bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۹۹۰۲
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۵ - ۱۴ آبان ۱۳۹۶
طاهره شمشیری در گفت‌وگو با بامداد جنوب:
چند ماهی از آغاز به کار شورای پنجم که قریب به اتفاق شهروندان در انتخاباتی که گذشت، تاکید بسیاری بر تخصص‌گرایی داشتند و سعی کردند این معیار را در انتخاب‌هایشان لحاظ کنند، می‌گذرد و بدیهی است که شهروندان انتظار داشته باشند بازخورد این تخصص‌گرایی را در تغییر و تحولات شهری و توسعه شهر مشاهده کنند.
بی‌توجهی به ظرفیت‌های علمی در شهرداری، مشکل‌ساز استبامدادجنوب- هدی خرم‌آبادی:
چند ماهی از آغاز به کار شورای پنجم که قریب به اتفاق شهروندان در انتخاباتی که گذشت، تاکید بسیاری بر تخصص‌گرایی داشتند و سعی کردند این معیار را در انتخاب‌هایشان لحاظ کنند، می‌گذرد و بدیهی است که شهروندان انتظار داشته باشند بازخورد این تخصص‌گرایی را در تغییر و تحولات شهری و توسعه شهر مشاهده کنند. یکی از بدیهی‌ترین نتایج تخصص‌گرایی باید تغییر در روند اجرای طرح‌ها و پروژه‌های شهری باشد، طرح‌هایی که با انتقاد برخی شهروندان روبه‌رو بوده است.

برای بررسی برخی مطالبات مردمی در حوزه شهری با یکی از اعضای شورای شهر بوشهر گفت‌وگو کردیم. طاهره شمشیری در پاسخ به این سوال که پارک بانوان دغدغه و مطالبه بحق بانوان بوشهری است و ساماندهی آن زمان‌بر شده اما متاسفانه به شکل مطلوبی از آن بهره‌برداری نمی‌شود، برنامه شورای پنجم در این خصوص چیست، گفت: نخست باید بگویم که پارک واقع در خیابان امام رضا به نام پارک کوثر نامگذاری شده است و اگر چه به عنوان پارک بانوان معرفی و شناخته شده اما عملا از حیز انتفاع در این زمینه به دلیل مشکلات موجود در آن منطقه که مهم‌ترینش مشرفیت‌های متعدد بر آن است، خارج شده است. به همین دلیل در شورای پنجم تلاش بر مکان‌یابی و انجام طرح مطالعاتی جدید برای این موضوع است تا نیازهای بانوان در این خصوص را پاسخگو باشد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که پارک کودک با توجه به نیاز کودک امروز و کمبود امکانات تفریحی یک نیاز و ضرورت است، آیا راه‌اندازی پارک کودک را در برنامه‌های شورا مد نظر قرار داده‌اید، افزود: در این خصوص نیز باید همچون پارک بانوان عمل کرد. مهم‌ترین مواردی که باید در برنامه‌ریزی‌های آینده و در شورای پنجم مد نظر قرار گیرد، علاوه بر اقشار عموم و جوانان نگاه ویژه به کودکان و سالمندان است؛ دو قشری که یکی به دلیل آینده‌سازان جامعه و شهر بودن باید مورد توجه باشند و دیگری به عنوان پیشکسوتان و بزرگان ما مورد تکریم قرار گیرند. در خصوص پارک‌های یادشده نباید تنها نامگذاری صورت گیرد و نکته بسیار مهم در این رابطه برنامه‌ریزی و تعبیه امکانات متناسب با قشرهای مختلف است که با یاری ایزد منان و همکاری شورا و شهرداری و دیگر دستگاه‌ها در این خصوص اقدام‌های مفید فایده‌ای صورت خواهد گرفت.

طرح جمع‌آوری سگ‌ها که نزدیک به یکی دوماه اخیر در دستور کار شهرداری قرار گرفته و همچنان فعالیت برای جمع‌آوری سگ‌های بی‌سرپناه و ساماندهی آنها ادامه دارد، از جمله دغدغه‌های سازمان‌های مردم‌نهاد و حامی حیوانات بوده اما در خصوص این طرح و بودجه اختصاص داده شده به آن، نواقص مناقصه ارائه شده و این‌که مبلغ مورد نظر با تعداد سگ‌هایی که در حال حاضر در کمپ هستند، همخوانی ندارد از طاهره شمشیری پرسیدیم و نظر او را در این باره جویا شدیم.

این عضو شورای شهر بوشهر با اشاره به این‌که طبق آخرین اطلاعات، فراخوان مناقصه جمع‌آوری حیوانات از جمله سگ‌های بدون صاحب و ...از سوی شهرداری (سازمان پسماند) در روزنامه و هفته‌نامه‌ها منتشر شده اما بنا به دلایلی، سخت بودن شرایط مناقصه و یا تمایل نداشتن NGO ها، شرکت کننده‌ای در این مناقصه اعلام آمادگی نکرده، بنابراین شهرداری راسا ورود کرده اما قصد واگذاری اجرای طرح به افراد و یا گروه‌های واجدالشرایط را دارد. از همین جا از همه کسانی که علاقه‌مند به فعالیت و ارائه خدمات در این زمینه هستند، درخواست دارم تقاضای خود را به شورا و شهرداری ارائه کنند. نکته قابل توجه در این خصوص نیاز به همکاری سایر نهادهای مسوول غیر از شهرداری در این زمینه است که امیدواریم علاوه بر شهروندان شریف بوشهری آنها نیز اهتمام ویژه‌ای در این خصوص داشته باشند.

شمشیری در پاسخ به این سوال که سرانجام پروژه چرخ فلک و هزینه‌کردهای آن به کجا رسید، افزود: متاسفانه در اجرای این پروژه ابعاد مختلف آن پیش‌بینی و مطالعه نشد، از این رو در اجرا با مشکل جدی رو‌به‌رو شده است، از جمله موارد مورد اشکال می‌توان به تامین منابع مالی مورد نیاز و نحوه هزینه‌کرد آن و ضعف در تنظیم مفاد قرارداد اشاره کرد. در حال حاضر موضوع در حال بازنگری و بررسی مجدد است تا ان‌شاءلله پروژه در همین مکان و یا در مکان دیگری به بهره‌برداری برسد.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا در شهرداری برای انجام صحیح پروژه‌ها با کمترین آسیب‌های زیست‌محیطی ناظر یا کارشناسی وجود دارد؟ اگر دارد آیا واقعا طرح‌های شهرداری کارشناسی و مطالعه می‌شوند، خاطرنشان کرد: در شهرداری نیروهای علمی خوبی حضور دارند و باید از ظرفیت آنها استفاده کرد که متاسفانه این نگاه در شهرداری بسیار ضعیف است و معمولا مبحث اجرا بیشتر مورد توجه بوده تا انجام علمی و کارشناسی پیش از پروژه. معمول این است که در زمانی که پروژه‌ای مشاور مطالعاتی دارد و مورد تائید قرار می‌گیرد، یعنی این‌که همه جوانب در آن دیده شده است، از قبیل مطالعات محیط زیستی و مطالعات فرهنگی و ... پروژه نیز باید منطبق با این طرح مطالعاتی اجرا شود که متاسفانه در اغلب مواقع مورد غفلت و بی‌توجهی قرار می‌گیرد.

براساس گفته‌های طاهره شمشیری در خصوص طرح‌هایی که مطالعه و اقدامات کارشناسی در آنها نادیده گرفته و در نهایت منجر به توقف طرح و هدررفت هزینه‌ها می‌شود، ضروری است که شورای پنجم که شورایی متخصص است به این مساله توجه و نظارت بیشتر و دقیق‌تری داشته باشد تا پروژه‌های شهری بتوانند در مسیر توسعه پایدار به کمک توسعه شهر بیایند. بامداد جنوب طی روزهای آینده با دیگر اعضای شورای شهر بوشهر گفت‌و‌گوهای بیشتری را منتشر خواهد کرد و برنامه‌های آنها را در شورای پنجم به اطلاع عموم می‌رساند. 
نام:
ایمیل:
* نظر: