bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۳۳
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۵ - ۱۱ مهر ۱۳۹۴
نسبت به آنچه تکرار اشتباهات داوری و رفتارهای غیر اخلاقی بازیکنان‌در اعتراض‌به تصمیمات داوران خواند،انتقاد کرد و از مسوولان فدراسیون خواست برای حل این مشکل چاره اندیشی کنند.
بامداد24: فوتبال ایران که پیش تر با مسائلی چون پرداخت نکردن مطالبات داوران لیگ های دسته اول تا سوم، پرداخت نشدن حق الزحمه داوران لیگ فوتسال و اعتصاب جنجالی آنها در مقابل فدراسیون و اختلافات شدید مدیریتی در کمیته داوران فدراسیون فوتبال روبرو بوده است، این روزها با اشتباهات تاثیرگذار داوران در بازی های حساس لیگ های برتر و دسته اول، اعتراضات شدید و ناهمگون مربیان و بازیکنان تیم های مختلف به وضعیت داوری مسابقات، دست و پنجه نرم می کند که همه و همه بخشی از مشکلات این روزهای فوتبال ایران است .

طی هفته های اخیر که موضوع اعتراض هفت باشگاه لیگ برتری فوتبال نسبت به نحوه داوری به وزارت ورزش گزارش داده شده و این موضوع به تذکر های آیین نامه ای برخی از نمایندگان مجلس عضو فراکسیون ورزش هم تبدیل شد، عزم این وزارت را به همراه داشت تا هر چه سریعتر این مساله از سوی کارشناسان امر بررسی شود. 

در همین زمینه سید نصرالله سجادی که از وی به عنوان مرد آکادمیک ورزش کشور نام برده می شود در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا درباره ورود این وزارت خانه به حل مشکل داوری ها در فوتبال گفت: وزارت ورزش که همواره نقش نظارتی بر تمامی فدراسیون های ورزشی را برعهده داشته و دارد به قطع یقین نسبت به لیگ فوتبال و حتی داوری ها هم نظارت مستمری اعمال می کند .
وی در ادامه به دو موضوع در بخش داوری اشاره کرد و گفت: نخست این که متاسفانه اشتباهات داوری فوتبال درحال تکرار است و در این مورد به فدراسیون فوتبال تذکرات لازم داده شد که باید چاره اندیشی کنند. اما نکته مهمتر این است که اگر داور در زمین مسابقه به هر دلیلی اشتباه کند این مورد باید تنها از طریق قانونی مورد رسیدگی قرار بگیرد .

معاون وزیر ورزش در این باره با ذکر نمونه به حاشیه دیدار اخیر پرسپولیس با ملوان در جام حذفی فوتبال اشاره کرد و گفت: متاسفانه در این دیدار شاهد پرخاشگری های و رفتار غیر اخلاقی برخی بازیکنان نسبت به داور بودیم که این نه تنها با فرهنگ اصیل ایرانی مغایرت دارد بلکه طبق قانون و مقررات نیز بازیکن و حتی مربی نمی توانند در زمین بازی به داور توهین و یا اعتراض کند.
سجادی در عین حال برخی از رفتارهای نادرست بازیکنان نسبت به داوران را ضعف کادرفنی و مدیریت تیم ها عنوان کرد و افزود: مربی نباید به بازیکن اجازه توهین و اعتراض به داور را بدهد، حتی اگر آن داور اشتباه کرده باشد.

وی با طرح این سوال که چرا بازیکن برای اعتراض به داور باید بازی را متوقف کند، در حالی که طبق قانون اجازه چنین کاری را ندارد ،اظهار داشت: این قبیل رفتار ها به ضعف داوری و نحوه ی مدیریت تیم در داخل زمین هم باز می گردد. اشتباه در داوری وجود دارد اما اعتراض باید از مسیر قانونی آن انجام شود که به طور یقین هم مورد رسیدگی قرار می گیرد. مدیران باشگاه ها نیز باید مجموعه تحت مدیریت خود را با قوانین و مقررات آشنا کرده و مانع از تکرار اینگونه رفتارها شوند.

**فدراسیون فوتبال در اجرای مقررات با احدی تعارف نداشته باشد
این چهره شناخته شده ورزش کشور افزود: به همین منظور برای جلوگیری از تکرار رفتارهای ناهنجار برخی بازیکنان در اعتراض به داوران و همچنین اشتباه داوری نشستی با علیرضا اسدی دبیر کل فدراسیون برگزار کردیم تا از این پس نظارت دقیق تری نسبت به این موارد داشته باشد و در اجرای مقررات هم با احدی تعارف نکنند زیرا فوتبال ما با تکرار این اشتباهات از وضعیت خوبی برخوردار نخواهد بود و این رفتارها می تواند در سطح بین الملل اثر منفی به همراه داشته باشد. 
سجادی از اینکه برخی از بازیکنان قرارداد حرفه ای می بندند اما حرفه ای عمل نمی کنند، ابراز تاسف کرد و افزود: این قبیل رفتارها غیرحرفه ای و غیرقابل قبول است.

**برخی رسانه ها درباره پرسپولیس و استقلال بزرگ نمایی می کنند
معاون وزیر ورزش در بخش دیگری از این گفت و گو درباره وضعیت مالی تیم پرسپولیس گفت: این تیم جوان و از کادر فنی خوبی هم برخوردار است و طی توافقاتی که با حامی مالی جدید داشتند بزودی مشکلات مالی این تیم هم برطرف می شود.
سجادی درباره حاشیه های اخیر تیم های پرسپولیس و استقلال درباره وضع نابسامان مدیریتی آنها توضیح داد: متاسفانه برخی رسانه ها در مورد این دو تیم بزرگ نمایی می کنند و به طور قطع اگر مشکلی هم دراین تیم ها وجود داشته باشد از طریق هیات ریییسه باشگاه مورد بررسی قرار گرفته و نسبت به حل آن اقدامات لازم انجام گیرد.

** اساسنامه فدراسیون تیراندازی با کمان اصلاح می شود
رییس مجامع انتخاباتی فدراسیون های ورزشی در بخش دیگری از این مصاحبه درباره انتخابات فدراسیون تیراندازی با کمان با توجه به اینکه ثبت نام ازنامزدها اخیرا در این فدراسیون انجام شده است ،توضیح داد: اساسنامه این فدراسیون از سوی فدراسیون بین المللی تیراندازی با کمان تهیه و تصویب شد که از نظر قوانین داخلی این اساسنامه مغایر با قوانین کشور است .
سجادی با بیان اینکه انتخابات این فدراسیون نیز برگزار می شود تصریح کرد: در حال حاضر این اساسنامه در دست اصلاح است.
وی درباره برگزاری انتخابات فدراسیون پزشکی ورزشی هم گفت:بررسی برگزاری انتخابات این فدراسیون در دست بررسی است.
معاونت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ایی وزارت ورزش تا کنون انتخابات 38 فدراسیون را در فضایی سالم برگزار کرده است و تنها انتخابات چهار فدراسیون شطرنج،اتومبیل رانی و موتورسواری ، تیر اندازی باکمان و پزشکی ورزشی باقی مانده است.
معاون وزیر ورزش همچنین خبر داد : دومین نشست اعضاء هیات رییسه فدراسیون والیبال و کادر فنی تیم ملی به منظور بررسی دقیق تر نسبت به ارائه تحلیل حضور تیم ملی والیبال در مسابقات قهرمانی جهان و ارائه پیشنهادات جهت حل مشکلات برگزار شود .

** برخی کرسی های ورزشی در ایران تشریفاتی است
سجادی در بخش دیگری از این گفت و گو درباره نشست کمیته هماهنگی رقابتهای داخل سالن آسیا در2017که ماه گذشته در ترکمنستان برگزار شد، گفت: در این نشست علاوه بر تصویب حضور 20 رشته در رقابت های آسیایی2017 به میزبانی ترکمنستان،آخرین گزارش درباره وضعیت میزبانی این کشور در رقابت های آتی ارائه شد.

عضو کمیته هماهنگی بازیهای آسیایی داخل سالن آسیا درسال 2017 و رقابت های آسیایی 2018 اندونزی که پیش تر سابقه عضویت در کمیته های بازیهای آسیایی داخل سالن تایلند، ماکائو وآسیایی، گوانگجو را داشته است ، اظهار داشت که این کمیته در حال حاضر 9عضو دارد و همچنین رشته کوراش (کشتی با کمربند) نیز به بازی های آسیایی 2018اندونزی اضافه شده است.
معاون وزیر ورزش همچنین درباره ترکیب هیات اجرایی شورای المپیک آسیا و کسب کرسی ها در این شورا توضیح داد: رییس، دبیرکل، پنج نایب رییس از منطقه آسیا و چهار نایب رییس از کشورهای میزبان بازیهای آسیایی، اعضای هیات اجرایی این شورا را تشکیل می دهند و همچنین رییسان کمیته های چهارده گانه این شورا هم عضو این هیات اجرایی هستند .

سجادی ادامه داد:علاوه بر آن،شیخ فهد نیز در این دور از اجلاس شورای المپیک آسیا پنج نفر از نمایندگان کشورهای ایران،ازبکستان،لبنان،برونئی و سریلانکا را از طرف خود نامزد حضور در هیات اجرایی کرد که در این دوره ایران ریاست کمیته آمار و اطلاعات را که نزدیک به 4 دوره در اختیار آقای افشار زاده بوده است از دست داد و برای این پست آقای شهنازی نامزد شده بود که انتخاب نشد. 
به گفته سجادی ورزش ایران علاوه بر از دست دادن این کرسی ،کرسی ریاست یکی از کمیسیون های هیات اجرایی قبلی را هم از دست داده است .

معاون وزیر ورزش و جوانان در پاسخ به این پرسش که برخی از کارشناسان ورزشی معتقدند ضعف دیپلماسی ورزشی در این سال ها به کاهش کرسی های تاثیرگذار ایران در مجامع بین المللی منجر شده است، توضیح داد: موضوع 'انتخاب شدن' نمایندگان ایران برای مسوولیت بین المللی یک فرایند پیچیده ای دارد. به عنوان نمونه در مقطعی افراد، عضویت در کمیته های بین المللی بعضی از فدراسیون های قاره ای را کسب می کنند که ما از این قبیل کرسی ها زیاد داریم که ازتأثیرگذاری چندانی در تصمیم گیری برخوردار نیست. 

سجادی افزود: کسب کرسی ریاست، نایب رییسی ودبیرکلی درفدراسیون های قاره ای و مهم تر از آن فدراسیون های بین المللی ورزشی از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا چنین مسئولیت هایی بسیار تعیین کننده است اما متاسفانه در حال حاضر راهبرد مدونی برای این کار نداریم تا این ضعف را برطرف کنیم. به طور یقین بخشهایی که مسوولین این امور را به عهده دارند باید تلاش بیشتری کنند.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: علاوه برضعف دیپلماسی ورزشی شرایط سیاسی،اقتصادی،فرهنگی وحتی بین المللی در کسب کرسی های مهم تاثیر زیادی دارد. 

**چرا نباید یک رییس و دبیرکل فدراسیون بین المللی داشته باشیم
معاون وزیر ورزش با طرح این سوال که چرا نمی توانیم یک رییس یا دبیرکل فدراسیون بین المللی داشته باشیم؟،گفت: بخشی از این ضعف هم علاوه برموارد ذکرشده به نداشتن مهارت در اتباطات و شناخت ناکافی نسبت به محیط ورزشی درعرصه بین الملل و همچنین تسلط نداشتن به زبان رسمی بین المللی باز می گردد.

به گفته وی در حال حاضر برخی کرسی های ورزشی در ایران تشریفاتی است و البته این موضوعی است که در گذشته هم مرسوم بوده است.
سجادی همچنین با فرصت شمردن انتقال ایران از منطقه غرب آسیا به آسیای مرکزی که از سال ها پیش هم مطرح بوده و اکنون جنبه اجرایی به خود گرفته است، این موضوع را به نفع توسعه ورزش کشور دانست.
معاون وزیر ورزش درباره نقش این انتقال در از دست دادن میزبانی ایران برای چهارمین دوره بازی های غرب آسیا که تاکنون دو بار به دلایل مختلف به تعویق افتاده است گفت :با این انتقال میزبانی کشور ما عملا منتفی شده است.

وی در عین حال خاطر نشان کرد: البته این میزبانی مربوط به دوسال پیش و حتی در دوره ریاست کمیته ملی المپیک دوره قبل بوده که به هر دلیلی برگزار نشده است و وقتی در آن برهه برگزار نشد دلیلی برمیزبانی مجدد وجود ندارد.
-اولین دوره بازی های غرب آسیا در ایران، دومین دوره در کویت و سومین دوره آن در سال 84 به میزبانی دوحه قطر برگزار شد.‎
منبع:
ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر: