bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۵۹۸
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۰۰ - ۲۶ تير ۱۳۹۸
عضو هیات مدیره انجمن نابینایان ایران نمایندگی استان بوشهر؛
داود علیزاده: بیست و پنجم تیر هرسال، روز بهزیستی و تأمین اجتماعی نام‌گذاری شده است. سازمانی که مبنای به وجود آمدنش کمک به تأمین حداقل هزینه زندگی خانواده‌های نیازمند و بی‌سرپرست و ایجاد زمینه‌های مناسب برای خودکفایی آنان بوده است. امسال سی و نهمین سال تشکیل سازمان بهزیستی کشور است. یکی از اقشار جامعه که نیاز به توجه و رسیدگی به آن‌ها نه‌تنها بر عهده سازمان بهزیستی بلکه بر عهده همه افراد جامعه است تا توانمندی‌های آن‌ها مهجور و مغفول نماند، توان‌یاب‌های کم‌بینا و نابینا هستند. در همین زمینه انجمن نابینایان ایران در سال 1373 تشکیل شد و ساخت کتابخانه‌های دیجیتالی از سال 1391 با همکاری شرکت سامسونگ در راستای مسئولیت‌های اجتماعی عملیاتی شده است و تاکنون 15 کتابخانه گویا ویژه نابینایان و کم‌بینایان در استان‌ها افتتاح‌شده است.

داود علیزاده:

بیست و پنجم تیر هرسال، روز بهزیستی و تأمین اجتماعی نام‌گذاری شده است. سازمانی که مبنای به وجود آمدنش کمک به تأمین حداقل هزینه زندگی خانواده‌های نیازمند و بی‌سرپرست و ایجاد زمینه‌های مناسب برای خودکفایی آنان بوده است. امسال سی و نهمین سال تشکیل سازمان بهزیستی کشور است.

 یکی از اقشار جامعه که نیاز به توجه و رسیدگی به آن‌ها نه‌تنها بر عهده سازمان بهزیستی بلکه بر عهده همه افراد جامعه است تا توانمندی‌های آن‌ها مهجور و مغفول نماند، توان‌یاب‌های کم‌بینا و نابینا هستند. در همین زمینه انجمن نابینایان ایران در سال 1373 تشکیل شد و ساخت کتابخانه‌های دیجیتالی از سال 1391 با همکاری شرکت سامسونگ در راستای مسئولیت‌های اجتماعی عملیاتی شده است و تاکنون 15 کتابخانه گویا ویژه نابینایان و کم‌بینایان در استان‌ها افتتاح‌شده است.

در مردادماه سال گذشته با همکاری شرکت سامسونگ، موسسه عصای سفید و مرکز نابینایان تهران و نمایندگی انجمن نابینایان استان بوشهر و مشارکت خیران، کتابخانه گویا در بوشهر افتتاح شد و در مدت گذشته خدمات متنوعی را به توان‌یاب‌های کم‌بینا و نابینای استان بوشهر ارائه کرده است. برای آشنایی با خدمات این مرکز و پوشش مسائل و مشکلات این قشر، بامدادجنوب با مجتبی ناطوری‌زاده، عضو هیات مدیره انجمن نابینایان ایران نمایندگی استان بوشهر و مسئول کتابخانه دیجیتال استان بوشهر (کودکان امید سامسونگ) گفت‌وگویی داشته است که در ادامه خواندن آن خالی از لطف نیست. «مجتبی ناطوری‌زاده» متولد 1362 در بوشهر است که باوجود کم‌بینایی تحصیلات خود را تا مقطع دکترای تخصصی زبان و ادبیات فارسی ادامه داده است و دستی در پروژه‌های پژوهشی داشته است و همچنین از وی مجموعه اشعار «بی‌هوا با عشق» منتشرشده است که شامل اشعار کلاسیک و مدرن این شاعر است. از دیگر فعالیت‌های وی تدریس و ویراستاری است.

ناطوری‌زاده تاکنون مسئولیت‌هایی مانند کانون ادبی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر، انجمن ادبی نابینایان استان، انجمن ادبی شکوفه‌های لبخند، انجمن ادبی مهر پویا، کانون ادبی باران مهر و کانون ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر را بر عهده داشته است.

آقای ناطوری‌زاده در ابتدای گفت‌وگو لطفاً از نحوه ایجاد کتابخانه دیجیتال و شکل‌گیری آن بفرمایید؟

در راستای فعالیت اجتماعی، شرکت سامسونگ اقدام به راه‌اندازی کتابخانه‌های دیجیتال برای کم‌بینایان و نابینایان در مناطق محروم کرده است. در راستای فعالیت اجتماعی سامسونگ خودش را موظف دانسته که با راه‌اندازی این کتابخانه‌ها در مناطق محروم برای کم‌بینایان و نابینایان فضایی را فراهم آورد که تجهیزات و ابزارآلات کمک‌آموزشی و تفریحی تا حدودی پوشش دهد و خدمات آموزشی و مهارتی در همین بستر برای کم‌بینایان و نابینایان ارائه شود. لازم به ذکر است که این مجموعه اولویت آموزشی را در مرحله نخست به مربیانی می‌سپارد که خودشان کم‌بینا و نابینا هستند و بعد از مربیان بینایی که متقاضی همکاری با این مجموعه هستند بهره می‌گیرد. این کتابخانه در تاریخ ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ افتتاح شد و از آن تاریخ تا به امروز من مسئولیت آن را بر عهده داشته‌ام و خانم مریم اشکری نیز به عنوان کمک مربی و کتابدار همکاری داشتند. البته از بدو تاسیس قابل‌توجهی از نابینایان و کم‌بینایان باسواد و تحصیل‌کرده و از همه مهم‌تر باانگیزه در این کتابخانه و به‌طور کل نمایندگی انجمن نابینایان در استان بوشهر شرکت داشتند.

در این کتابخانه علاوه بر مأموریت اصلی که بر عهده تمام کتابخانه‌های گویای دیجیتال انجمن نابینایان ایران گذاشته‌شده که همانا توجه به آموزش رشد و بالندگی کودکان نابینا که در طرح شرکت سامسونگ بانام کودکان امید از آن یاد می‌شود و کلاس‌های آموزشی متنوعی برای نابینایان نیز برگزار می‌شود.

دیدگاه و هدف شرکت سامسونگ نمایندگی ایران، اولویت قرار دادن مناطق محروم برای افتتاح این کتابخانه‌ها بود و در این حرکت فرهنگی بعدازاینکه تا حدود زیادی آماده‌سازی فضا و مکان انجام دادند، نیروها را نیز از بچه‌های توان‌یاب کم‌بینا و نابینا برای اداره این کتابخانه انتخاب کردند.

از خدمات خاص این مرکز به توان‌یاب‌های کم‌بینا و نابینا بفرمایید؟

در اینجا نابینایان و کم‌بینایان در مقاطع مختلف تحصیلی با توانمندی‌های مختلف حضور می‌یابند و فقط جنبه تفریحی ندارد و در بعضی کلاس‌های مهارتی به آن‌ها مدرک هم داده می‌شود و با هماهنگی که با فنی و حرفه‌ای صورت گرفته از این مدارک استفاده خواهد شد و تسهیلات اختصاصی برای اشتغال‌زایی و درآمدزایی آن‌ها صورت می‌گیرد.

مهم‌ترین ویژگی این مرکز در بوشهر چیست؟

مهم‌ترین نشانه پیشرفت چشم‌گیر کتابخانه بوشهر را می‌توان به جرأت در تنوع کلاس‌های آموزشی که در این مجموعه برگزار می‌شود جست‌وجو کرد. بدین شکل که علاوه بر کلاس‌های مربوط به آموزش خط به ریل، قصه‌خوانی و... کلاس‌های مهمی برگزار می‌شود تا بتوانیم در رشد و تعالی اعضای این کتابخانه سهمی داشته باشیم. به‌طور مثال من و همکارانم کلاس‌هایی همچون: کلاس آموزش تئوری تئاتر و نمایش که در همین راستا این کتابخانه در کنار نمایندگی انجمن نابینایان ایران در استان بوشهر دارای یک گروه نمایشی قدرتمند بوده که در سالن‌های زیادی در سطح استان موفق به اجراشده و اکنون خود را برای شرکت در جشنواره تئاتر معلولان آماده می‌کند.

نشست کانون ادبی ویژه شاعران و نویسندگان نابینای بوشهری که به‌صورت هفتگی برگزار می‌شود و در کنار بررسی آثار هنرمندانی که شرکت کرده‌اند مطالب آموزشی برای بهبود کیفیت آثار آن‌ها نیز ارائه می‌شود. در این خصوص اگر کسانی مایل باشند حتی به‌صورت خصوصی نیز با کمترین هزینه ممکن می‌توانند از آموزش‌های اساتیدی بهره بگیرند که همچون خود در کتابخانه حضور می‌یابند. از دیگر فعالیت‌های لازم به ذکر، برگزاری کلاس‌های آموزشی و تمرینی در رشته ورزشی شطرنج ویژه نابینایان با مربیگری سرکار خانم خوش‌قلب است.

برگزاری کلاس‌های آموزشی موسیقی و همچنین کلاس مهارت‌های زندگی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی ایجاد اشتغال برای نابینایان و کارگاه‌های آموزشی رایانه برای نابینایان نیز دیگر فعالیت‌های این انجمن محسوب می‌شود.

در حال حاضر چند عضو در کتابخانه فعالیت دارند؟

تعداد اعضای کتابخانه استان بوشهر به رقمی در حدود ۷۰ نفر می‌رسد که حدود ۳۰ نفر از این جمع فعالیتی به‌مراتب چشمگیرتر در این کتابخانه دارند. البته پذیرش در این مجموعه همچنان از طریق اطلاع‌رسانی در فضای مجازی و تعامل با مددکاران بهزیستی در شهرستان‌های مختلف این استان ادامه دارد و همچنان پذیرای عزیزانی هستیم که مایل باشند از خدمات این انجمن و کتابخانه بهره بگیرند.

باوجود فصل تابستان و ایام فراغتی که برای قشر دانش‌آموز و دانشجو ایجاد می‌شود، انجمن و کتابخانه برنامه خاصی ترتیب داده است؟

برنامه‌های همیشگی این مرکز در طول سال به‌طور مستمر ادامه دارد؛ اما برای پوشش دادن به اوقات فراغت و همچنین ارائه خدمات بیشتر به توان‌یاب‌های عزیز دامنه کلاس‌ها و تنوع آن‌ها را افزایش داده‌ایم. به‌طور مثال کلاس و دوره‌های آموزشی تابستانه همچون: زبان انگلیسی، رایانه، شطرنج، سرود، قصه‌گویی کودکان، موسیقی‌درمانی، مهارت‌های زندگی، شنا، تئاتر درمانی، کارگاه ادبی، سازدهنی نیز تشکیل می‌گردد.

هزینه شرکت در این کلاس‌ها چگونه است؟

تا جای ممکن کلاس‌ها به‌صورت رایگان تشکیل می‌شود؛ اما برای برخی از کلاس‌ها که نیاز به هزینه است، ما سعی کرده‌ایم که با هزینه‌ای به‌مراتب کمتر از آموزشگاه‌های دیگر و ... این دوره‌ها را برگزار کنیم تا توان‌یاب‌های عزیز امکان استفاده از این دوره‌ها را داشته باشند.

از ضرورت وجود چنین مکان‌هایی بفرمایید؟

وجود مکان‌های فرهنگی این‌چنینی که برای کم‌بینایان و نابینایان تدارک دیده‌شده است، یک پایگاه فرهنگی چندجانبه به‌حساب می‌آید که توان‌یاب کم‌بینا و نابینا را از خلوت و انزوای خودش بیرون بیاورد و به دامنه اجتماع و مهارت آموزشی رهنمون کند و این مسئولیت‌های اجتماعی بر عهده همه‌کسانی است که می‌توانند در حد توان به این مکان‌ها توجه کنند تا انشا الله بازویی باشیم در کنار سازمان بهزیستی برای خدمت‌رسانی به افرادی این‌چنینی با توانمندی‌های مختلف و ظرفیت‌های مختلف.

به نظر شما این مرکز به چه امکانات و تجهیزات دیگری نیاز دارد؟

با توجه به اینکه ما کتابخانه دیجیتال هستیم یکی از ضروری‌ترین نیازهای ما راه‌اندازی وب‌سایت هست که نمایندگی انجمن بعد از یک سالی که از افتتاح این مکان صورت گرفته هنوز نتوانسته توجه مسئولان یا جذب کمک‌های مردمی یا مشارکت سازمان‌ها را برای راه‌اندازی یک وب‌سایت جلب کند. این وب‌سایت برای عضوگیری و اطلاع‌رسانی و ارائه خدمات آنلاین برای عزیزان شهرستانی است که از راه دور از خدمات این مرکز بهره بگیرند. ضمن اینکه یک استودیو حرفه‌ای برای ضبط کتاب‌های گویا از ضروریات این انجمن است که با توجه به نشر فرهنگ کتاب‌خوانی و نشر فرهنگی کتاب‌های گویا و صوتی کمک می‌کند. تولید کتاب گویا می‌تواند هم مورداستفاده افراد بینا قرار بگیرد و هم اینکه راهکاری باشد برای درآمدزایی و استفاده از ظرفیت دوستان کم‌بینا و نابینا که در زمینه گویندگی و اجرای صوتی ظرفیت و استعداد این امر را دارند.

سخن آخر؟

با تشکر از شما و همکاران شما در بامداد جنوب برای توجه توان‌یاب‌ها و مسائل مربوط به آن‌ها، از علاقه‌مندان برای حضور در این کتابخانه دعوت می‌کنم به این نشانی در شهر بوشهر مراجعه نمایند: بوشهر خیابان امام خمینی (سنگی) کوچه گلخانه رو به روی پارک محله هلالی (پارک صغیری) جنب مدرسه شهیدی کتابخانه دیجیتال گویای نابینایان و کم‌بینایان سامسونگ.

همچنین من و همکارانم به صورت تلفنی نیز از ساعت 18 الی 21 پاسخگوی سوالات عزیزان هستیم.

تلفن ثابت:07733548485

نام:
ایمیل:
* نظر: