bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۶۹
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۵ - ۲۵ مهر ۱۳۹۴
با فرا رسیدن مراسم‌های خاص مانند ولادت‌ها و اعیاد و به‌خصوص چهارشنبه‌سوری بهانه و دستاویزی برای عده‌ای سودجو به‌منظور بازارگرمی و کسب درآمد، فراهم می‌شود
بامدادجنوب- هدی خرم‌آبادی: او را با سر باندپیچی شده و در وضعیت بسیار نامطلوبی به خانه آوردند. می‌گویند به‌علت استفاده از مواد محترقه صورتش سوخته است. او خود فروشنده مواد محترقه هم بوده است. یادم می‌آید همیشه می‌گفت این مواد تنها برای سرگرمی است و هیچ‌گونه خطری ندارد. این در حالی است که مواد محترقه‌ای که برای سرگرمی به دیگران می‌فروخت، این بار دامن خود او را گرفته است. راست می‌گویند که از هر دست که بدهی از همان دست می‌گیری. سالانه به‌ویژه در آستانه چهارشنبه‌سوری بازار خرید و فروش مواد محترقه داغ است و آسیب‌های جبران‌ناپذیری اتفاق می‌افتد که کام برخی خانواده‌ها را تلخ می‌کند. هرچند که فروشندگان این مواد تاکید دارند که این مواد خطری ندارد و برخی از انواع آنها خطرناک هم نیستند اما در این میان برخی مواد محترقه خطرناک به شکل غیر قانونی به فروش می‌رسد. 

با فرا رسیدن مراسم‌های خاص مانند ولادت‌ها و اعیاد و به‌خصوص چهارشنبه‌سوری بهانه و دستاویزی برای عده‌ای سودجو به‌منظور بازارگرمی و کسب درآمد، فراهم می‌شود و آنها مواد محترقه خطرساز را به شهروندان با هر قیمتی که دستشان برسد، می‌فروشند.
هر چند پلیس اعلام کرده است که با دستفروشان مواد محترقه به‌شدت برخورد می‌کند و به‌محض مشاهده دستفروشان حتی مواد محترقه کم‌خطر و یا بی‌خطر آنها را نیز جمع‌آوری می‌کند، با وجود این، فروش مواد محترقه همچنان به قوت خود باقی است. فروش مواد محترقه در شهرستان گناوه بیش از مناطق دیگر استان صورت می‌گیرد تا بدانجا که افراد در مناطق دیگر این مواد را از گناوه تهیه می‌کنند. 

در همین راستا با مدیرکل گمرگ گناوه گفت‌وگو کردیم. منصور بازیار در گفت‌وگو با بامداد جنوب در خصوص میزان کالای وارد شده گفت: در شش ماهه اول سال 94 از طریق گمرک بندرریگ 1630 تن کالا به ارزش چهار میلیون و 638 هزار و 760 دلار وارد کشور شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی 23 درصد و از نظر دلاری 29 درصد افزایش را نشان می‌دهد. 
وی در خصوص میزان درآمد گمرک بندرریگ تصریح کرد: در طی این مدت درآمد گمرک 60 میلیارد و 883 میلیون و 322 هزار و 916 ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 73 درصدی را نشان می‌دهد. 

مدیرکل گمرک گناوه در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که صادرات در شش ماهه اول سال جاری چقدر بوده است، افزود: صادرات صورت گرفته در گمرک گناوه در شش ماهه امسال 9 هزار و 600 تن کالا به ارزش 12623859 دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی 64 درصد و از نظر ارزشی 1189 درصد افزایش را نشان می‌دهد. وی در ادامه با بیان این‌که درآمد وصولی شش ماهه این اداره‌کل بالغ بر 783066482394 معادل 783 میلیارد و 66 میلیون و 482 هزار و 394 ریال بوده است، گفت: این در حالی است که وضعیت ساختمان اداری گمرک بندرریگ به هیچ وجه مطلوب نیست. بازیار در ادامه از تصویب یک میلیارد ریالی بودجه از محل اعتبارات استانی-تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان گناوه جهت تعمیر و بازسازی ساختمان اداری خبر داد و افزود: این اعتبار اکنون در مرحله مبادله موافقتنامه بین گمرک بوشهر و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان است که بعد از پایان تشریفات اداری و تخصیص آن، عملیات اجرائی بازسازی ساختمان اداری این گمرک شروع خواهد شد. 

در اجرای دادنامه شماره 29/5/93-930997716900171 دادگاه انقلاب گناوه مبنی بر ضبط و امحای مواد محترقه موضوع قبض انبار شماره 3-6877-17/1/93 در 6/7/94 مواد محترقه مورد نظر شامل 103 کارتن، هر کارتن محتوی 100 بسته 40 عددی وپنج هزار و 700 عدد فله در مجموع 417 هزار و 700 عدد ترقه کپسولی در حضور نمایندگان این گمرک و با حضور وزارت دفاع در امور سلاح و مهمات (ودجا) و جمعی از نمایندگان اداره‌های دیگر شهرستان گناوه از جمله اداره اطلاعات، دادگستری، مبارزه با قاچاق نیروی انتظامی، پایگاه دریابانی، و محیط زیست با رعایت نکات ایمنی و استقرار ماشین آتش‌نشانی اداره بندر و دریانوردی و آمبولانس مرکز بهداشت نسبت به امحای مواد محترقه اقدام شد و ضمن فیلمبرداری در پایان صورت‌جلسه آن تنظیم و به امضای حاضران رسید. 

به نظر می‌رسد از آنجا که در تقویم ما مناسبت‌های عزاداری بیش از اعیادمان است و علاوه بر این به‌سبب گسترش فضاهای مجازی و توسعه تکنولوژی ارتباط انسان‌ها با یکدیگر کمتر شده و به موازات آن شادی‌های دسته‌جمعی نیز کاهش یافته، مردم با کوچک‌ترین بهانه‌ای انرژی خود را تخلیه می‌کنند و دست به شادی‌ها و تفریحات غیر معقول می‌زنند، به‌گونه‌ای که برای ابراز شادی و نشاط خود به مواد محترقه خطرناکی متوسل می‌شوند که گاهی برای آنها حادثه‌آفرین می‌شود؛ حادثه‌ای که شاید هیچ‌گاه سایه ردپای سنگین و طعم تلخش از زندگی آن افراد پاک نشود. 

آنچه در این بین مشهود است، ضرورت و لزوم نظارت بیش از پیش و اعمال مجازات سختگیرانه‌تر در برخورد با متخلفان، چه فروشندگان و چه استفاده کنندگان ‌مواد محترقه است، چراکه به نظر می‌رسد یکی از دلایل تمایل و روی آوردن جوانان و بدتر از آن دانش‌آموزان به این مواد علاوه بر نبود مکان و بستری برای شادی سالم، ارزان‌قیمتی این‌گونه مواد و مجازات‌های اندک است. 
شاید باور این نکته سخت باشد اما مواد محترقه‌ای که در کشور هر روزه مصدومیت عده‌ای را در پی دارد و سالانه میلیون‌ها دلار ارز از کشور خارج می‌کند تا جیب عده‌ای کاسب را پر کند، از گوگردهای صادراتی در پارس جنوبی تهیهه می‌شود.

برچسب ها: محترقه ، آتش
نام:
ایمیل:
* نظر: