bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۱۲۸
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۰۰ - ۲۰ تير ۱۴۰۰
مدیرکل آموزش و پروش استان بوشهر در گفت‌وگو با بامداد جنوب؛
داود علیزاده: در دو سال گذشته مدیریت کشور با وجود بحران کرونا، تحریم‌های اقتصادی و رشد فزاینده تورم به شدت با دشواری روبرو بوده است. در این میان برخی نهادها علاوه بر تمام این مشکلات با یک مساله دیگر نیز روبرو بودند، آنها در عمل فعالیت‌شان در بستری قدیم میسر نبود و راهی جز تغییر مواضع سنتی و اتخاذ رویکرد‌های جدید برای بحران پیش‌آمده نداشتند.

داود علیزاده

در دو سال گذشته مدیریت کشور با وجود بحران کرونا، تحریم‌های اقتصادی و رشد فزاینده تورم به شدت با دشواری روبرو بوده است. در این میان برخی نهادها علاوه بر تمام این مشکلات با یک مساله دیگر نیز روبرو بودند، آنها در عمل فعالیت‌شان در بستری قدیم میسر نبود و راهی جز تغییر مواضع سنتی و اتخاذ رویکرد‌های جدید برای بحران پیش‌آمده نداشتند. آموزش و پرورش یکی از این نهادها بود که با موج کرونا و تعطیلی آموزش حضوری آزمون سختی را پشت سر گذاشت. آموزش مجازی، تهیه و توزیع ابزار هوشمند، برگزاری آزمون‌های تحصیلی و سراسری در شرایط قرنطینه و در نهایت تطبیق ماهیت سنتی با رویکرد جدید از چالش‌های آموزش و پرورش بود.

بررسی عملکرد آموزش و پرورش استان بوشهر طی این مدت نشان می‌دهد که استان بوشهر توانسته است تا حدود بسیاری در این زمینه موفق باشد. ارتقاء رتبه 9 در سطح کشوری، ارتقاء رتبه کنکور سراسری، افزایش سرانه فضا و کیفیت آموزشی، کسب بیش از 150 رتبه برتر کشوری در مسابقات و جشنواره‌های مختلف و... از جمله دستاوردهایی بود که آموزش و پرورش استان بوشهر توانسته است به آنها دست یابد. در همین زمینه بامداد جنوب با مدیرکل آموزش و پروش استان بوشهر گفت‌وگویی صورت داده است که در ادامه می‌خوانید.

علیمراد کرمی در ابتدا به شاخصه و مولفه‌های ارزیابی در وزارت آموزش‌وپرورش اشاره کرد و گفت: وزارت آموزش‌وپرورش در پژوهشی از میان شاخص‌های آموزشی قابل‌اندازه‌گیری، نظیر پوشش تحصیلی، نسبت دانش‌‌آموزان دختر به کل، نرخ ماندگاری، نرخ گذر تحصیلی، ۳۲ اداره کل آموزش‌وپرورش و ۴۴۹ شهرستان کشور را ارزیابی کرده است.

وی با ارجاع به ارزیابی‌های کشوری در خصوص مولفه‌های یادشده افزود: نتایج رتبه‌بندی استان‌ها بر اساس شاخص‌های ۲۰ گانه منتخب، نشان‌دهنده رتبه ۹ آموزش‌وپرورش استان بوشهر در سطح کشور است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان بوشهر ارتقای چهار رتبه‌ای استان بوشهر (مجموع آزمون و سوابق) و ارتقای هفت رتبه‌ای در رشته‌های با آزمون در کنکور سراسری 99 نسبت به 98 را مهم‌ترین دستاورد حوزه آموزش متوسطه در این استان دانست و گفت: ارتقای هشت رتبه‌ای استان، در میانگین عملکرد دانش‌آموزان در امتحانات نهایی خرداد 99 نسبت به خرداد 98 و افزایش 46 درصدی میانگین نمرات نهایی از دستاوردهای اداره کل آموزش‌وپرورش استان دانست.

به گفته وی اجرای طرح توانمندسازی نیروی انسانی از طریق انعقاد توافق‌نامه با شرکت ملی نفت ایران، برگزاری هفت هزار و 161 ساعت دوره با حضور مؤلفین کتب درسی برای دو هزار و 455 نفر از آموزگاران و دبیران از دیگر اقدامات انجام‌شده در این حوزه است.

کرمی با اشاره به شرایط کرونایی و تعطیلی فعالیت حضوری مدارس، خاطرنشان کرد: در این دوره با تدوین بانک اطلاعات دانش آموزان استان در شرایط کرونایی و تهیه اطلس دسترسی به شیوه‌های آموزش به‌منظور شناخت و آگاهی از وضعیت موجود، تلاش شده است تا با برنامه‌ریزی زمینه «توسعه عدالت آموزشی و ایجاد فرصت‌های برابر» فراهم شود.

به گفته وی نرخ پوشش تحصیلی در دوره‌های تحصیلی متوسطه اول و دوم به ترتیب به ۹۷٫۵۳ و ۸۹٫۲۹ است که در حالی میانگین کشوری این دو نرخ به ترتیب ۹۴ و ۶۴٫۵ درصد بوده است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان بوشهر با اشاره به تلاش آموزگاران کوشای سراسر استان، نرخ پوشش تحصیلی واقعی و نرخ ارتقا در دوره ابتدایی به ترتیب به ۹۹٫۴۴ و ۹۸٫۴۶ درصد افزایش‌یافته و نرخ تکرار به ۱٫۰۵ درصد کاهش‌یافته است. تاکید کرد: در دو سال تحصیلی اخیر، 985 نوآموز دوزبانه در مناطق دو زبانه استان تحت پوشش خدمات آموزشی و تحصیلی قرارگرفته‌اند.

به گفته کرمی در راستای تحقق اهداف گام دوم انقلاب، طرح ابتکاری دانش‌آموز تراز انقلاب اسلامی برای اولین بار در کشور و به‌صورت آزمایشی در دوِره تحصیلی متوسطه دوم توسط معاونت پرورشی و فرهنگی، اجراشده است که مورد استقبال وزارتخانه قرارگرفته است.

وی با بیان اینکه در 20 ماه قبل، چهار مرکز مشاوره جدید افتتاح، قرارگاه فرهنگی تربیتی دانش‌آموزی استان بوشهر ایجاد شده است، افزود: این قرارگاه‌های فرهنگی و تربیتی با عضویت 36 دستگاه اجرایی ایجاد و ۵۸۲ یادواره شهدای دانش‌آموز و فرهنگی با عنوان لاله‌های روشن، برگزارشده است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان بوشهر در تشریح مهم‌ترین دستاوردهای حوزه تربیت‌بدنی و سلامت، گفت: تجهیز ۱۲۰ مدرسه مناطق آموزش‌وپرورش استان به ۱۲۰ اتاق تخصصی بهداشت، با امکانات کامل بااعتبار ۴۰۰ میلیون تومان و راه‌اندازی و تکمیل چهار کلاس درس تربیت‌بدنی در سازه مدرسه بااعتبار ۴۰۰ میلیون تومان از اقدامات خوب آموزش‌وپرورش برای ارتقای سلامت جسمانی و روانی دانش‌آموزان استان است.

وی بابیان این‌که میانگین کشوری سرانه فضاهای ورزشی دانش آموزان 33 صدم مترمربع است، تاکید کرد: استان بوشهر با 77 صدم مترمربع بیشترین سرانه ورزشی در سطح کشور دارد.

کرمی در خصوص دستاوردهای این استان در زمینه رتبه‌های کشوری گفت: در دو سال اخیر، فرهنگیان و دانش‌آموزان استان، موفق به کسب بیش از 150 رتبه برتر کشوری در مسابقات و جشنواره‌های مختلف ورزشی و پرورشی شده‌اند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان بوشهر خاطرنشان کرد: تبدیل وضعیت یک هزار و 345 نیروی حق‌التدریس و برگزاری دوره‌های آموزشی به تعداد 107 هزار و 800 نفر در این دوره زمانی، انجام‌شده است.

وی پوشش دو هزار و 417 نفر سوادآموز در دوره‌های مختلف تحصیلی سوادآموزی و جذب، پوشش و آموزش سواد و مهارت به اتباع خارجی به‌ویژه پناهندگان افغانی به تعداد 486 نفر را از اقدامات مهم آموزش‌وپرورش برای مبارزه با بی‌سوادی دانست و افزود: در این راستا، فعالیت‌های آموزشی حوزه سوادآموزی به بخش‌های غیردولتی به‌منظور رهاسازی دولت از تصدی‌گری‌های غیرضروری در جهت محدودسازی تشکیلات دولت و کاهش نیروی انسانی به‌صورت صددرصدی برون‌سپاری شده است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان بوشهر با اشاره به تأکید وزیر آموزش‌وپرورش بر مستندسازی املاک، تصریح کرد: با سنددار شدن 57 ملک در سال 99، استان بوشهر در رتبه دوم کشوری در مستندسازی املاک قرار دارد.

کرمی در پایان بابیان این‌که استان بوشهر در 20 ماه گذشته در ارزیابی عملکرد شاخص‌های اختصاصی 14 پله ارتقا داشته است، گفت: همچنین استان با پاسخگویی به‌موقع و مناسبت به شکایات و درخواست‌های مردمی، توانسته است کسب رتبه پنج کشوری در پاسخگویی به شکایات را به دست بیاورد.


نام:
ایمیل:
* نظر: