bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۶۳۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۷ - ۱۸ مرداد ۱۴۰۲
نایب رئیس شورای اسلامی شهر خارگ:
بامداد جنوب: هدی موری بازفتی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر خارگ نسبت به عملکرد دو ساله مدیریت شهرداری این جزیره انتقاد کرد.

بامداد جنوب: هدی موری بازفتی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر خارگ  در یادداشتی نسبت به عملکرد دو ساله مدیریت شهرداری این جزیره انتقاد کرد. 

با عنایت به گذشت دو سال از عمر شورای شهر خارگ و لزوم ارائه بیلان عملکرد جهت اطلاع مردم فهیم خارگ، متاسفانه طرح مسائل و مشکلات و ایجاد شبهه در عملکرد این شورا از سوی شهردار محترم، به نظر می رسد مدیریت شهری جهت اصرار در حفظ موقعیت شغلی به هر قیمت و در استیصال مدیریتی بیانیه ای انتشار می دهد که محتوای سراسر کذب آن جهت تشویش و انحراف افکار عمومی نشان از عدم اشراف مدیریت ایشان بر امور و حکایت از پوشاندن نقاط ضعف و حقایق را دارد. شهردار محترم تا جایی پیش می رودکه جایگاه نظارتی شورا بر شهرداری را بالعکس می بیند و بجای ارائه گزارش به نمایندگان مردم شریف خارگ در شورای شهر، درخواست ارائه گزارش شورا به خود را دارد. لازم است جهت احترام به افکار عمومی و حفظ و افزایش سرمایه ی ارزشمند اعتماد و تنویر افکار و در راستای وظایف محوله و امور مربوطه گزارشی از وضعیت شورای شهر و مسایل پیش آمده به اطلاع شهروندان و مسئولین ارایه گردد.

مطالبه گری شورای اسلامی شهر برای حل مسائل و مشکلات شهر

همان‌طور که مستحضرید طبق قانون نهاد مردمی شورای شهر در دو حوزه عمده فعالیت دارد:

1. شورای شهر به‌عنوان پل ارتباطی مردم و مسئولین در طرح و مطالبه گری وپیگیری حل مسائل و مشکلات شهری در حوزه‌های مختلف فرهنگی، بهداشتی، خدماتی، عمرانی و رفاهی و... نقشی مؤثر دارد.

2. شورای شهر در حوزه شهرداری، مسئولیت انتخاب شهردار و نظارت بر حسن عملکرد مجموعه مدیریت شهری را بر عهده دارد. لازم به ذکر است همان‌طور که مردم شریف می‌دانند در خصوص مسائل و مشکلات شهری و ارتباط با مسئولین در حوزه‌های مختلف، کرسی نماینده مردم جایگاه رایزنی، چانه‌زنی و مطالبه گریست که در این راستا اعضای شورای شهر به‌نوبه خود و همسو با نماینده محترم مجلس شورای اسلامی، مطابق با شرح وظایف طی دو سال گذشتهبا ایجاد فرصت‌های متعدد در جلسات مسئولین اجرایی جهت طرح مشکلات و نیازهای به‌حق مردم اعم از اشتغال، ایاب و ذهاب و تردد، اسناد مالکیت، اورژانس هوایی و دریایی، استقرار آبفا، مسائل پزشکی و درمانی، گازرسانی و ... گام برداشته که البته هرکدام از موضوعات متولی با شرح وظایف مشخصی دارند. اعضای شورای شهر رایزنی‌های لازم جهت تسهیل و رفع مشکلات فوق‌الذکر را داشته‌اند و مطالبه گرانه در کنار مردم بوده‌اند و همچنان پیگیر و چشم‌انتظار همت و عملکرد مسئولین اجرایی در رده‌های مختلف در خصوص رفع مشکلات مردم هستند.بنابراین شورای شهر به‌عنوان یک‌نهاد مردمی در نقش مطالبه گری و رایزنی و تصمیم سازی در این حوزه ایفای نقش کرده است و شهردار عامدانه با خلط مسئولیت‌هایی که ذاتا بر عهده شورای شهر نیست افکار را به‌سوی امور اجرایی سوق می‌دهد تا از نقصان عملکرد خود غفلت نمايند.

اولویت‌های مدیریت شهرداری مغایر با مصوبات شورای شهر است.

و اما در حوزه مدیریت شهری که بر اساس قانون، نظارت بر عملکرد شهرداری مستقیماً بر عهده نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر است؛ با عنایت به مطالب طرح‌شده از سوی مدیریت شهری و ایجاد شبهات و ابهاماتی در این راستا، باید اذعان نمود اجرای تصمیمات و مصوبات شورای شهر منوط به همت مدیری صادق، کارآمد و بدون چشمداشت و به‌دوراز هیجان است که متاسفانه علیرغم ادعای تجارب اجرایی در این خصوص، بیش از یک سال شورای شهر با مدیریتی از نوع فرافکن و عوام‌فریب مواجه بوده که با سو مدیریت و اعمال مدیریت سلیقه‌ای و شخصی‌سازی موضوعات عرصه خدمت و انجام‌وظیفه را بر خود و شورای شهر تنگ کرده و مرموزانه نه‌تنها در راستای مصوبات شورای شهر اقدام برجسته و مؤثری نداشته بلکه با مقاومت و تک‌روی نقش نظارتی شورای شهر را نادیده و با معطل کردن مصوبات مانع‌تراشی کرده استو با این نوع مدیریت، آنچه امروزه شهروندان شاهد آن هستند را رقم‌زده...در این راستا بر اساس اجرای ماده 83 وظایف و اختیارات شورا، اگرچه در طول دوره دوساله شورای ششم شهر جهت ایجاد فرصت کار به شهردار به‌صورت شفاهی، مذاکره، مکاتبه و در قالب نظرات موافق و مخالف مصوبات به سمع و نظر ایشان رسانده شده است اما همواره شاهد بی‌توجهی و عدول شهردار از مقررات و ضوابطبوده‌ایم. انتظار مردم و نمایندگان آن‌ها این بوده که پس از قریب به دو سال از فعالیت در مدیریت شهری از فرصت‌ها و همراهی ایجادشده اعضای شورا در تصمیم سازی و همراهی در تصویب بودجه‌های لازم گزارشی ارائه دهند، نه اینکه برعلیه شورای شهری که ایشان را منصوب نموده و طی بیش از یک سال شاهد بی‌توجهی به مصوبات و هزینه کرد بودجه در غیر محل تعیین‌شدهو عدمتوجه بهاولویت‌های عمرانی و عدم اقدام عملی برای اجرای پروژه‌های شاخص شهری و عدم همکاری در امور فرهنگی و آموزشی را دیده و تذکر داده است در جهت دور کردن اذهان عمومی از مشکلات اصلی بیانیه به کذب منتشر کند. مغایرت با حقایق در بیانیه آن‌قدر مشهود است که از طرفی در ارتباط با کسب درآمد بالای شهرداری و خدمات ارائه‌شده گفته‌اند و از طرف دیگر از کم بودن اعتبار و نقدینگی جهت تکمیل پروژه‌ها گلایه داشتند.

از نظر اکثر اعضای شورای شهر اختلاف شورا با شهردار در موارد زیر قابل‌طرح است.

1. انجام پروژه‌های شاخص شهری جایگاهی در مدیریت شهری ندارد.

شهروندان محترم بدانند علیرغم تحقق درآمد شهرداری و حتی مازاد بر بودجه مصوب 1401، برای تکمیل دو پروژه‌ی شاخص شهری، مجموعه‌ی شورای شهر شصت میلیارد ریال پیش‌بینی و تخصیص دادهبود.لازم است شهردار محترم محل هزینه کرد اعتبار تخصیص داده‌شده در ردیف بودجه‌های عمرانی ذکرشده و عدم توجه به پروژه‌های نیمه‌تمام را که از اعلام به شورای شهر امتناع می‌کنند مستقیمبه مردم ارائه نمایند تا مردم و مخاطبان نسبت به ایشان قضاوت کنند که اگراین نوع مدیریت تخلف و تخطی از قوانین نباشد پس چیست؟ چرا امروز بعد از قریب به دو سال، افتتاح پروژه‌هایی که هم بودجه‌ی آن از سوی شورا مشخص‌شده و هم به فرمایش ایشان توان مدیریت اجرایی بالایی دارند معطل‌مانده است.

2. آمار هفتاد درصد هزینه جاری و سی درصد عمرانی حکایت از ضعف مدیریت ایشان در بودجه‌بندی مطابق عرف و روال شهرداری‌ها دارد؛ شهردار هنوز نمی‌داند که آمار۷۰درصد هزینه جاری و۳۰در صد عمرانی (اگر در عمران هزینه شود که نشده)یا درآمد ناکافی برای نزدیکی درصد بودجه عمرانی و جاری به عرف و روال شهرداری‌ها نشانگر ضعف در مدیریت شهری دارد.

3. عدم رفع نیازهای واقعی شهر و وضعیت نامناسب آسفالت معابر

عدم رفع نیازهای واقعی شهر و نارضایتی شهروندان از وضعیت بسیار نامناسب آسفالت معابرو کوچه‌ها، که با توجه به اینکه در بودجه مصوب شورا ردیف‌های مشخصی برای این مهم پیش‌بینی گردیده و بارها در جلسات علنی شورای شهر به ایشان تذکر داده‌شده اما متأسفانه پس از گذشت قریب به دو سال شاهد بی‌توجهی و عدول شهردار از بودجه مصوب و انتظارات نمایندگان مردم هستیم.

4. شفافیت مالی در شهرداری خارگ وجود ندارد.

در خصوص عدم شفافیت مالی مدیریت شهری خارگ، طبق ماده 79 شهرداری‌ها، شهردار موظف است تا پانزدهم هر ماه گزارش حساب درآمد و هزینه ماه قبل شهرداری را به شورای شهر تسلیم کند اما متاسفانه به دلیل عدم انضباط مدیریتی و عدم ارائه به‌موقع شاهد عقب‌افتادگی هفت‌ماهه گزارش به نمایندگان مردم هستیم که علاوه بر تذکرات شفاهی مکرر و تذکر به‌صورت مکتوب اقدام به‌موقع صورت نگرفته است. علاوه بر این شهرداری‌ها مکلف‌اند مستند به ماده 71 قانون شهرداری‌ها، هر شش ماه یکبار صورت جامع درآمد و هزینه خود را به شورای شهر ارسال کنند تا پس از بررسی و تصویب شورای شهر در جلسه عمومی گزارش عملکرد به اطلاع عموم رسانده شودکه متأسفانه به علت آشفتگی مدیریتی و عدم شفافیت مدیریت شهری این مهم در یک سال اخیر از سوی ایشان صورت نگرفته و باعث نگرانی شهروندان و نمایندگانشان در شورای شهر بوده و انتظار می‌رود جهت جلوگیری ازتضییع حقوق عامه نهادهای نظارتی و ذی‌ربط به این موضوع ورود کنند تا مشخص گردد چرا بجای ارائه گزارش مثبت حضورشان در این مسند، نمایندگان مردم شریف خارگ را بازخواست می‌کنند. کدام گزارش عملکرد درآمد و هزینه مورد تایید شورای شهر قرار گرفته، دلیل عدم ارائه گزارش هزینه کردها و درآمدهای وصولی چه می‌تواند باشد؟

۵.سوءاستفاده از اموال شهرداری و بیت‌المال و امتیاز دادن به یکعضو شورا،

ضمن اینکه در مغایرتبا ماده 20 آیین‌نامه اجرایی تشکیلات و امور انتخابات داخلی و امور مالی شورای شهر است، ایشاندر حالی صحبت از خودرو در اختیار ریاست شورا می‌کنند که شهردار فراموش کرده‌اند به دلایلی نامشخصی، خودرو دوم را به‌صورت تمام‌وقت به عضوی دیگر تحویل داده‌اند که خود بسیار شبهه برانگیز است. با توجه به عدول از اجرایقانون، اگراین اقدام را در راستای اهداف شخصی و برای حمایت و حفظ جایگاه و کرسی مدیریت شهری تعبیر نشود چه پاسخی دارند؟ کدام قانون به شهردار دلسوز بیت‌المال اجازه داده که از بیت‌المال در راستای اهداف غیرسازمانی و شخصی بذل و بخشش کند و ماشین دولتی را به‌صورت تمام‌وقت در اختیار صرفا یک عضو شورا قرار دهد.

6. حفظ بیت المال ومنافع مردم حرف مشترک اکثریت اعضاي شورا

اکثریت اعضای شهر هیچ عقد اخوتی باهم ندارند، اعمال قانون و حفظ بیت‌المال ومنافع مردم حرف مشترک اکثریت اعضاي شورا است. اینکه آقای شهردار فرموده‌اند"خسارت حقوق عضو شورا، خسارت به بیت‌المال است " سؤال این است مگر عضو موردنظر شمادقیقا شرایطی مشابه شما نداشتند؟ اگر شما مامور به خدمت در شهرداری هستید ایشان هم برای مدت کوتاهی و آن هم به‌صرف مستقر شدن در حوزه انتخابیه خود به‌صورت مامور آن‌هم با کمترین امکانات حقوقی نسبت به اداره اصلی بوده‌اند و نه بیشتر. آیا شما از دو محل حقوق دریافت می‌کنید که ایشان دو حقوق داشته باشند وتضییع بیت‌المال کرده باشند؟

7. تضییع بیت‌المال و اموال شهرداری ازنظر شورا مردود است.

یادآورمی شوم خسارت به بیت‌المال این هست که پروژه‌ای تا زمان شهردار قبل روند پرداخت مطالبات مناسبی داشته استو سلسله اتفاقاتی می‌افتد و شما مطالبات و دیون عمرانی را پرداخت نمی‌کنید و ادعای خسارت حدود یک‌میلیاردی از طرف پیمانکار می‌شود،بدون هیچ کارکرد مثبت و پیشرفت در پروژه... و این خسارت صرفا بابت عدم برنامه‌ریزی و هزینه کرد صحیح بودجه و خرید گل و گلدان به شهرداری تحمیل‌شده. آیا خرید گل و گلدان و خاک کردن گلدان‌ها در زمین!!؟ انجام پروژه‌های غیر کارشناسی و هزینه‌بردار فضاي سبز شهرداری دوباره‌کاری و تضییع و هدر رفت بیت‌المال نیست؟ نارضایتی عمومی مردم ازهدر رفت منابع مالی، سرمایه‌های انسانی، انجام کارهای غیر کارشناسانه نمونه آن واگذاری املاک شهرداری بر اساس روابط و خریدهای حضوری غیرضروری توسط افراد مختلف در اجرای امورات خارج از جزیره چه معنا و توضیحی دارد؟

8. نارضایتی کارکنانشهرداری و ایجاد فضای دوقطبی

نارضایتی کارکنان به دلیل ایجاد فضای دوقطبی در مجموعه شهرداری که به اذعانو مراجعه اکثر کارکنان، مجموعه شهرداری دچار رخوت، بلاتکلیفی و بی‌برنامگی شده ماحصل مدیریت شهری کنونی است و باید دید تا چه زمانی شهر و شهروندان باید هزینه‌ی این بلاتکلیفی را پرداخت کنند.

9. انتصابات غیرقانونی در شهرداری همچنان ادامه دارد.

چینش نیروها و کارکنان در مدیریت شهرداری از اختیارات شهردار است اما طبق تبصره یک‌بند۳۰ماده۸۰قانون شوراها باید مدیر مالی شهرداری مورد تایید و تصویب شورای اسلامی شهر قرار گیرد. لازم است شهردار محترم دست ازفرافکنی و اتهام زنی به نیروهای درون بدنه شهرداریبردارد و از رفتارهای غیراخلاقی دوري نمايد. چراکه این جابجایی‌های عجولانه و هدفمند این شائبه را ایجاد می‌کند که علت اصرار داشتن بر انتصاب یک فردو یا جایگزین نمودن کارمند قراردادی در یک پست مهم بدون هیچ نظارتی چه بازخوردی بین مردمدارد؟

10. آیا خارگ و امکانات آن در شآن خانواده شهردار نیست؟

شما که مدعی بومی بودن هستید و از این بابت برای خودتان حریم امنیتی ایجاد کردید چطور خارگ و امکانات آن را برای مردم می‌پسندید اما علیرغم قولی که در ابتدای انتصاب به‌عنوان شهردارمبنی بر اسکان خانواده‌تان را دادید، خارگ را برای سکونت خانواده نمی‌پسندید؟ پس اشغال خانه‌سازمانی و اموال آن‌که جزو بیت‌المال است چه توجیهی دارد؟ و موارد دیگر....

آیا عملکرد پر از حاشیه شهردار که به کلیاتی از آن اشاره شدمی‌تواند شورای شهری کهامانت‌دار مردم استرا در راستای تحقق قسم خدمت و قول‌های داده‌شده به مردمدرانجام وظایف نظارتی خود مجاب نمايد، با دقت و نظارت بر عملکرد شهردار بدون هیچ غرض و لجاجت اذعان می‌کنم اکثریت اعضای شورا تاکنون به لطف الهی و حمایت مردم علیرغم فشارهای وارده در برابر انحراف از قانون و بودجه و تضییع بیت‌المال و خدمت‌رسانی به مردم تا حصول نتیجه خدمت صادقانه ایستاده‌اند.

در پیشگاه خداوند با ولی‌نعمتان خود صادق باشیم

و اما یادآور می‌شوم دوره "سیاه " برای مردم را معمولاً مسئولان اجرایی که سرمایه و توان اجرا دارند به وجود می‌آورند نه شورایی که نهادینظارتی است. اگراز دید شهردار دوره‌ی سیاهی وجود دارد این حاصل و نتیجه عملکرد مدیریت شهری است که تر و خشک را با هم می‌سوزاند.

بیایدبا مردم شریف خارگ صادق و شفاف باشیم و با توجیهات غیرمنطقی و مقصر دانستن نهاد نظارتیخود، سعی در سرپوشی کم‌کاری‌ها و کتمان خسارات وارده بر شهرمان نباشیم.همگی باید در پیشگاه خداوند و اخلاص شهدا و صداقتمردم پاسخگو باشیم. کوتاه‌سخن اینکه علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته از سوی مدیریت شهری که دچار روزمرگی شده، عملکرد این نهاد اجرایی از سوی اکثریت اعضای شورا در راستای اهداف و برنامه‌های قول داده‌شده به مردمقابل‌قبول و رضایت‌بخش نیست.

تمکین به قانون سرلوحه خدمتگزاران مردم باشد

در خصوص عدم رسیدگی به برخی نامه‌های مربوط به نیازها و مسائل اجتماعی و فرهنگی و .... علاوه بر اینکه همانند بقیه کارهایی که انجام می‌دهید می‌توانستید انجام دهید ولی با توجه به غیبت ریاست کمیسیون فرهنگی و عضو دیگر شورا، در جهت کتمان موضوعی، جلسات شورا در دو ماهه اخیر علیرغم حضور اعضا در صحن شورا، به رسمیت نرسیده و لذاامکان عملی برای رسیدگی بهبررسی هیچ‌یک از لوایح شهرداری و مکاتبات ارگان‌های مختلف و مشکلات مردمی مهیا نشده است، لازم است اعضاي غایب متوجه ایجاد مشکل برای رسیدگی به امورات مردم بوده باشند و عدم حضور و از رسمیت انداختن جلسات و یا حضور آن‌ها در دفتر شهردار به‌جای صحن شورا، نه‌تنها در راستای خدمت‌رسانی به مردم نخواهد بود بلکه طبق شرح وظایف تک‌تک اعضای شورا حق اظهارنظر موافق یا مخالف دستور جلسات رادارند و یادآور می‌شوم آنان نمایندگان مردم هستند نه وکیل مدافع منتخبشان که باید شخصیتی حقوقی و مدیریتی مستقل داشته باشد.

جلسه تعیین تکلیف هیات رییسه سال سوم نیز پس از قریب به دو ماه غیبت دو عضو شورا با حضور نماینده فرمانداری تشکیل شد و آقای دکتر علی پور به‌عنوان ریاست شورا برگزیده شد. از رویه برخی همکاران که وکیل مدافع شهردار هستند گلایه‌مندم چراکه دفاع غیرمنطقی اعضای شورا از شهردار مسیر شورا را از اهداف مردمی خارج نموده است و در خصوص موارد مرتبط با شهردار این سوال برای مردم مطرح است آیا آنان نماینده انتصابی شهردار هستند یا نماینده انتخابی مردم؟مردم می‌گویندحتی اگر شهردارعملکرد قابل دفاعی دارند جای آن ارائه نظر و مستنداتدر صحن شورای شهر است و تحریم حضور در جلسات شورادرواقعدهن‌کجی به مردم و معطل کردن امورات آن‌ها است. انتظار می‌رود سعی و تلاش اعضادر جهت حفظ منافع عموم مردم و آبادانی شهر و رضایتمندی شهروندان باشند.

 اعضای شوراعقد اخوت و چک سفید به شهردار خود نداده‌اند تا بر اشکالات اساسی و خارج از ضوابط و قانون و تضییع بیت‌المال و سو مدیریت ایشان سکوت کنند. در طول این دو سالمادامی‌که شهردار بر اساس قانون و در جهت حفظ منافع بیت‌المال ومردم حرکت کرده اکثر اعضای شورای شهر در کنار و همراهشان بودند. لذا هرگونه اتهام زنی به اکثریت اعضاي شوراجهت ایجاد فشار برای تمکین به عدم رعایت قانون و ضوابط،از شانو شخصیت اخلاقی شهردار با توجه به حسن شهرتشان به‌دوراز اخلاق قرآنی استو ایمان‌داریم خداوند ناظر و عادل بر همه امور است و البته در دادگاه صالحه از حقوق مردم دفاع خواهند کرد.

برچسب ها: خارگ، شورای شهر
نام:
ایمیل:
* نظر: