bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۱۱۱
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۰۷ - ۱۶ تير ۱۴۰۰
هشدار پلیس فتا به خانواده‌ها و والدین؛
داود علیزاده: اجاره کارت‌های بانکی از جرائمی است که همچنان قربانی می‌گیرد و برخی افراد ناآگاه فریب شیادان فضای مجازی را خورده و با اجاره کارت‌های بانکی به گردانندگان سایت‌های قمار و شرط‌بندی یا به بهانه افزایش حساب برای دریافت وام، زندگی خود را می‌بازند.

داود علیزاده

اجاره کارت‌های بانکی از جرائمی است که همچنان قربانی می‌گیرد و برخی افراد ناآگاه فریب شیادان فضای مجازی را خورده و با اجاره کارت‌های بانکی به گردانندگان سایت‌های قمار و شرط‌بندی یا به بهانه افزایش حساب برای دریافت وام، زندگی خود را می‌بازند. به تازگی این پدیده در بین نوجوانان نیز رواج یافته است. این افراد پنهان از والدین کارت‌های بانکی خودشان را به افراد سودجو واگذار می‌کنند و به عواقب شوم این مساله توجهی ندارند.

در همین زمینه رئیس پلیس فتا استان بوشهر از کلاهبرداری و فیشینگ با ترفند کارت حساب بانکی اجاره‌ای خبر داد و گفت: افراد کلاهبردار وجوه سرقتی خود را در بیش‌تر موارد به‌حساب کارت‌های بانکی اجاره‌ای واریز می‌کنند و عواقبت اقدامات مجرمانه این افراد گریبان‌گیر صاحبان حساب‌ها می‌شود.

سرهنگ مهدی قاسمی با هشدار به شهروندان نسبت به عواقب اجاره دادن کارت بانکی و اطلاعاتی هویتی همچون کد ملی گفت: کلاهبرداران سایبری در گروه‌های شبکه‌های اجتماعی مجازی با جوانان و نوجوانان دوست شده و پس‌ازاینکه اعتماد آنها را جلب نمودند، اعلام می‌کنند که قصد راه‌اندازی فروشگاه‌های اینترنتی داشته و به جهت گسترش کار خود نیاز به داشتن چندین شماره کارت حساب با اسامی اشخاص مختلف و مورد اعتماد دارند تا درگاه اینترنتی فروش خود را به این کارت حساب‌ها لینک نمایند و به صاحبان حساب‌ها وعده می‌دهند که ماهانه مبلغی در حدود نیم میلیون ریال از بابت اجاره کارت‌ها پرداخت می‌کنند.

به گفته وی صاحبان حساب‌ها پس از دستگیری توسط پلیس متوجه می‌شوند که مبالغ بسیار بالایی که توسط کلاهبرداران و مجرمین سایبری از کاربران فضای مجازی در سراسر کشور سرقت یا کلاهبرداری شده به‌حساب آنها واریز و یا برداشت‌شده و حال عواقبت اقدامات مجرمانه این افراد گریبان‌گیر آنها می‌شود و راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی فقط پوششی جهت فریب صاحبان حساب‌ها بوده است.

این مقام سایبری برای پیشگیری از این گونه موارد و اتفاقات مشابه به کاربران فضای مجازی توصیه کرد: کارت حساب، شماره خطوط تلفن همراه و امثال این موارد درصورتی‌که برای اعمال مجرمانه مورد استفاده قرار بگیرد، مسئولیت قضایی آن متوجه کسانی هست که به نام آنها ثبت‌شده است.

همچنین براساس اعلام روابط عمومی بانکی مرکزی، مطابق قوانین و مقررات، مسئولیت همه تراکنش‌ها و مبادلاتی که از طریق حساب و کارت‌بانکی شهروندان انجام می‌شود، به عهده دارنده صاحب حساب است و هیچ ادعایی مبنی بر اجاره دادن حساب برای مراجع قانونی، مالیاتی، انتظامی و قضایی قابل قبول نیست.

افراد سودجو و کلاهبرداران سایبری با سوء‌استفاده از ناآگاهی و ساده‌انگاری برخی افراد با تبلیغات گسترده در شبکه‌های اجتماعی با وعده پرداخت میلیونی، کارت بانکی افرادی که نیاز مالی دارند را اجاره کرده و از این حساب‌ها در سایت‌های مجرمانه مانند قمار و شرط‌بندی برای کلاهبرداری از شهروندان استفاده می‌کنند.

مجرمان سایبری در اغلب موارد ردپای خود را حذف و اجاره‌دهندگان این حساب‌های بانکی هستند که به عنوان مجرم، شناسایی و پاسخگو باید باشند، این در حالی است اجاره‌دهندگان حساب و کارت‌بانکی از کلاهبرداری‌های میلیاردی که به نام آن‌ها انجام‌شده، بی‌اطلاع هستند و در بسیاری از موارد طعمه‌های این شیادان اقدام به دریافت کارت‌های مختلف از بانک‌ها کرده و همه کارت‌های خود را در اختیار این کلاهبرداران قرار می‌دهند. کارت‌های اجاره‌ای برای ارتکاب عمل مجرمانه بوده و می‌تواند گرفتاری‌هایی را برای صاحب آن به دنبال داشته باشد.

در صورتی که فردی حساب و کد ملی خود را به فرد دیگری اجاره ‌دهد و به نحو فوق وجوهی که منشأ آن‌ها از اعمال مجرمانه بوده را در حساب خود نگهداری ‌کند یا موجب نقل‌وانتقال آن ‌شود، علاوه بر معاونت در جرم اصلی و تحمل مجازات مقرر برای آن جرم، به جرم پولشویی نیز، محکوم می‌شود.

این مساله در استان‌های همجوار بوشهر نیز به شدت افزایش‌یافته است. در همین زمینه رئیس پلیس فتا استان فارس با اشاره به دستگیری یک کلاهبردار، تاکید کرد که اجاره دادن کارت‌های بانکی به لحاظ قانونی جرم محسوب می‌شود.

سرهنگ حشمت سلیمانی بااعلام این خبر گفت: در پی شکایت چندین نفر از شهروندان مبنی بر مشاهده آگهی فروش و یا اجاره منزل در یکی از سایت‌های واسطه‌گر و پرداخت مبالغی به عنوان بیعانه، موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت.

به گفته وی کارشناسان در بررسی‌های اولیه و بازجویی از شکات مطلع شدند که مال‌باختگان در یکی از شبکه‌های فضای مجازی، با مشاهده آگهی تحت عنوان اجاره منزل، باغ و ویلا زیر قیمت بازار و همچنین فروش خودرو با فرد تبلیغ‌کننده تماس و مبالغی به عنوان بیعانه به‌حساب کلاهبردار واریز و پس از دریافت وجه، دیگر جوابگو تماس نبوده است.

رئیس پلیس فتا استان فارس با اشاره به حساسیت پرونده تاکید کرد: کارشناسان پلیس فتا با اقدامات فنی و تخصصی موفق شدند متهم را در یکی از محله‌های شیراز شناسایی و وی را در مخفیگاهش دستگیر کنند.

سلیمانی با اشاره به اینکه در بررسی‌های بیشتر مشخص شد مرد 39 ساله از افراد بی بضاعت و بعضاً بی سواد، 23 کارت‌بانکی جهت واریز وجه اجاره کرده است، گفت: متهم تاکنون مبلغ یک میلیارد ریال کلاهبرداری کرده است.

به گفته وی متهم هدف خود از این کار را کسب درآمد عنوان و در ادامه صحبت‌های خود به این نکته اشاره کرد که برخی از شهروندان به واسطه قیمت پایین و به دلیل طمع ورزی و از روی اعتماد نابجا، اقدام به واریز وجه به عنوان پیش‌پرداخت می‌کردند.

وی با اشاره به این موضوع که بسیاری از شهروندان با دریافت مبالغی اندک اقدام به اجاره دادن کارت‌های بانکی خود به دیگران می‌کنند، تاکید کرد: اجاره و یا در اختیار دادن کارت‌های بانکی خود به دیگران جهت اقدامات مجرمانه، جرم محسوب می‌شود. سلیمانی از هموطنان درخواست کرد که در خصوص خرید از سایت‌های خریدوفروش دقت کافی را داشته باشند.


نام:
ایمیل:
* نظر: