bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۲۳۶
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۸ - ۲۹ دی ۱۳۹۷
شکایت از توسلی، عضو شورای شهر بوشهر توسط یک شرکت؛
برون‌سپاری مسوولیت‌ها یکی از شیوه‌های مرسوم و البته مفید برای کاهش هزینه‌های یک سازمان و ارتقای عملکرد محسوب می‌‌شود. در شهرداری بندر بوشهر در دی‌ماه سال 96 و در حالی که شهرداری به‌وسیله سرپرست اداره می‌شد پس از انجام مناقصه یکی از شرکت‌های حفاظتی‌-‌مراقبتی برنده پیمانِ «واگذاری کنترل و نظارت بر ساخت و سازها و...
دو و نیم میلیارد از اموال مردم بر باد رفتبامداد جنوب: 
شکایت از اکبر توسلی، عضو شورای شهر بوشهر خبری است که به تازگی منتشر شده است. پیمانکار سابق شهرداری که اکبر توسلی عملکردش را زیر سوال برده به اتهام نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی اقدام به شکایت از وی کرده است. 
برون‌سپاری مسوولیت‌ها یکی از شیوه‌های مرسوم و البته مفید برای کاهش هزینه‌های یک سازمان و ارتقای عملکرد محسوب می‌‌شود. در شهرداری بندر بوشهر در دی‌ماه سال 96 و در حالی که شهرداری به‌وسیله سرپرست اداره می‌شد پس از انجام مناقصه یکی از شرکت‌های حفاظتی‌-‌مراقبتی برنده پیمانِ «واگذاری کنترل و نظارت بر ساخت و سازها و پیشگری از ساخت و سازهای غیرمجاز مناطق یک و دو و همچنین رفع سد معابر عمومی و پاکسازی فضاهای عمومی شهر بوشهر» می‌شود.

اینک پس از گذشت قریب به یک سال از این پیمان اکبر توسلی در آذرماه 1397 در یکی از نطق‌هایش با زیر‌سوال بردن عملکرد این شرکت که در افکار عمومی بالغ بر با عنوان «شهربان» شناخته می‌شود، به مسائلی پرداخته که تسامح و تخلف در آن را مصداق بر باد دادن سرمایه‌‌ای عمومی بیش از دو و نیم میلیارد و همچنین از بین بردن شهریت بخشی از شهر می‌داند. 
حال پیمانکار به جای پاسخگویی اقدام به شکایت کرده و گویا راه فرار به جلو را برگزیده است. برای تشریح بیشتر موضوع به پای گفت‌وگو با اکبر توسلی نشستیم تا زوایای موضوع و عملکرد پیمانکار را بیشتر واکاوی کنیم.

چه شد که شغل «شهربان» پدید آمد؟ مگر نظارت بر ساخت‌و‌سازها جزء وظایف ذاتی شهرداری نیست؟
من در ابتدا معروض می‌دارم کسی که به عنوان نماینده و وکیل مردم سوگند یاد می‌کند که به هیچ‌چیز جز قانون و منافع عموم نیندیشد، وظایفی دارد که از طرف قانون‌گذار به صراحت در ماده 80 قانون شوراهای شهر تشریح شده و نماینده در قبال این وظایف در پیشگاه خدا و مردم مسوول خواهد بود.
اما سوال شما، به استناد ماده 100 قانون شهرداری‌ها وظیفه حراست و جلوگیری از عملیات ساختمانی بناهای غیرمجاز بدون پروانه به لحاظ رعایت اصول شهرسازی و ساختمان‌سازی بخشی از مهم‌ترین وظایف ذاتی شهرداری بوده و این به معنای ساختن شهر بر اساس اصول و قواعد مهندسی شهرسازی است. همانند شرکت‌های پیمانکاری که از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تعیین صلاحیت می‌شوند شرکت‌های حفاظتی و مراقبتی نیز باید از نیروی انتظامی تعیین صلاحیت شده و مجوز بگیرند و خدماتی در زمینه حفاظت و مراقبت عمومی مثل حفاظت از پارک‌ها یا جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز را عهده‌دار می‌شوند.

شما معتقد هستید که این وظیفه به نحواحسن انجام نشده. چه شد که به این نتیجه رسیدید؟
هر فردی با بازدید میدانی جزئی هم می‌توانست متوجه تغییرات زیاد در بخش‌هایی از شهر می‌شد، دوم این‌که من چون خود شهرداری‌چی هستم بلافاصله تا آمارهای مربوط به صدور پروانه‌ها و تعداد پرونده‌های کمیسیون ماده 100 و نوع تخلفات را اعلام کردند متوجه شدم آمار با هم نمی‌خواند. این نخستین مساله بود. از همین جا برایم سوال ایجاد شد که اگر پیمانکار در زمینه نظارت موفق عمل می‌کند پس این حجم از ساخت و سازها و تغییرات اشغال سطوح ساختمانی چیست؟ ارجاع پرونده‌ها به کمیسیون ماده صد چه معنایی دارد؟ این نتیجه‌ای به ذهن متبادر نمی‌کرد جز آن‌که پای تخلف در میان است. به همین لحاظ در 24/02/96 زمانی که رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورا بودم بلافاصله جلسه‌ای پیرامون تعلل پیمانکار در انجام وظایف و نبود نظارت صحیح شهرداری بر روند قرارداد تشکیل با حضور سرپرست وقت شهرداری و سایر مدیران و متولیان و ناظرین قرارداد تشکیل دادم که در ابتدا از طرف برخی از پیمانکار دفاع هم شد ولی تسلط ما بر موضوع و مستندات موجود با تشریح اشکالات قرارداد و اعلام این‌که سیستم نظارتی غیرمناسب است و این‌که چرا تاکنون ریالی پیمانکار جریمه نشده است. حتما از کار ایشان راضی بوده‌اید که تمامی کارش را تائید کرده‌اید آنها کوتاه آمدند و مقرر شد با ارسال صورت‌جلسه، در اجرا و نظارت از سوی شهرداری تجدید نظر اساسی اعمال شود؛ لیکن صورت‌جلسه ارسالی از کمیسیون به شماره 47 ک-ع-ش مورخ 31/02/96  بدون ارسال به شهرداری یا طرح در صحن شورا به‌وسیله رئیس محترم شورا بایگانی شد.

مساله سد معبر نیز بخش دیگری از این پیمان بوده که آن هم نیز انجام نشده و در همان جلسه هم به آن پرداختیم و حتی گفته شد نه این‌که تا از جلسه بیرون رفتید تصمیم به جمع‌آوری آنها کنید چراکه اینان نان‌آور هستند لذا ابتدا ساماندهی کنید بعد جمع‌آوری کنید که متاسفانه شهرداری عصر همان روز جلسه بدون این‌که سازماندهی کند و شرایط لازم را مهیا و محلی را تعیین کند شروع به جمع‌آوری کرد که با شکست هم روبه‌رو شد و پس از مدتی جملگی به محل‌های خودشان برگشتند. 
الان شما دست‌فروشان را چگونه در سطح شهر می‌بینید. نه این‌که پیاده‌روها اشغال شده است؟ نه این‌که هر کسی در جایی که می‌خواهد و به هر طریقی سد معبر می‌کند؟ موضوع یک روز و دو روز هم نیست. در حالی که طبق این قرارداد نظارت شرکت شهربان 24 ساعته است. یعنی اگر در ساعت 8 صبح نباید دست‌فروش جایی بساط کند در ساعت 12 شب هم نباید باشد در حالی که شواهد میدانی گویای چیزی دیگر است.
دو و نیم میلیارد از اموال مردم بر باد رفت
آیا شهرداری نظارتی انجام نداده که حسن انجام وظیفه صورت می‌گیرد یا خیر؟
در نظارت بسیار تسامح شده یا شاید نظارت به‌طور صحیح انجام می‌گرفته و جریمه هم لحاظ می‌شده ولی به‌وسیله عده‌ای این جرایم و یا اقدامات خط می‌خورده است. اساس کار واگذاری بخشی از کار به بخش خصوص بابت کاهش هزینه دستگاه و کاهش نیروی انسانی و اخذ نتیجه و راندمان بهتر با هزینه کمتر است. شما که خبرنگار هستید و در این شهر زندگی می‌کنید بروید نگاه کنید و ببینید بابت این خدمات چقدر از کیسه بیت‌المال هزینه شده است؛ ماهیانه 200 میلیون تومان! به غیر از سایر فاکتورها و سندهای مالی که بابت برداشت مصالح و سد معبرآورده‌اند از جیب شهروندان بوشهری بابت «هیچ» رفته است. من می‌گویم هیچ! به‌خاطر این‌که پای انجام هر کاری منفعت بایستی باشد. بروید مقایسه کنید افتضاحی که به سر محلات جنوبی در مدت یکسال آمده چه مقدار است. ساختار شهرسازی و مهندسی ساختمان در این مناطق، یک «انحطاط مطلق شهرسازی» است. اینها دیگر قابل‌بازگشت برای شهر نخواهد بود. سهم و حقوق مردم هم بیشتر از همان چیزی که دیده می‌شود نخواهد شد و اینها به‌نفع چه کسانی بوده است؟ آیا مردم عادی ذینفع بوده‌اند؟ خواهش من این است که از نزدیک به سراغ موضوع بروید مگر نه شهرداری نهادی مردمی است و اصل دسترسی به اطلاعات و شفافیت بایستی سرلوحه آن باشد؟

یعنی شهرداری از این موضوع خبر داشته؟
مگر می‌شود چنین اقدامات بزرگی که زمان‌بر است انجام بگیرد و کسی نداند؟ یا می‌دانسته‌اند که مصداق فساد است یا نمی‌دانسته‌اند که مصداق بی‌کفایتی است. وظیفه شهرداری نظارت بوده با شرح خدماتی مشخص و هزینه‌ای ماهیانه‌ای بالغ بر 200 میلیون تومان، در درون محلات به‌خصوص محلات جنوبی بروند و ببینند کاری کرده‌اند که در حقیقت در کل کشور تک است. شرکت خصوصی کار را رها کرده‌اند و ماهیانه صورت وضعیت ایشان را پاس می‌کنند. شاید گفته شود آیا این موضوع به همه نواحی شهری تسری دارد؟ عرض می‌کنم خیر، در جاهایی که لازم بوده شاید به‌صورت نمادین ورود کرده و در برخی جاها فقط نهایت کار به صدور اخطاریه منجر و صدور یک قبض انبار منتهی می‌شده است. 
آنچه که شهرداری بایستی به طور صحیح در جایگاه ناظر عالی به‌وسیله دو معاونت اجرائی و خدمات شهری و معاونت شهرسازی و معماری انجام می‌داده از نظر شکلی دوگونه بوده است یکی نظارت بر شهر و دیگری نظارت بر مندرجات قرارداد.

آیا شهردار در این مدت گامی در این زمینه برداشته است؟
این را باید از خود ایشان پرسید. قطعا اگر اهتمامی در دستگاه شهرداری باشد می‌توانند تخلفات را مورد به مورد رصد کرده و متخلف را هم پیدا کنند. بنده در راستای ادای وظیفه این تذکر را داده‌ام که دو و نیم میلیارد تومان از وجوه سرمایه‌های مردمی از کف رفته و شهر وضعیتش این است. چه کسی در شهرداری مقصر است را شهردار و مجموعه باید پاسخ بدهند. خود شهردار دارای دکترای شهرسازی است؛ قطعا اگر بازدید میدانی کرده یا داشته است به این مسائل پی‌برده و به‌عنوان یک شهرساز پاکدست نمی‌تواند از موضوعات این چنینی چشم‌پوشی کند اگر هم خدایی نخواسته تعلل به‌دلیل برخی ملاحظات اعمال شود در پیشگاه مردم مسوول است. این‌که مالکان درست و آگاه از قانون با تفکیک و قطعه قطعه اراضی خود سر مردم عادی کلاه بگذارند و اصول شهرسازی و معماری شهری را به تنزل بکشند و دستگاه متولی در وظایف ذاتی خود کوتاهی داشته باشد قابل‌پذیرش نبوده و قابل پیگیری خواهد بود. رشد قارچ‌گونه ساخت‌و‌ساز که مربوط به یک روز و دو شب نیست بلکه حداقل زمان ممکن برای اسکلت‌سازی کمتر از 30 روز نخواهد بود.

از شما شکایت شده است، به چه دلیل؟
دو نکته وجود دارد. نکته اول به مساله موضوع شکایت است که اتفاقا این شکایت می‌تواند پرده از بسیاری از موارد بردارد و به شفافیت بیشتر در شهرداری منجر شود و سایر پیمانکاران نیز بدانند که نظارت در این شهر هنوز نمرده است. دوم این‌که، بحث بی‌منزلت شدن جایگاه شوراست. ببینید نحوه مدیریت این سال‌ها به چه صورت بوده و چگونه پیمانکاران فضای شورا را ارزیابی می‌کنند که به جای پاسخگویی و ترس از ناظر، اقدام به شکایت از وی نیز می‌کنند تا رد گم کنند. احیای منزلت شورا تنها در گرو عملکرد شورا خواهد بود و امیدوارم سهم و وظیفه خود را در این راستا به درستی ادا کنم.

موضوع شکایت از شما چه بوده است؟
نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی. یعنی از این به بعد هر نماینده‌ای در این شهر نظارت کرد و پاسخ طلبید و پیمانکار یا شهردار را بابت عملکرد به پاسخگویی فراخواند مصداق نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی خواهد بود. من در این رفتار نوعی وقاحت و بی‌شرمی می‌بینم که گویا می‌خواهند عامدانه به رای مردم هم دهن‌کجی می‌کنند. ببینید افول شأن شورای شهر را! این به سیاست‌گذاری خود ما در شورا بر می‌گردد که چطور با پیمانکاران و مجریان در شهرداری رفتار می‌کنیم و شأن و حریم شورا را معرفی می‌کنم که یک پیمانکار به خود چنین جرأت و جسارتی می‌دهد که از وکیل و نماینده مردم شکایت کند. تنها می‌توانم بگویم امیدوارم شاهد بازگشت منزلت شورا به عمارت امیریه و بلدیه در بوشهر باشیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: