bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۹۹۶۴
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۵ - ۲۰ آبان ۱۳۹۶
شکایت توحید بوشهر برای گرفتن حق رشد قائدی قانونی است؛
مهدی قائدی نه تنها پدیده استقلال بلکه پدیده این روزهای لیگ برتر هم هست اما از دیدی دیگر او در یک ماه گذشته دچار مشکلات عجیبی شده است؛ از محروم شدن در تمرینات بزرگسالان تا شکایت باشگاه توحید بوشهر برای گرفتن حق رشدش.
استقلال، محکوم به پرداخت حق رشد قائدی؟بامدادجنوب- علی تنگستانی:
مهدی قائدی نه تنها پدیده استقلال بلکه پدیده این روزهای لیگ برتر هم هست اما از دیدی دیگر او در یک ماه گذشته دچار مشکلات عجیبی شده است؛ از محروم شدن در تمرینات بزرگسالان تا شکایت باشگاه توحید بوشهر برای گرفتن حق رشدش. حکایت مهدی قائدی، حکایت جالبی است که سرشار از مشکلات عجیب و غریب است. البته باید دید که در نهایت کدام دو باشگاه ایرانجوان و استقلال باید حق رشد این بازیکن را به تیم توحید بپردازند. 

در همین رابطه با دوانی، مدیرعامل باشگاه توحید بوشهر گفت‌وگو کردیم. به‌گفته او به هر حال مهدی زمانی در تیم ما بازی کرده است و از تیم ما به ایرانجوان رفته است و از آنجا هم به استقلال رفته است. او در دو سال گذشته که در ایرانجوان و استقلال بوده، پیشرفت بسیار خوبی داشته که البته این پیشرفت باعث خوشحالی ما هم شده است. حالا هم ما طبق قانون، از فدراسیون درخواست کرده‌ایم که حق رشد این بازیکن به ما پرداخت شود و فکر نمی‌کنم که مشکلی در درخواست ما وجود داشته باشد. به هر حال توحید بوشهر باشگاهی است که استعدادهای خوبی در آن رشد می‌کند و ما هم باید تا حدی به این بازیکنان با استعداد آموزش بدهیم. به همین دلیل باید در این راه خرج کنیم. مهدی قائدی هم‌اکنون در استقلال است ولی با توجه به پیشرفت بازی، ما حق رشد این بازیکن می‌خواهیم، چراکه اگر این مساله رعایت نشود، چطور ما می‌توانیم استعدادیابی کنیم آن هم وقتی که پولی در کار نباشد. به هر حال ما نامه‌ای برای کمیته تعیین وضعیت ارسال کردیم و این کمیته درباره این بازیکن و نامه ما تصمیم‌گیری خواهد کرد تا حق و حقوق ما در این موضوع روشن شود باشگاه ایرانجوان، استقلال یا خود قائدی برای ما فرق نمی‌کند، آنها باید قراردادی حرفه‌ای می‌بستند تا حق و حقوق باشگاه اولیه که او را بزرگ و به فوتبال معرفی کرده است پرداخت شود. 

وی در ادامه یادآور شد: ما بعد از بی‌توجهی این دو باشگاه تصمیم به شکایت علیه هر دو باشگاه گرفتم و شکواییه‌مان را به کمیته تعیین وضعیت بازیکنان تحویل دادیم و مبلغی را بابت رسیدگی به آن به حساب سازمان لیگ واریز کردیم. هنوز خبری از باشگاه استقلال و ایرانجوان نشده با وجود آن‌که طبق صحبت‌های وکیلمان با مسوولان کمیته رای به‌نفع ما صادر شده و قرار است مبلغی به حساب باشگاه توحید ریخته شود اما مشخص نیست که آیا این مبلغ را باید ایرانجوان به حساب ما واریز کند یا استقلال. مطمئنا ما تا پایان این شکایت را رسیدگی خواهیم کرد، چراکه این حق باشگاه توحید است و نباید حقی از ما ضایع شود.
حال برخی از خبرگزاری‌ها معتقدند باشگاه استقلال که قائدی را از ایرانجوان بوشهر به خدمت گرفته‌ است، مبلغی را هم بابت حق رشد به این باشگاه پرداخت کرده‌. مدیرعامل ایرانجوان در این‌باره اینطور پاسخ می‌دهد: ما از استقلال بابت انتقال مهدی قائدی چیز زیادی نخواستیم و فقط می‌گوییم پولی که قولش را دادید به ما بدهید. باشگاه استقلال روزی که رضایتنامه قائدی را خواست، قول داد که ۲۰۰ میلیون تومان به ما بپردازد. ما هم بر اساس صداقت آقایان و حسن نیّتی که داشتیم بلافاصله با دریافت ۱۰۰ میلیون تومان رضایتنامه‌اش را به‌صورت قطعی صادر کردیم تا وی بتواند به استقلال برود و کارت بازی‌اش را صادر کنند.

مدیرعامل باشگاه ایرانجوان بوشهر در ادامه تاکید کرد ما کجا حق رشد خواستیم؟ به چه کسی گفتیم حق آموزش می‌خواهیم که خودمان خبر نداریم؟ ما با آقای پندار توفیقی مسوول نقل و انتقالات استقلال حرف زدیم. یعنی ایشان حرف زده و باید روی حرفش هم بماند. او آن زمان گفت ما چند روزه ۱۰۰ میلیون باقی مانده را می دهیم ولی الان چهار ماه از آن تاریخ گذشته و هر بار تماس می‌گیریم وعده جدیدی به ما می‌دهند و هنوز هم خبری نشده است. یعنی باشگاه به این عظمت نمی‌توانست در این چهار ماه این رقم را بپردازد و لنگ ۱۰۰ میلیون است؟! ما که باشگاه متمولی نیستیم قید این ارقام را بزنیم. بدون کمک استانداری و هر نهادی که فکرش را بکنید تیمداری می‌کنیم. با کمک دوست و فامیل! این صد میلیون هزینه ۲، ۳ سفر تیم ما را تامین می‌کند. استقلال اگر نمی‌خواهد این رقم را بپردازد جلوی بازی قائدی را از راه قانونی می‌گیریم چون قانون این حق را به ما داده است.

قانون چه می‌گوید؟
در جهان هر باشگاهی از پرداخت حق رشد و سودرسانی (افزودن به مبلغ داده شده به باشگاه قبلی بابت موفقیت‌های فوتبالی) طفره رود و ظرف زمان مشخصی 25 ‌درصد پایه «حق رشد» را نپردازد، ابتدا با تذکر و سپس جریمه محروم می‌شود. در ایران، آموزش و مکانیزم مشارک جمعا شامل 20 درصد از مبلغی است که بازیکن با باشگاه جدید منعقد می‌کند. لازم به ذکر است که مسوولیت پرداخت حق آموزش به باشگاه قدیم به عهده باشگاه جدید است. باشگاه جدید باید حق آموزش را حداکثر تا 30 روز بعد از عقد قرارداد به باشگاه جدید پرداخت کند و در غیر این صورت باشگاه مربوطه مشمول جریمه دیرکرد به ازای ماهی پنج درصد می‌شود.
معمولا در این نقطه، باشگاه خاطی تنبیه می‌شود و پول را می‌پردازد اما اگر این اتفاق رخ ندهد، محرومیت از چند بازی در انتظار خواهد بود. قانون مورد اشاره، تنها یکی از قوانین موجود درحمایت از فوتبال پایه است و فیفا و یوفا برای اقدامات پایه‌ای، برنامه‌ها و پاداش‌های ویژه‌تری هم در نظر گرفته‌اند. 
بر این اساس، به‌نظر می‌رسد که باشگاه استقلال تهران باید حق رشد این بازیکن را پرداخت کند ولی باید تا اعلام حکم نهایی صبر کرد. حال مشخص نیست که توحید بوشهر‌‌ آن زمان که مهدی قائدی به باشگاه ایرانجوان رفته و اولین قرارداد حرفه‌ای خود را با این باشگاه بسته، درخواست حق رشد نکرده بود؟

نام:
ایمیل:
* نظر: