bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۶۴
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۳ - ۱۸ مهر ۱۳۹۴
جشنواره بین‌المللی تئاتر «های‌فست» ارمنستان یکی از معتبرترین جشنواره‌های بین‌المللی خاورمیانه است که بیشتر کمپانی‌های تئاتر جهان از کشورهای امریکا، ایتالیا، انگلیس، آلمان و هلند برای ارائه آثار خود در آن شرکت می‌کنند. کشور ارمنستان همسایه شمالی ایران و با جمعیتی حدود سه میلیون نفر است که اکثریت آن را ارامنه تشکیل می‌دهند که هنر اولشان موسیقی است و هنر تئاتر در کنار آن از اهمیت والایی برخوردار است. جشنواره تئاتر «های‌فست» نیز جزء چهار جشنواره تئاتری ارمنستان است که در سطحی بین‌المللی در حال برگزاری است.

شهر ایروان پایتخت و شاید به نوعی تنها شهر بزرگ این کشور کوچک از سال 2006 میزبان این جشنواره بوده است و بیشتر بر پورفرمنس تئاتر تمرکز دارد. کارهایی برپایه حرکت و بدون دیالوگ و یا کم دیالوگ و البته بیشتر با استفاده از نمادها، نشانه‌ها و زبان بدن است. علاوه بر برنامه‌های اصلی جشنواره، سمینارها و کلاس‌هایی هم برای شرکت‌کنندگان و هم برای تماشاگران به‌منظور آشنایی با جو آثار هنری جهان و امکان مبادله‌ تجربیات و ایده‌های نو در عرصه تئاتر، برگزار می‌شود.

 از مشخصه‌های خاص این جشنواره، ثابت بودن زمان و دبیر تمامی دوره‌های آن از ابتدا تاکنون بوده است و در حقیقت این جشنواره تنها دو کارمند در طول سال دارد؛ دبیر اصلی و دبیر اجرائی که در طول جشنواره نیز در میان گروه‌ها حاضر هستند و اگر مشکلی پیش بیاید، به‌راحتی می‌توان آن را مطرح کرد. به‌طور کل در جشنواره‌ای که امسال میزبان بیست و شش کشور از سراسر دنیاست، 9 تئاتر از ایران نیز حضور دارد. این جشنواره که از اول اکتبر آغاز شده تا نهم اکتبر ادامه دارد. در این جشنواره به‌طور روزانه کارگاه‌های آموزشی مختلفی برگزار می‌شود و تئاترهای مختلف از کشورهایی مانند روسیه، آلمان، انگلستان، ایران و ... به نمایش عموم در می‌آید. این دوره از جشنواره میزبان بیش از 70 هنرمند ایرانی است که از شهرهای بوشهر، اراک، تهران، میناب، تبریز و ... شرکت کرده‌اند. نمایش «سیه‌سول» کاری از گروه تئاتری «هیرو» نیز که ترکیبی از هنرمندان شهرهای خورموج و دشتی است، امروز آیین‌هایی از گوشه و کنار بوشهر را با گویشی دشتی و موسیقی‌ با نواهای خاص به اجرا خواهد گذاشت.

برچسب ها: ها‌فست ، تئاتر
نام:
ایمیل:
* نظر: