bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۳۸۳
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۴ - ۰۵ آبان ۱۴۰۰
سخنگوی آموزش و پرورش در امور بازگشایی مدارس استان بوشهر:
داود علیزاده: پس از گذشت حدود 22 ماه از زمان شیوع رسمی کرونا و تعطیلی مدارس، همچنان زمان قطعی بازگشایی مدارس در ابهام است. در روزهای اخیر سید جواد حسینی، معاون وزیر آموزش‌وپرورش زمان قطعی بازگشایی مدارس را نیمه دوم آبان ماه اعلام کرده است،

داود علیزاده

پس از گذشت حدود 22 ماه از زمان شیوع رسمی کرونا و تعطیلی مدارس، همچنان زمان قطعی بازگشایی مدارس در ابهام است. در روزهای اخیر سید جواد حسینی، معاون وزیر آموزش‌وپرورش زمان قطعی بازگشایی مدارس را نیمه دوم آبان ماه اعلام کرده است، بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت این زمان را به پایان آبان موکول کرده است و حمیدرضا جماعتی، دبیر ستاد علمی کرونا از ارائه پیشنهادی برای به تعویق افتادن بازگشایی خبر داده است. طبق الگوی بازگشایی، مدارس روستایی و عشایری با کمتر از ۳۰ دانش‌آموز از نیمه اول و دوم مهرماه بازگشایی شده‌اند.

این در حالی است که بنابر گزارش‌های مختلف، تعطیلی مدارس افت شدید تحصیلی دانش‌آموزان را به دنبال داشته است. نداشتن تعامل اجتماعی، انزوای دانش‌آموزان در تعطیلی مدارس، غیرقابل‌اعتماد بودن سنجش مجازی و... باعث شده است تا در سومین سال شیوع کرونا دانش‌آموزانی که مدارس آنها همچنان به‌صورت مجازی اداره می‌شود، آسیب‌های بسیاری را متحمل شوند.

در استان بوشهر از یک هزار و 900 مدرسه تاکنون 851 مدرسه به‌صورت حضوری فعالیت خود را آغاز کرده‌اند؛ بااین‌حال همچنان 70 درصد دیگر از مدارس که جمعیت بیشتر دانش‌آموزان را نیز به خود اختصاص داده‌اند، به‌صورت مجازی کلاس‌های خود را برگزار می‌کنند؛ البته وضعیت واکسیناسیون کرونا در بین دانش‌آموزان بوشهری نسبتا امیدوارکننده است و در حال حاضر حدود 70 درصد از دانش‌آموزان این استان حداقل یک دز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و با توجه به نوع واکسن و تزریق دز دوم پس از یک ماه می‌توان پیش‌بینی کرد که تا پایان این ماه جمعیت دانش‌آموزان بوشهری که هر دو دز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند به رقم بالای 70 درصد خواهد رسید.

از سوی دیگر بنابر اعلام مسوولان اداره کل آموزش و پروش استان بوشهر حدود 90 درصد از جمعیت فرهنگیان این استان تاکنون در مقابل ویروس کرونا واکسینه شده‌اند که این نیز به امیدها برای گشایش کامل مدارس می‌افزاید.

در همین زمینه سخنگوی آموزش‌وپرورش در امور بازگشایی مدارس استان بوشهر با بیان اینکه اکنون ۸۵۱ مدرسه این استان به‌صورت حضوری فعالیت خود را آغاز کرده‌اند گفت: تا پایان آبان‌ماه وضعیت بازگشایی مدارس استان بوشهر تعیین تکلیف می‌شود.

سخنگوی آموزش‌وپرورش در امور بازگشایی مدارس استان بوشهر با بیان اینکه از اول مهرماه 640 مدرسه روستایی و عشایری به‌صورت آموزش حضوری فعالیت خود را آغاز کردند گفت: در این راستا 114 هنرستان فنی و حرفه‌ای و کار و دانش فعالیت حضوری دارند.

حسین درتاج از فعالیت 97 مدرسه پایه اول ابتدایی استان بوشهر به‌صورت حضوری خبر داد و بیان کرد: درمجموع از اول مهرماه تاکنون 851 مدرسه این استان به‌صورت حضوری فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

وی با بیان اینکه تا پایان آبان‌ماه وضعیت بازگشایی مدارس استان بوشهر تعیین تکلیف می‌شود خاطرنشان کرد: یک‌هزار مدرسه دیگر استان بوشهر اکنون در فضای مجازی فعالیت آموزشی می‌‌کنند که با بررسی‌های لازم و برقراری شرایط مناسب بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی مجوز فعالیت حضوری مدارس صادر می‌شود.

سخنگوی آموزش‌وپرورش در امور بازگشایی مدارس استان بوشهر رویکرد آموزش‌وپرورش حضوری دانست و تصریح کرد: برای بازگشایی مدارس تمام جوانب در راستای ایمنی سلامت دانش‌آموزان مورد توجه قرار می‌گیرد و در این راستا تلاش می‌شود از آبان مدارس فعالیت آموزشی خود را به‌صورت حضوری آغاز کنند.

درتاج به وضعیت واکسیناسیون دانش‌آموزان پرداخت و بیان کرد: تاکنون حدود 70 درصد دانش‌آموزان بالای 12 سال استان بوشهر واکسن کرونا دریافت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه تعداد دانش‌آموزان استان بوشهر در حال حاضر 240 هزار نفر است افزود: در استان بوشهر یک‌هزار و 900 مدرسه آموزش تحصیلی دانش‌آموزان بر عهده دارند.

همچنین وزیر بهداشت نیز در آخرین اظهارنظر خود در خصوص بازگشایی مدارس گفت: باید شرایط را اضطراری بدانیم و به تدریج محدودیت‌ها را برداریم؛ بازگشایی مدارس با واکسیناسیون انجام می‌شود‌.

بهرام عین‌اللهی با بیان اینکه باید از عادی‌انگاری پرهیز کرد افزود: وزارت اموزش و پرورش باید زمانی اقدام به بازگشایی کند که بالای 70 درصد افراد و دانش‌آموزان دو دوز واکسن را زده باشند و فکر می‌کنم تا آخر آبان این زمینه برای بازگشایی مدارس فراهم شود.

به گفته وی البته میزان مرگ‌ومیر کودکان کمتر از بزرگ‌سالان است؛ اما کودکان می‌توانند ناقل کرونا برای دیگران باشند. نظر وزارت بهداشت این است که بازگشایی مدارس بدون واکسیناسیون نباشد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز با تاکید بر آسیب‌های آموزش مجازی برای دانش‌آموزان گفت: تعطیلی مدارس آسیب‌های جسمی و روحی را به همراه دارد و دانش‌آموزان بدون کنترل در فضای مجازی رها شده‌اند، ادامه تعطیلی مدارس به‌ویژه در مناطق محروم و حاشیه شهرها منجر به آن می‌شود که دانش‌آموز وارد بازار کار شوند.

به نقل از ایرنا، مهدی اسماعیلی روز شنبه درباره بازگشایی مدارس افزود: بارها اعلام کردیم، مدرسه به‌صورت مجازی نمی‌تواند جایگزین کلاس‌های درس حضوری باشد؛ جبر شرایط و کرونا باعث حرکت به سمت آموزش مجازی شد اما بیش از این نمی‌توان فرآیند آموزش حضوری را متوقف کرد چراکه در آینده با چالش‌هایی همچون اُفت تحصیلی پنهان دانش‌آموزان مواجه خواهیم شد.

به گفته وی آموزش مجازی در ایران تجربه نخست بود به همین دلیل کاستی‌های بسیاری در ابتدای راه وجود داشت که برخی حل شد اما هنوز هم به وضعیت قابل‌قبول نرسیده‌ایم؛ سال تحصیلی گذشته 5/3 میلیون دانش‌آموز به ابزار آموزش مجازی دسترسی نداشتند که نیازمند تأمین تجهیزات هستند و وزارت آموزش‌وپرورش به‌تنهایی توان این کار را ندارد.

یادآوری می‌شود که وزارت آموزش و پرورش در هفته اخیر با صدور اطلاعیه‌ای «استلزامات فعالیت حضوری مدارس در ایام شیوع کرونا» را تشریح کرده است که در این اطلاعیه مواردی ایجاد 427 پایگاه تجمیعی واکسیناسیون ویژه فرهنگیان، در سراسر کشور، واکسیناسیون ۸۵ درصد معلمان در پایگاه‌های تجمیعی ویژه فرهنگیان با حفظ منزلت، احترام و با اولویت خاص، واکسیناسیون مربیان مهدکودک‌ها، اساتید، کارکنان و دانشجو معلمان دانشگاه‌های فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و کلیه کارکنان مرتبط با آموزش‌وپرورش و دانش آموزان ذکر شده است.

همچنین یکی دیگر از استلزامات پرداخته شده در این اطلاعیه تزریق قریب به دو میلیون و 500 هزار دوز واکس کرونا در سراسر کشور برای افراد مرتبط با امر آموزش است که تاکنون انجام گرفته است.

واکسیناسیون بیش از ۵۱ درصد از جمعیت دانش‌آموزی محدوده سنی ۱۲ سال تا ۱۸ سال، ابلاغ دستورالعمل بازگشایی و بهداشتی مدارس به ادارات کل آموزش‌وپرورش استان‌ها و نظارت بر اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی، تکمیل چک‌لیست بهداشتی مدارس بر اساس اولویت، ‌به‌عنوان گام اول ورود به فرآیند آموزش حضوری یا غیرحضوری، بازگشایی حضوری مدارس با اولویت مدارس روستایی و عشایری با هر جمعیتی، حتی با تعداد ۳۰ نفر دانش‌آموز از جمله استلزامات مطرح شده در این اطلاعیه است.


نام:
ایمیل:
* نظر: