bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۳۲۵
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۵ - ۱۲ مهر ۱۴۰۰
نقص فنی در کولینگ تاور کارخانه سیمان دشتستان؛
داود علیزاده: دشتستان در استان بوشهر میزبان یکی از کارخانه‌های بزرگ تولید سیمان در جنوب کشور است که از بدو تأسیس تاکنون پیوسته با یک موضوع سرتیتر رسانه‌های مختلف قرار داشته است و آن‌هم بحث آلایندگی است.

داود علیزاده

دشتستان در استان بوشهر میزبان یکی از کارخانه‌های بزرگ تولید سیمان در جنوب کشور است که از بدو تأسیس تاکنون پیوسته با یک موضوع سرتیتر رسانه‌های مختلف قرار داشته است و آن‌هم بحث آلایندگی است.

در روزهای اخیر بسیاری از ساکنان مناطق هم‌جوار این کارخانه (مردم روستای راهدار و ساکنان شهر برازجان) از تشدید آلایندگی این کارخانه خبر داده‌اند. تاجایی‌که شاخص آلایندگی غبار هوای برازجان در محدوده ناسالم برای افراد حساس قرار گرفته است و کارشناسان اداره محیط زیست برای بررسی موضوع به محل اعزام شده‌اند.

با این حال این اولین بار نیست که چنین مساله‌ای در این منطقه اتفاق افتاده است. آنچه این ساکنان را گلایه‌مند کرده است، پیگیری نشدن این موضوع از سوی مسوولان استانی است. بسیاری از مسوولان با توجیه اشتغال‌زایی و توسعه استان سعی بر حمایت از صنایع داشته‌اند؛ اما این چه توسعه و اشتغال‌زایی است که همچنان بسیاری از جوانان این استان بیکارند و نمایی از این توسعه نیز در استان بوشهر دیده نمی‌شود.

البته آسیب صنایع به محیط‌زیست دشتستان فقط به کارخانه سیمان محدود نمی‌شود و گسترش کارخانه‌های سنگ‌شکن و برداشت از معادن سنگ و خاک زیست منطقه را به‌شدت فقیر کرده است و این آسیب‌ها در مسیر برازجان تا دالکی حتی با رصد چشمی هم قابل‌مشاهده است.

در خردادماه سال جاری سرپرست اداره حفاظت محیط‌زیست دشتستان از صدور اخطاریه به کارخانه سیمان دشتستان برای آلایندگی خبر داده بود.

طاهره موسوی در 19 خردادماه به رسانه‌ها گفت: اگر فیلتراسیون سیمان دشتستان اصلاح نشد کارخانه، آلاینده شناخته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طی یک سال گذشته دو مورد شکایت از صنایع دشتستان انجام‌شده افزود: در بسیاری از موارد با اخطاریه اقداماتی از جمله توسعه فضای سبز، لوله‌کشی و تجهیز فیلتراسیون رفع شده است.

بااین‌وجود پس از گذشت چندین ماه به‌وضوح مشخص است که این مشکل حل‌نشده است و مسوولان مذکور حاضر به پاسخگویی در این خصوص به خبرنگار بامداد جنوب نشدند؛ اما خبر رسیده مشکل آلایندگی چند روز اخیر به خاطر نقص فنی در کولینگ تاور این کارخانه است.

یکی از شهروندان در همین زمینه به بامداد جنوب گفت: «از بس تو این قضیه بی‌تفاوتی پیشه شده که مردم هر فکری راجع مدیران ارشد استان از مجموعه استانداری تا صنایع و معادن و معامله سکوت در قبال‌ رانت از مجموعه شرکت سیمان در ذهنشان شکل‌گرفته، بنده به‌عنوان یک شهروند تقاضای حسابرسی توسط سازمان بازرسی کل کشور و رصد اطلاعاتی توسط وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران از شرکت سیمان دارم تا به‌صورت شفاف افراد بهرمند از منافع مالی شرکت سیمان در رسانه‌ها اعلام گردد، آگر همین وضع ادامه پیدا کند یقینا مردم شریف برازجان و بخش مرکزی دچار بیماری‌های تنفسی شدید خواهند شد که حق‌الناسی نابخشودنی است بر گردن متولیان امر»

البته یادآوری می‌شود که در سال‌های اخیر بحث آلایندگی کارخانه سیمان دشتستان و پرداخت این عوارض به شهرها و روستاهای اطراف آن در مجامع قانونی و مردمی بیش‌ازپیش مطرح‌شده است و سال‌ها قبل در دادگاه بدوی رأی بر آلایندگی کارخانه سیمان دشتستان داده شد؛ ولی با اعتراض کارخانه این شکایت به دیوان عالی فرستاده شد و تاکنون رأی قطعی صادر نشده است.

بر اساس همه عرف‌های موجود و بر اساس اصل مصرح قانون، این وظیفه کارخانه سیمان است که به محیط پیرامونی خود جهت حفظ محیط‌زیست متعهد باشد سنگ‌شکن، سیمان، گچ و ماسه از صنایعی موجود در این شهرستان هستند که بالقوه استعداد آلایندگی دارند و با توجه به میزان استفاده از فیلتر می‌توان آنها را دسته‌بندی کرد.

در همین زمینه دهیار روستای راهدار از توابع شهرستان دشتستان بابیان اینکه مشکلات محیط زیستی این روستا در حال تبدیل‌شدن به بحران است، به بامداد جنوب گفت: در این منطقه بیش از ۴۰ مجوز بهره‌برداری از معادن صادرشده که بیشتر آن باعث نابودی اکوسیستم منطقه و کاهش سطح محصولات کشاورزی نظیر جو، گندم و از بین رفتن مرغوبیت محصولات نخل داران در کیفیت، کمیت و قیمت خرما شده است.

محمد بحرانی در این خصوص افزود: مشکلات محیط زیستی و تعرض به اراضی منابع طبیعی روستای راهدار از سال‌ها پیش آغازشده و اکنون به بحران رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته پروانه‌های متعددی برای بهره‌برداری از معادن برای معدن داران بومی و غیربومی صادرشده است، افزود: تداوم همین امر باعث شد که بیشتر اهالی روستای داهدار از کشاورزی و دامداری به کامیون داری تغییر شغل بدهند و کارگران اغلب شرکت‌های تولیدی و دانه‌بندی شن و ماسه و به‌خصوص کارخانه سیمان دشتستان از شغل آباء و اجدادی خود دست کشیده و به شغل‌های دیگری رو بیاورند.

به گفته وی معادن در این روستا با تجاوز به حریم مراتع منطقه متاسفانه دامداران را برای چرای دام‌هایشان با مشکل روبه‌رو کرده است.

بحرانی ادامه داد: برای مشکل معادن و کارخانه‌های دهیاری روستای راهدار طی سال‌های گذشته این موضوع را پیگیری کرده است و با استشهادهای محلی اعتراضشان را از استقرار و آلایندگی این کارخانه‌های و معادن به مجموعه شورا منتقل کردند و شورا هم این موضوع را در دستور کار خود قرار داده است؛ ولی متاسفانه سال‌هاست که به دلیل عدم همکاری مسوولان سابق نتیجه‌ مطلوبی در این زمینه حاصل نشده و همچنان شاهد صدور مجوز متولیان بهره‌برداری در این حوزه هستیم.

یکی از اهالی روستای راهدار درباره وضعیت آلایندگی هوا به بامدادجنوب گفت: در یک معدن سنگ شکن در چند مرحله ایجاد گردوخاک می‌شود و در حین برداشت و خالی کردن سنگ یا خاک، هنگام نقاله، و در حین خرد کردن همگی منجر به تولید گرد خاک می‌شود که سرانجام ریزگردها و آلودگی‌های زیادی را به همراه خواهد داشت.

به گفته وی سنگ شکن‌ها روستای راهدار را محاصره کرده است و با طلوع آفتاب در اول صبح به راحتی وضعیت آلودگی هوا منطقه مشخص است ولی چاره‌ای نداریم. ما دیگر عمری را سپری کرده‌ایم؛ ولی باید فکری به حال فرزندانمان کنیم زیرا این گردخاک و ریز گردها بسیار در تنفس فرزندانمان تاثیر می‌گذارد.

...............................................................................................

تکلیف 2 هزار میلیارد تومان اموال غیرمنقول شهرداری مشخص شود

بامداد جنوب: رئیس شورای اسلامی شهر بوشهر با اشاره به اموال غیرمنقول شهرداری بوشهر خواستار تعیین تکلیف این سرمایه شد.

جعفر پورکبگانی روز جمعه در نشست اعضای شورا و مدیران شهرداری با هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه استان بوشهر گفت: شهرداری برنامه و طرح جامع توسعه گردشگری این بندر و تعیین تکلیف اموال غیرمنقول خود را تا آذرماه به این شورا ارائه کند.

رئیس شورای اسلامی شهر بوشهر افزود: درآمدهای شهرداری جوابگو نیست و با چنین شرایطی باید به سمت ایجاد درآمدهای پایدار و استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاری رفت و با توجه به ظرفیت بسیار خوب شهر بوشهر در حوزه گردشگری در این زمینه می‌توان سرمایه‌های کارآمدی را جذب کرد.

وی بابیان اینکه در بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری ۱۰۰ میلیارد تومان وام با سود ۱۸ درصد دیده‌شده تاکید کرد: با توجه به تجربه تلخ پایانه مسافربری به‌عنوان یک عضو شورا با گرفتن این وام مخالفم.

به گفته رئیس شورای اسلامی شهر بوشهر همچنین شهرداری با ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومان پرونده حقوقی مواجه است که باید راهکاری برای آنها اندیشیده شود.

پورکبگانی با بیان اینکه شهرداری نزدیک به دو هزار میلیارد تومان اموال غیرمنقول دارد تصریح کرد: این مساله ظرفیت خوبی برای توسعه شهر است و حضور در بازار سرمایه می‌تواند یکی از راه‌های ایجاد درآمد پایدار باشد. در همین زمینه از شهرداری درخواست شده تا برنامه اجرایی خود برای استفاده از ظرفیت اموال غیرمنقول را ظرف سه ماه آینده به شورا ارسال کند.

به گفته وی برطرف کردن چالش‌های پیش روی توسعه شهر بوشهر و تقویت فرصت‌ها از اولویت‌های دیگر این شورا برای پیشرفت و آبادانی شهر بوشهر است.

رئیس شورای اسلامی شهر بوشهر با بیان اینکه نبود درآمد و منابع اعتباری پایدار در شهرداری بوشهر یکی از مشکلات است افزود: در این زمینه راهکارهای لازم در دست تدوین است.

پورکبگانی با اشاره به وضعیت نیروهای شهرداری بوشهر تصریح کرد: شهرداری بوشهر دارای دو هزار نیرو است که افزایش شمار نیروها مشکلاتی برای این مجموعه ایجاد کرده است.

وی توجه به پروژه‌های نیمه‌تمام عمران شهری بوشهر را ضروری دانست و گفت: برای تکمیل تقاطع غیرهمسطح شهید سلیمانی در میدان شهید مطهری بوشهر اقدام‌های مهم انجام و این پروژه به پیمانکار دیگری واگذار شد که از پیمانکاران توانمند وزارت دفاع به شمار می‌رود که قول تکمیل آن را در سریع‌ترین زمان ممکن داده است.

پورکبگانی سرعت بخشی در اجرای جاده سرتل به محور نیروگاه را از دیگر پروژه‌های مهم شهرداری بوشهر دانست و تصریح کرد: این پروژه سال‌ها است که راکد مانده که در این راستا ۱۳ میلیارد تومان اعتبار آن‌که در حال برگشت بود با همکاری استاندار و معاون عمرانی وی تخصیص‌یافته و پیمانکار نیز کار خود را آغاز کرده است.

وی در خصوص مشکلات آرامستان جدید نیز یادآور شد: جاده دسترسی آرامستان جدید شهر بوشهر نیز هفته آینده آسفالت می‎‌شود و مشکل آب و برق آن نیز حل‌شده است.

به گفته پورکبگانی سایت جدید پسماند، جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب و تکمیل پروژه‌های مختلف و اجرای برنامه‌های جدید از دیگر طرح‌های مهم شورای شهر و شهرداری بندر بوشهر است و شورای شهر بوشهر امیدوار است در این چهار سال بتواند با اجرای طرح‌های موثر رضایت شهروندان بوشهری را جلب کند.


برچسب ها: شاخص آلایندگی
نام:
ایمیل:
* نظر: