bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۶۶
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۹ - ۱۲ مهر ۱۳۹۴
پروفسور کیت استیل، استاد دانشگاه متروپولیتن منچستر با ارسال تصاویری از مسیرهای منا، بر بی‌کفایتی و عدم تعهد مقامات سعودی تاکید کرد.
بامداد24: 
 راه دانا: در پی فاجعه رخ داده در منا و مراسم مذهبی رمی جمرات خبرنگار بین الملل ما مصاحبه ای را با "کیت استیل" طراح و معمار بخش اعظمی از ساختمان منا و مسیرهای منتهی به رمی جمرات ترتیب داده بود که منتشر شد. پروفسور "کیت استیل" در تازه ترین مصاحبه خود با وب سایت خبری تحلیلی تیتر یک با ارائه تصاویری، بر بی کفایتی و بی توجهی مقامات عربستانی تاکید کرد.
- همونطور که قبلا اشاره کردم پل ها و مسیرهای اصلی ساخته شده به سمت منا مربوط به سالهای 2004 تا 2006 است، این همان زمانی است که تیم ما و مقامات سعودی بر سر طراحی و ساخت این پروژه همکاری داشتند که  هم به لحاظ فنی و هم روانشناسی پروژه بسیار موفقی بود.

بارها بعد از اتمام پروژه؛ مشکلات و مسائل امنیتی که ممکن بود در آینده رخ دهد را گوش زد کرده بودم و راه کارهایی هم ارائه شده بود. برخی موارد حل شد، اما مهمترین آنها دست نخورده باقی ماند. به عنوان مثال پل قدیم جمرات تخریب و از نو طراحی و ساخته شد که ظرفیت بیشتری هم داشت. اما شبکه راه ها و مسیرهای منتهی به پل و بعد از آن دست نخورده باقی ماند و هیچ تغییری در آنها ایجاد نشد.

اما با اتفاقات اخیر و پیرو گفتگوی چند روز گذشته با شما بر خود لازم دانستم تا برای اثبات نواقص موجود در سیستم سعودی ها دو تصویر برای شما ارسال کنم.

 ناگفته‌های جدید معمار مسیرهای منا درباره فاجعه+سند

ناگفته‌های جدید معمار مسیرهای منا درباره فاجعه+سند
تصویر اول مربوط به سال 2004 است که توسط "گوگل ارث" گرفته شده. زمانی که پل ها و مسیرهای اولیه برای جمعیتی متناسب با همان سالها طراحی و ساخته شده بود.

 ناگفته‌های جدید معمار مسیرهای منا درباره فاجعه+سند

ناگفته‌های جدید معمار مسیرهای منا درباره فاجعه+سند
اما تصویر دوم مربوط به سال 2015 است. تصویری که متاسفانه تغییراتی بسیار کوچک و اندک را در طی این ده سال ارائه می دهد.

در حالی که با گذشت سالها و افزایش جمعیت می بایست مسیرها و پل های قدیمی تخریب و مسیرهای جدید با ظرفیت بالاتری ساخته می شد و یا حداقل در کنار مسیرها و پل های قدیم، راه های جدیدتری احداث می شد که متاسفانه یکی از دلایل وقوع فاجعه اخیر نیز همین امر بوده است.

باز هم تاکید می کنم فاجعه منا ربطی به اظهاراتی که مقامات سعودی در مورد عدم توجه زائرین به تابلوهای راهنمایی ارائه داشتند ندارد و چنین اظهاراتی بسیار مضحک است. به عنوان یک ازدحام شناس گفته ام و می گویم که مسیر ها و راه های موجود، ظرفیت چنین جمعیتی را در حالت عادی ندارد چه برسد به شرایط بحرانی.

مطمئنا تعلل مقامات سعودی در بازسازی مسیرها، عاملی مهم در این فاجعه بوده است و در صورت عدم تخریب مسیرهای قدیمی و احداث راه ها و پل های جدید در آینده نیز شاهد چنین مواردی خواهیم بود.
برچسب ها: مهندس ، منا ، پل ، مسیر ، حادثه
نام:
ایمیل:
* نظر: