bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۹۹۱۶
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۳ - ۱۵ آبان ۱۳۹۶
مدیرکل هواشناسی استان بوشهر در گفت‌وگو با بامداد جنوب
یک ماه و نیم از آغاز فصل برگ‌ریزان سپری شده و در حالی پاییز را پشت سر می‌گذاریم که نَقل بارش‌های اندک در این فصل حکایت بی‌مهری آسمان با زمین است یا شاید از بی‌مهری ما و بی‌توجهی ما به زمین است که آسمان نیز با زمینیان قهر است.
بامدادجنوب- هدی خرم‌آبادی:
یک ماه و نیم از آغاز فصل برگ‌ریزان سپری شده و در حالی پاییز را پشت سر می‌گذاریم که نَقل بارش‌های اندک در این فصل حکایت بی‌مهری آسمان با زمین است یا شاید از بی‌مهری ما و بی‌توجهی ما به زمین است که آسمان نیز با زمینیان قهر است. 
زمین عطشناک‌تر از همیشه در پی خنکای نسیمی است تا مایه آرامشش شود و آسمان در اندیشه که چگونه نرد عشق ببازد. هر اندازه که زمین ابراز نیاز می‌کند، آسمان ناز می‌کند. پنجره‌ها هم مدت‌هاست آوای چک‌چک باران گوششان را نوازش نداده است. 

وضعیت بارندگی در کشور به ویژه در استان‌های گرم و خشکی مانند بوشهر با توجه به خشکسالی‌های اخیر و به‌دنبال آن وضعیت کشاورزان و بی‌آبی‌ها اهمیت بسیاری دارد. بوشهری‌ها که تابستان‌های بسیار گرم و خشکی را تجربه می‌کنند، هر ساله با شروع فصل پاییز چشم به راه باران هستند، بارانی که با تاخیر به خانه بوشهری‌ها می‌رسد. با این حال، استان بوشهر سال گذشته با بارش‌های شدید همراه بود که خوشحالی بوشهری‌ها را به دنبال داشت. اینک که یک ماه و نیم از آغاز فصل برگ‌ریزان سپری شده، برای بررسی وضعیت بارش‌ها در سال جاری با مدیرکل هواشناسی استان بوشهر گفت‌وگو کردیم و نظر او را در این خصوص جویا شدیم. 
شفی خدایی با اشاره به این‌که در سال زراعی گذشته شاهد 340 میلی‌متر بارندگی در استان بودیم، افزود: بیشترین بارندگی‌ها در شهرستان‌های جنوبی بود که در اواخر سال و فروردین امسال شاهد نزولات آسمانی بالاتر از شرایط نرمال بودند. 

وی درباره بیشترین و کمترین بارش‌ها نیز با اشاره به این‌که شهرستان جم با 667 میلی‌متر بارندگی در سال زراعی گذشته در رده نخست بود، به‌طوری که بارش‌های آن نسبت به سال قبل از آن، 118 درصد رشد داشت. پس از آن شهرستان دیر با 469 میلی‌متر بارندگی بود که 115 درصد رشد نسبت به سال زراعی قبل‌تر را نشان می‌دهد، تصریح کرد: کمترین بارش هم مربوط به دیلم با 117 میلی‌متر و گناوه با 121 میلی‌متر بود که 60 درصد کاهش داشتند.
به گفته مدیرکل هواشناسی استان، روز پنجشنبه با ناپایداری جوی که به شکل باد شدید خواهد بود، نخستین بارش پاییزی را روز دوشنبه هفته آینده در بخش‌های شمالی و مرکزی استان تجربه خواهیم کرد و علاوه بر استان بوشهر، استان‌های همجوار مانند خوزستان، کهگیلویه و فارس نیز از این بارندگی بی‌نصیب نیستند.

شفی‌خدایی در ادامه با بیان این‌که از لحاظ بارندگی نسبت به سال گذشته عقب هستیم، افزود: در مجموع همه شهرهای استان از لحاظ بارندگی وضعیت منفی را در مقایسه با سال گذشته تجربه می‌کنند و بارش‌ها در سال جاری با تاخیر اتفاق می‌افتند. 
این مسوول در خصوص حجم بارندگی‌ها نیز با تاکید بر این‌که هر چند حجم بارندگی‌ها در پاییز کمتر از سطح نرمال خواهد بود و در حدود 10 تا 15 و در برخی نقاط تا 20 درصد با بارندگی پایین‌تر اط حد نرمال روبه‌روایم اما این شرایط در زمستان به سطح نرمال نزدیک می‌شود، خاطرنشان کرد: البته باید متذکر شویم که با چنین بارندگی‌هایی هیچ گاه کمبود منابع آبی ما جبران نخواهد شد و صرفه‌جویی در مصارف و کاربردهای گوناگون آب نیازمند مدیریت صحیح است که توجه ویژه‌ای به آن کرد تا بتوان بهترین ذخیره را از حجم بارندگی‌ها به عمل آورد و در مجموع منابع آبی را مدیریت کرد.
این مسوول با اشاره به ناپایداری‌های جوی در روز پنجشنبه هفته جاری که به شکل باد شدید خواهد بود، گفت: روز چهارشنبه اطلاعیه‌های لازم را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. 

 ضروری است که سازمان‌ها و نهادهای درگیر با منابع آبی توصیه‌ها و هشدارهای لازم را به شهروندان و افراد در ارتباط با این منابع اطلاع‌رسانی کنند. برای مثال جهاد کشاورزی درباره نوع محصول کشت شده در بحث دیم به کشاورزان اطلاعات لازم را منتقل کند و تلاش شود تا در بحث کشت دیم محصولی کشت شود که مقاوم به کم‌آبی باشد؛ موضوعی که در استان بوشهر نیازمند توجه ویژه است. علاوه بر این فایده‌بخش خواهد بود که اداره منابع طبیعی و آبخیزداری و آب منطقه‌ای میزان ذخیره آب حاصل بارندگی‌ها در سال گذشته را محاسبه کنند تا بتوانند برای سال جاری برنامه‌ریزی دقیق‌تر و صحیح‌تری صورت دهند. 
کاش ناپایداری‌های جوی هر چه زودتر به شکل نزولات آسمانی اندکی از تشنگی زمین و زمینیان بکاهد. کاش آسمان ناز کمتر کند. کاش آسمان و زمین دست در دست یکدیگر به وصال می‌رسیدند. کاش آسمان ببارد... زمین، تشنه گریه بی‌امان آسمان است. کاش آسمان بی‌امان می‌بارید... .

نام:
ایمیل:
* نظر: