bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۵۷
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۱ - ۱۸ مهر ۱۳۹۴
با اعطای یادمان حضور به شرکت‌کنندگان؛
نمایش «سیه‌سول» که کاری از گروه تئاتر «هیرو» است، به‌عنوان نماینده استان بوشهر به‌کارگردانی حسن رضایی و محسن حلوایی نیز در این جشنواره شرکت کرد و آیین و سنن مردم جنوب کشورمان را به نمایش گذاشت.
بادادجنوب- فرشته قرمانی: جشنواره های‌فست امسال میزبان ۵۸ نمایش از ۲۴ کشور جهان بود. سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئا‌تر «های‌فست» ارمنستان که از ۱ تا ۸ اکتبر (۹ تا ۱۶ مهرماه) در ایروان برگزار شد، صبح دیروز با اعطای لوح تقدیر و یادمان حضور به تمامی شرکت‌کنندگان جشنواره به کار خود پایان داد.

نمایش «سیه‌سول» که کاری از گروه تئاتر «هیرو» است، به‌عنوان نماینده استان بوشهر به‌کارگردانی حسن رضایی و محسن حلوایی نیز در این جشنواره شرکت کرد و آیین و سنن مردم جنوب کشورمان را به نمایش گذاشت.
آیین جنوبی برای تماشاگران جذاب بود
محسن حلوایی، کارگردان نمایش سیه‌سول در خصوص اجرای این نمایش در جشنواره بین‌المللی «های‌فست» ارمنستان به بامداد جنوب گفت: شاید تبادل افکار، احساسات و در یک واژه تبادل فرهنگ  یکی از مشخصه‌های اصلی تئاتر باشد و تنها جایی که می‌توان به تبادل این عناصر پرداخت، یک فستیوال جهانی است.

وی با بیان این‌که جشنواره بین‌المللی «های‌فست» پر از خرده‌فرهنگ‌های متفاوت بود، تصریح کرد: نمایش «سیه‌سول» که کاری از گروه نمایشی «هیرو» است پنجشنبه‌شب در سالن نمایش «‌esmal theater‌»شهر ایروان در ارمنستان و در مقابل دیدگان تماشاگران ملیت‌های مختلف به روی صحنه رفت. تمام تماشاگران با دقت نظر خاصی نمایش را دنبال می‌کردند، برخی کار را پر از تصویرهای زیبا و بدیع دیدند، برای برخی نیز اجرای مراسم حنابندان جالب بود.

کارگردان این نمایش با اشاره به این‌که «سیه‌سول» نمایشی برای معرفی آیین و سنن مردم جنوب ایران به تمامی شرکت‌کنندگان در این جشنواره بود، تاکید کرد: تماشاگران دیدگاه‌های مختلفی نسبت به مجموعه عناصر به کار رفته در این نمایش داشتند.

وی حضور در جشنواره تئاتری «های‌فست» را تجربه‌ای ارزشمند برای هنرمندان عنوان کرد و افزود: اجرای «سیه‌سول» در نوع خودش تجربه بی‌نظیری بود که با توجه به مشکلات یک سفر طولانی و تغییرات اجباری و اختیاری که لازمه هر اجراست، در های‌فست شکل گرفت و همه تلاش کردند تا گوشه کوچکی از زیبایی‌ها و فرهنگ اصیل بوشهر در این جشنواره معرفی شود.
مخاطبان «های‌فست» به فرهنگ ایران علاقه‌مندند
آلبرت بیگجانی، نماینده و مدیر اجرائی جشنواره های‌فست ارمنستان نیز با بیان این‌که آثار گروه‌های شهرستانی را بیشتر می‌پسندد، گفت: به‌عنوان نمونه اجرای آیین «زار» از بندر میناب بیش از نمایش‌های فرم و بدن از تهران جذابیت داشت. البته این جذابیت تنها برای من به‌عنوان نماینده های‌فست نیست و مخاطبان جشنواره نیز نشان داده‌اند، به آشنایی با فرهنگ بومی نقاط مختلف ایران علاقه‌مند هستند.

وی با بیان این‌که امسال نیز اجراهایی که بر پایه فرم و حرکات بدنی طراحی شده‌اند، به چشم می‌خورد و حدود سه یا چهار گروه نمایشی کارهای خود را به این شیوه روی صحنه بردند، افزود: متاسفانه امسال تعداد نمایش‌هایی که براساس تاکید بر حرکات بدنی اجرا می‌شوند، نسبت به سال‌های قبل بیشتر شده اما از نظر کیفیت شاهد هیچ پیشرفتی نیستیم. شاید تنها بتوان از یک گروه نام برد که همواره در این سبک اجرائی زبانزد بوده و بهترین به حساب می‌آید.
همچنین می‌توان گفت، ما طیف خاص مخاطبان خود را پیدا کرده‌ایم و درحالی که نمایش‌هایی از آلمان و سوئیس نیز در جشنواره روی صحنه رفتند اما تماشاگران و علاقه‌مندان به آثار ایرانی فقط برای تماشای این کار‌ها به سالن آمدند.

مدیر اجرائی جشنواره های‌فست در ایران با اشاره به این‌که تئا‌تر ایران پیشرفت بسیار خوبی داشته است، افزود: معتقدم تئاتر ایران از سینمای این کشور چیزی کم ندارد اما متاسفانه آنچنان که شایسته است، در جهان شناخته نشده و جای کار بیشتری دارد.
نام:
ایمیل:
* نظر: