود از مردم را شروع کند. تابستان شاید برای خیلی از بوشهری‌ها فصل کسل‌کننده‌ای باشد، زیرا گرمای روز و شرجی‌های شبانه‌اش نمی‌گذارد کسی از دریا و طبیعت لذت ببرد اما هرچه باشد برای بچه‌ها یک سه‌ماهه شیرین محسوب می‌شود، زیرا برای آنها تابستان یعنی فصل تعطیلی. 
اکنون که به روزهای آخر تابستان و اول مهر می‌رسیم، خیلی از بچه‌ها نمی‌دانند باید خوشحال باشند یا ناراحت. عده‌ای از آنها با شور و شوق از آغاز سال تحصیلی و دیدن دوستان جدید و قدیم حرف می‌زنند، عده‌ای هم با ناراحتی از پایان یافتن فصل تعطیلات می‌گویند. 
در طرف دیگر اما پدران و مادران این بچه‌ها قرار دارند که با پایان فصل تابستان و آغاز سال جدید تحصیلی، باید به‌دنبال خریدهای مهرانه برای فرزندانشان باشد. به همین دلیل سری به بازار لوازم‌التحریر زدیم تا از وضعیت این بازار باخبر شویم.

پس از رکود حدود سه‌ماهه‌ای که بازار لوازم‌التحریر با آن دست و پنجه نرم می‌کرد، حالا حتی لوازم‌التحریری‌های کوچک که در سطح شهر گسترده شده‌اند نیز از رونق کافی برخوردارند.
گشت و گذاری در بازار به‌خوبی نمایان می‌کند که دانش‌آموزان و والدین برای خرید محصولات مورد نیاز و به‌خصوص لوازم‌التحریر، دست به خرید شده‌اند و پدران و مادران با توجه به وسع مالی خود، طیف متنوعی از محصولات و لوازم مورد نیاز درس و مدرسه را برای فرزندان خود تهیه می‌کنند.
بر همین اساس، این روزها بازار این قلم کالاها رونق خاصی دارد، به‌گونه‌ای که حتی برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم به نفع دانش‌آموزان تغییر دکور داده‌اند و وقتی که وارد این فروشگاه‌ها می‌شویم، بیشترین چیزی که خودنمایی می‌کند، سبدهایی پر از جامدادی، دفترهای رنگارنگ، خودکار و مداد‌رنگی و سایر وسیله‌هایی است که این روزها شاید بیش از هر زمان دیگر به درد دانش‌آموزان تازه نفس می‌خورد. 

قیمت یک کوله مدرسه با لوازم چند؟ 
این روزها هوا که رو به خنکی می‌گذارد، بچه‌ها دست والدینشان را می‌گیرند و با شور و ذوق فراوان برای خرید وسایل مدرسه راهی بازار می‌شوند. البته تنوع محصولات تحریری آنقدر زیاد شده که دانش‌آموزان را سردرگم می‌کند و درست نمی‌دانند چه می‌خواهند و به‌جای گرفتن احتیاجات مدرسه، بیشتر به رنگ و لعاب وسایل توجه می‌کنند.
قیمت‌ها هم نسبت به زمان تحصیل ما خیلی گران‌تر شده! برخی از والدین که از وضعیت مناسب مالی برخورداند، حق انتخاب را به فرزند خود می‌دهند و هر چه بخواهد برایش می‌خرند اما برخی از دانش‌آموزان تنها می‌توانند وسایل مورد نیاز و ضرورت‌های مدرسه را تهیه کنند.
اگر بخواهیم کمترین وسایل مورد نیاز برای ورود یک دانش‌آموز به مدرسه را تهیه کنیم، ابتدا به یک کوله مدرسه نیاز خواهیم داشت. قیمت کوله‌ها با یکدیگر تفاوت قیمت بسیار زیادی دارد. شما می‌توانید در بدترین حالت یک کوله بی‌کیفیت را تهیه کنید که قیمت آن در حدود 50 هزار تومان است. این قیمت‌ها بسیار متغیر است و حتی ممکن است در برخی لوازم‌التحریرها کوله گران‌تر از 500 هزار تومان هم پیدا کنید اما به‌طور میانگین یک کوله عادی برای والدین در حدود 100 تا 200 هزار تومان آب می‌خورد.

دومین وسیله بسیار ضروری که از گوله هم ابتدایی‌تر به‌شمار می‌آید، خرید کتاب‌های درسی است که برای مقاطع مختلف تحصیلی متفاوت است اما به‌طور مثال کتاب‌های درسی دانش‌آموزان اول راهنمایی در حدود چهل هزار تومان قیمت دارند.
برای خرید دفتر شما طیف متنوعی از قیمت‌ها را پیش رو دارید. اگر بخواهید از دفترهای ساده که خیلی هم مورد پسند بچه‌ها نیستند، دفتر تهیه کنید وضعیت متفاوت است. دفترهای ۱۰۰ برگ رنج قیمتی هزار و 500 تومان تا هفت هزار و 500 تومان دارند که بسته به نوع کاغذ و همچنین جلد دفتر قیمت می‌خورند، دفترهای ۲۰۰ برگ نیز بین هفت تا ۱۱ هزار تومان به فروش می‌رسند. هر دفتر ۴۰ برگ نیز رنج قیمتی ۷۰۰ تا هزار و 500 تومان دارد و دفترهای ۸۰ برگ نیز قیمتی معادل هزار و 500 تا پنج هزار تومان بسته به جلد و طراحی دارند. بدیهی است که هر دانش‌آموز برای آغاز به پنج یا شش دفتر متنوع نیاز خواهد داشت که در خوشبینانه‌ترین حالت در حدود 25 هزار تومان هزینه در بر دارد.

البته از طرف دیگر دفترهای فانتزی یا به‌گفته خود فروشنده «دفتر دانشجویی» که طرفداران بیشتری هم در بین نوجوانان دارد، قیمتی در محدوده پنج تا 30 هزار تومان دارند. دفترهای فانتزی گران‌تر هم وجود دارد اما میانگین قیمتی این دفترها از 30 هزار تومان بالاتر نمی‌رود.
مداد، پاک‌کن و مداد‌تراش نیز که به‌طور معمول لازم و ملزوم یکدیگرند از تنوع بسیار زیادی برخوردارند. انواع و اقسام مدادتراش‌ها و پاکن‌ها در اندازه‌ها و رنگ‌های مختلف در لوازم‌التحریری‌ها خودنمایی می‌کنند. از تراش رومیزی گرفته تا پاک‌کن‌ها و مدادهایی که شخصیت‌های کارتونی محبوب کودکان و نوجوانان را بر روی خود دارند و نظر بچه‌ها را به‌خود جلب می‌کنند. قیمت‌ها برای یک مدادتراش از دو هزار تومان آغاز می‌شود، برای یک مداد معمولی از هزار تومان و برای پاک‌کن نیز از هزار تومان. البته قیمت‌ا مدادتراش‌ها می‌تواند به‌راحتی به بالای 30 هزار تومان نیز برسد اما به‌طور میانگین برای خرید چند عدد مداد و پاک‌کن و همچنین یک مدادتراش قیمت میانگین 20 هزار تومان را در نظر می‌گیریم.

مداد نوکی هم طرفداران خاص خودش را دارد و دیگر کمتر بچه‌ای هست که برای آغاز سال تحصیلی مدادنوکی نخواهد. بدین‌ترتیب قیمت متوسط یک مدادنوکی و نوک آن نیز در حدود 15 تا 20 هزار تومان است.
مداد رنگی وسیله‌ای دیگر برای دانش‌آموزان است که از محبوبیت زیادی هم در بین آنها برخوردار است. یک بسته مدادرنگی 24 عددی در حدود 25هزار تومن قیمت دارد در حالی که بسته 48تایی آن حدود 60 هزار تومان به فروش می‌رسد.

چند عدد خودکار که از قیمت یکی دو هزار تومان شروع شده و در برخی موارد به بیش از چندصد هزار تومان هم می‌رسد را می‌توان با حدود 10 هزار تومان تهیه کرد.
یک بسته خط‌کش و نقاله و پرگار متوسط نیز بین 10 تا 20 هزار تومان به فروش می‌رسدکه با احتساب خرید یک دفترچه کوچک پنج هزار تومانی، حدود 20 هزار دیگر برای والدین خرج بر می‌دارد.
همه این وسایل تحریر کوچک از جمله مداد، پاک‌کن، مدادتراش، خودکار و... را بچه‌ها درون یک جامدادی قرار می‌دهند که قیمت میانگینی در حدود 15 هزار تومان را برای آن در نظر می‌گیریم.
به این ترتییب با انجام یک حساب سرانگشتی، می‌توان گفت که یک کوله‌پشتی مدرسه به‌همراه وسایل داخل آن برای هر دانش‌آموز که در مقاطع انتهایی ابتدایی یا اول راهنمایی تحصیل می‌کند، چیزی بیش از 300 هزار تومان خرج بر می‌دارد که بسیاری از والدین برای تهیه آن در مضیقه هستند. 
البته به‌غیر از اینها، تهیه کفش و لباس فرم مدرسه، لباس و کفش ورزشی و... نیز از دیگر نیازهای ضروری دانش‌آموزان در آغاز سال تحصیلی است.

نام:
ایمیل:
* نظر: